جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

از کامپیوترهای دستی تا تلفنهای هوشمند


از کامپیوترهای دستی تا تلفنهای هوشمند
● انعطاف پذیری و سازگاری، ارتباط و كارآمدی
از یك دفترچه یادداشت كوچكتر و سبكتر است و می تواند به راحتی در كف دستتان قرار گیرد؛ ارزانتر و سریعتر از همیشه نیز می باشد. این دستگاه، منشی دیجیتالی شخصی (۲) یا پی دی ای نام دارد. دستگاهی كه آنقدر كوچك است كه می تواند در جیبتان جای بگیرد ولی در ضمن می تواند هزاران هزار نمره، آدرس، قرار ملاقات و یادداشتهای كوچك را ذخیره كند.
برنامه ها و برنامه های كاربردی جدید دستگاه پی دی ای به كاربران امكان اتصال به اینترنت، گرفتن عكس دیجیتالی، ضبط كلیپ های صوتی، گوش دادن به موسیقی، بازی كردن و یا خواندن كتابهای الكترونیكی را می دهد. برخی از پی دی ای ها دارای تلفن همراه نیز می باشند (به آنها تلفنهای هوشمند گفته می شود).
ولی چه چیزی باعث می شود كه مردم این منشی های دیجیتالی شخصی را بخرند – به آنها كامپیوترهای دستی نیز گفته می شود – و چرا استفاده از یك دفترچه یادداشت ساده، برنامه ریزهای تجاری رایج یا تقویم معمولی مصرف كنندگان را راضی نمی كند؟
جورج ای. واسكوئز (۳)، كه در شركت پی آر نیوز وایر (۴) مشغول به كار است و از سال ۱۹۹۱ كه پی دی ای ها به بازار آمدند از آنها استفاده می كند، می گوید، "تقویم ها باید سال به سال عوض شوند و رویدادهای تكراری مانند تولدها و سالگردها باید دوباره یادداشت شوند." وی می افزاید، "ممكن است دفترچه یادداشت تمام شود، گم شود، كثیف شود، خیس شود، یا بدون اجازه صاحبش خوانده شود.
با اینكه یك پی دی ای نیز ممكن است گم یا خیس شود، ولیكن اطلاعات درون آن را می توان پنهان كرد یا با استفاده از نرم افزار خاصی اطلاعات را به صورت رمزی نوشت. و اگر پی دی ای خیس شود، امیدواریم كپی دیگری از اطلاعات درون آن روی دیسك كامپیوترمان درست كرده باشیم كه بتوانیم آن اطلاعات را بازگردانیم."
واسكوئز با تلفن هوشمند پالم وان ترئو ۶۰۰ (۵) فعلی اش دیگر مجبور به حمل كاغذ نیست، برای اینكه او می تواند هر متنی را از روی كامپیوتر كپی كرده و مستقیما روی تلفنش ذخیره كند.
● روشهای مختلف وارد كردن اطلاعات
با اینكه در برخی از پی دی ای ها از مجموعه ای از كلیدها برای وارد كردن اطلاعات استفاده می شود، پی دی ای های دیگر از یك قلم برای وارد كردن گزینش ها یا نوشتن یادداشت استفاده می كنند. بعضی از مدلهای جدید از برنامه های تشخیص صدا استفاده می كنند كه توسط آن كاربران می توانند دستورات را به طور مستقیم به دستگاه بدهند.
بعضی از آنها دارای برنامه گرافیتی (۶) هستند، برنامه ای كه دستخط را تشخیص می دهد و آن را به متن الكترونیكی برمی گرداند.
دیوید روزنووسكی(۷)، نایب رییس شركت استریت لاین پابلیك ریلیشنز(۸)، اظهار داشت با وجود اینكه صفحه آن كوچك است، نوشتن روی آن "مثل آب خوردن می شود، مخصوصا وقتیكه حركت دست مخصوص حروف گرافیتی را، كه برای وارد كردن اطلاعات لازم است، خوب یاد گرفته باشید. وقتیكه برای اولین بار دستگاه پالم ۳ (۹) را خریدم، فقط یك هفته طول كشید تا كار با آن را به خوبی یاد بگیرم." روزنووسكی سالهاست كه از پی دی ای استفاده می كند و در حال حاضر یك دستگاه اكسیم ایكس پنج دل (۱۰) دارد كه كاملا برای مصارفی چون برنامه ریزی های بلند مدت، پروژه ها و پایگاه داده های (۱۱) رسانه ای اش به آن متكی است.
● امكانات ارتباطی
امكانات ارتباطی دستگاههای پی دی ای از چند راه مختلف قابل اجرا می باشند. یكی از این راهها تكنولوژی بلوتوث (۱۲) است، كه به این دستگاهها امكان تبادل اطلاعات در فاصله ۱۰ متری یا كمتر را می دهد. پی دی ای های با تكنولوژی وای- فای (۱۳) می توانند بدون سیم به اینترنت وصل شوند، البته تا وقتیكه كاربر در "هات اسپات" (۱۴)، یعنی جاییكه نزدیك فرستنده بدون سیم است، ایستاده باشد. در این صورت، كاربر می تواند ای- میل خود را بخواند و در اینترنت جستجو كند.
پی دی ای های دیگر برای برقراری ارتباط به مادون قرمز متكی هستند. مادون قرمز یك نوع اشعه الكترومغناطیسی با طول موجی درست زیر طول موج نور قرمز است. تلفنهای هوشمند قابلیت اتصال به اینترنت را نیز دارند، اگر خود تلفن همراه با پی دی ای سازگاری داشته باشد.
چندین برنامه مختلف برای پی دی ای ها، منجمله ویرایشگرهای متن، برنامه های مربوط به پایگاه داده ها، صفحه های گسترده (۱۵)، و لغت نامه ها، را می توان از اینترنت به پی دی ای انتقال داد.
نشانه دیگر تسلط روزافزون تلفنهای هوشمند بر بازار تصمیم اخیر كمپانی سونی، سازنده دستگاه پی دی ای پرطرفدار كلای (۱۶)، مبنی بر توقف تولید دستگاههای پی دی ای در ایالات متحده است. این تصمیم به این علت اتخاذ شده است كه سونی امكان تمركز بیشتری روی توسعه و تولید تلفنهای هوشمند داشته باشد.
دلیل اتخاذ چنین تصمیمی وقتی بهتر آشكار می شود كه می بینیم آدمها مجبورند چندین دستگاه الكترونیك را با خود حمل كنند، واقعا تردستی زیادی لازم است تا تلفن همراه، پی دی ای، دوربین دیجیتال، ضبط صوت دیجیتال، و دستگاه پخش ام پی تری (۱۷) را با هم حمل كرد. از طرفی دیگر، تلفن های هوشمند تمام این دستگاهها را در یك دستگاه جمع كرده اند.
ولیكن، روزنووسكی درباره تغییر موضع دادن و روی آوردن به استفاده از تلفن های هوشمند كمی شك دارد، مخصوصا وقتیكه قیمت نسبتا زیاد آنها را می بیند و اینكه چقدر سریع تلفن های همراه تحول پیدا می كنند. به قول خودش، "در برخی موارد یك پی دی ای یك دستگاه پی دی ای كوچك را كوچكتر می كند، و تلفن همراه را بزرگتر می كند."
● دستگاه پی دی ای كه می داند شما كجا هستید
برای آن افرادی كه از موهبت جهت یابی بهره ای نبرده اند، یك دستگاه پی دی ای می تواند ناجی ای بسیار خوب و یا حداقل یك راهنمای مناسب باشد. بسیاری از آنها مجهز به سیستم جهت یابی جهانی (۱۸) هستند كه از ماهواره برای پیدا كردن موقعیت دقیق هر مكانی، در هر زمانی، و در هر شرایط آب و هوایی در دنیا استفاده می كند. منشی ای مانند آی كیو ۳۶۰۰ (۱۹) می تواند مسیر خیابانها را نیز نشان دهد و نقشه ای طبق دستور رسم كند.
نویسنده: لینا مالكاوی
۱. Lina Malkawi
۲. Personal Digital Assistant (PDA)
۳. George A. Vasquez
۴. PR Newswire
۵. PALMOne Treo ۶۰۰
۶. Grafitti
۷. David Roznowski
۸. Straightline Public Relations
۹. Palm III
۱۰. Dell AXIM X۵
۱۱. database
۱۲. Bluetooth
۱۳. Wi-Fi
۱۴. hot spot
۱۵. spreadsheet
۱۶. Clie
۱۷. MP۳
۱۸. Global Positioning System
۱۹. iQue ۳۶۰۰
منبع : گروه علمی نابغه های ایران


همچنین مشاهده کنید