شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


بیم و خیال در سرزمین طلسم شده


بیم و خیال در سرزمین طلسم شده
در جلد اول از مجموعه در جست وجوی دلتورا با نام لانه اژدها، لیف با همراهانش باردا و جاسمین سفری را آغاز می کند تا سرزمینی را که توسط ارباب سایه ها جادو شده است نجات بدهد. او در این راه باید ابتدا عوامل و ریشه های جادو را نابود کند و تنها سرنخ آنها در این مسیر تکه یی از نقشه یی کهن است و تنها امیدشان یاری هفت متحد باورنکردنی.
در این میان ارباب سایه های اهریمنی، چهار مخلوق شوم و جادویی اش را چنان در سرزمین دلتورا مخفی کرده است که تنها شجاع ترین قهرمانان می توانند آنها را پیدا کنند و این چهار مخلوق همان چهار خواهری هستند که ارباب سایه ها آنها را خلق کرده است.
آنها با جادو دلتورا را مسموم کرده اند و این سرزمین رو به نابودی است و حالا فقط لیف است که می تواند با تجربیاتی که از اتفاقات گذشته دارد و با کمک همراهانش آن را نجات بدهد. آنها باید ابتدا خواهر اول را پیدا کنند و بعد به سراغ دومین خواهر بروند که در سرزمین سایه ها پنهان است.
در حالی که همه فکر می کنند اژدهایان دلتورا ناپدید شده اند اما لیف می داند که این حقیقت ندارد و زمان آن رسیده که اژدهایان را پیدا کند. در این بین با کمک جاسمین و جوزف کتابدار به کمربند سحرآمیزی دست پیدا می کند که حاوی سنگ هایی است که هر یک طلسم یکی از قبایل دلتورا است و می تواند سرزمین دلتورا را در مقابل ارباب سایه ها حفظ کند. اما ارباب سایه ها هم از قصد و برنامه های آنها مطلع است و سعی دارد نقشه های آنها را خراب کند و مانع تراشی کند و دشمنانی را در سر راه آنها قرار بدهد تا آنها را بفریبند. همه چیز در دلتورا به هم ریخته است.
این مجموعه پر است از نقشه ها، نسخه های خطی و حروف رمز که خواننده باید هنگام خواندن آنها را رمز گشایی کند.
این کتاب دنیای جدیدی را با فضایی نو و موجودات عجیب پیش روی مخاطب خود می گذارد که در جهان پدید آمده، اسطوره ها و افسانه ها در کنار انسان ها زندگی می کنند. اژدهایان، تک شاخ ها، پرنده های عظیم الجثه قاتل، کاپریکورن و... شاید تصور چنین فضایی با موقعیت بیرونی امکان پذیر نباشد اما در جهان داستان کاملاً باورپذیر است. این کتاب امکان برقراری ارتباط با مخاطب خود را به خوبی فراهم و آنها را سر گرم می کند. مجموعه اژدهایان دلتورا دارای فضای داستانی مهیج است که به همراه شوخ طبعی های شخصیت ها و به کارگیری کلام مناسب و ترجمه روان بر جذابیت کتاب افزوده شده است.
این مجموعه پر ازاتفاقات شگفت انگیز است که در طول مسیر شخصیت ها با آن درگیر هستند که خواننده را غافلگیر می کند و او به هیچ عنوان نمی تواند حدس بزند که اتفاق بعدی چیست.
امیلی رودا در این مجموعه از هر عنصری اعم از برگ و سنگ به عنوان نشانه بهره می گیرد و ذهن مخاطب را درگیر می کند تا به جزئیات بپردازد و به سادگی از نشانه ها رد نشود و به این طریق ذهن او را به چالش
وا می دارد تا ارتباط خود را با بخش های قبلی کتاب از دست ندهد و با حفظ نشانه ها در ذهن خود از آنها برای رمز گشایی استفاده کند.
بهره گیری از چنین فضایی باعث می شود خواننده داستان را دنبال کند و به سمت قسمت های دیگر این مجموعه برود و اتفاقات و ماجراها را پی بگیرد.
خلق شخصیت ها در این مجموعه به گونه یی است که در عین سادگی و صمیمیت، ملموس و باورپذیر هستند و خواندن متن را سهل تر می کند. از طرفی مجموعه رفتار این شخصیت ها افق تازه یی را جلوی چشم مخاطب می گذارد و در کنار تخیل موجود در داستان انگیزه خواندن و دنبال کردن آن را تقویت می کند. در عین حال تصاویر و نقشه ها کمک می کند تا شخصیت ها و مکان آنها راحت تر در ذهن مخاطب جای بگیرد.
پیش از این مجموعه در جست و جوی دلتورا در ۸ جلد و مجموعه سرزمین سایه های دلتورا در ۳ جلد توسط نجف خانی ترجمه شده بود.
مجموعه ۴ جلدی اخیر موفق به دریافت جوایز متعدد از جمله جایزه کتاب ادبی کودک استرالیا ۲۰۰۴ و جایزه مخاطب نوجوان استرالیا ۲۰۰۴ شده است. مجموعه اخیر با عناوین لانه اژدها، دروازه سایه، جزیره مردگان و خواهر جنوب در اختیار علاقه مندان قرار دارد.
نلی محجوب
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید