جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

کودکانتان را در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار ندهید


کودکانتان را در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار ندهید
شاید این موضوع را بارها شنیده باشید كه نباید كودكان را در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار داد.كرم‌های ضد آفتاب به تنهایی نمی‌توانند كودكان را در مقابل زیان‌های ناشی از قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب محافظت كنند.
● پاره‌ای از اثرات سوء نور آفتاب عبارتند از:
۱) سرطان پوست،
۲) پیری زودرس پوست
۳) آسیب‌های بینایی
۴) ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن.
تقریبا ۵۵ درصد از والدین بیش از ۴ ساعت از روز را به همراه كودكانشان در ساحل دریا می‌گذرانند و تقریبا كمتر از نیمی از این مادران ۲ بار در روز از كرم‌های ضد آفتاب استفاده می‌كنند و تنها یك پنجم آنها این كرم‌ها را بعد از هر بار حمام دوباره تجدید می‌كنند. ۸۰ درصد تماس ممتد كودكان با اشعه آفتاب تا قبل از ۱۸ سالگی است. متاسفانه پوست كودكان حتی با وجود كرم‌های ضد آفتاب در مقابل اشعه ماوراء بنفش خورشید آسیب‌پذیر است. فروش بالای كرم‌های ضد آفتاب گویای این مطلب است كه بسیاری از افراد با این تصور كه محصولات آفتابی قادرند آنها را در مقابل اثرات سوء و زیانبخش آفتاب حفظ كنند، مدت زمان زیادی را به همراه فرزندانشان در مقابل نور خورشید می‌گذرانند.
● در زیر به چند نمونه از اثرات سوء آفتاب و اشعه ماوراء بنفش خورشید اشاره شده:
▪ سوختگی:
پوست كودكان در مقایسه با بزرگسالان بسیار لطیف و حساس است. به همین دلیل سوختگی در میان كودكان رایج‌تر است.
▪ آسیب سیستم‌ ایمنی بدن:
قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض اشعه آفتاب باعث آسیب‌ برخی پاسخ‌های ایمنی می‌شود كه این امر احتمال عفونت را بالا برده و اثر واكسن‌ها را خنثی می‌كند.
▪ سرطان‌های پوستی:
سوختگی‌های ناشی از آفتاب در درازمدت نقش مهمی را در پیشرفت سرطان‌های پوست در كودكان بازی می‌كند. عامل بیش از ۶۵ درصد سرطان‌های پوست، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید است.
▪ آسیب‌های بینایی:
اشعه فرابنفش، به‌خصوص در كودكان منجر به التهاب قرنیه، ورم ملتهمه چشم و آسیب‌های شبكیه می‌شود و در بزرگسالان می‌تواند باعث آب مروارید گردد
● مراقبت
۱) تنظیم ساعات خروج از خانه:
نوزادان و كودكان را تنها در ساعاتی از روز از خانه خارج كنید كه گرمای هوا كمتر بوده و تماس با اشعه خورشید كمتر است. یعنی قبل از ساعت ۱۲ و بعد از ساعت ۱۶.
۲) استفاده از پوشاك مناسب: بخش اعظمی از پوست كودكان را با تی‌شرت، كلاه و عینك‌های آفتابی بپوشانید.
۳) كرم‌های ضدآفتاب:استفاده از كرم‌های ضدآفتاب با حداقل spf ۳۰ برای تمامی قسمت‌‌هایی كه در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند توصیه می‌شود كه باید هر ۲ ساعت یك بار آنها را تجدید نمود.
این پیش‌بینی‌ها در همه شرایط قابل اجرا هستند ولی ساحل دریا و استخر تنها مكان‌هایی نیستند كه كودكان در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند. كودكانی كه در هنگام ظهر در باغ‌ها یا پارك‌ها بازی می‌كنند، فعالیت‌های ورزشی در فضای باز، زنگ تفریح مدارس و كوهستان‌ها از جمله مكان‌هایی است كه باید به آنها توجه نمود.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید