جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

روده حساس و مشکلات آن


روده حساس و مشکلات آن
یکی از بیماریهای شایع روده بزرگ می باشد و یکی از علل شایع اسهال های مکرر و اختلال در سیستم گوارشی است. این نوشتار آگاهی لازم را در مورد این بیماری به خوانندگان خواهد داد. چندین بیماری در دستگاه گوارش سبب اسهال های مکرر و بطور کلی باعث اختلال در سیستم جذب و دفع در دستگاه گوارش می شوند که گاهی علایم بیماری از نظر بیمار یکسان است و چنانچه بیمار درگیر این علایم بشود دچار نگرانی و اضطراب اینکه آیا این بیماری منجر به سرطان روده بزرگ یا بطور کلی سرطان دستگاه گوارش می شود خواهد شد باید یادآور شوم که I.B.S. باعث سرطان در دستگاه گوارش نمیشود بنابراین فقط نگرانی و اضطراب از گرفتاری سرطان سبب تشدید و تکرار علایم بیماری می شود.
● Irritable bowel syndrome چیست؟
در این بیماری مشکل اصلی در روده می باشد. و بنابراین مواد غذایی یا خیلی سریع و یا خیلی کند از روده خارج می شود در نتیجه بیمار درگیر اسهال و یبوست متناوب و مکرر است.
این بیماری به نام های دیگری مانند روده بزرگ حساس Irritable Colonو یا و Spastic Colon خوانده مب شود که همه سبب اختلال در نحوه کار روده بزرگ می شود.
باید یادآور شوم که نام دیگر رود بزرگ Colon می باشد. و لیکن بخاطر داشته باشید که این بیماری با بیماری های دیگر کولون که باعث سرطان روده بزرگ می شوند کاملاً متفاوت است و این بیماری باعث سرطان روده بزرگ نخواهد شد.
علایم این بیماری زمانی که بیمار در استرس باشد بیشتر بروز می کند افرادی که درگیر I.B.S. هستند با کوچکترین تغییرات در زندگی مانند مسافرت تغییر در روتین روزانه، حتی رفتن به پارتی علایم بیماری آن ها شدید و ظاهر می شود. اگر خوراک سالم نخورند اگر غذای پرچرب بخورند درد و علایم ظاهر می شود . بانوان اکثراً نزدیک عادت ماهیانه بیماریشان شدت پیدا می کند.
● این بیماری چه علایمی دارد؟
۱) احساس نفخ شکم
۲) یبوست
۳) اسهال بخصوص پس از خوردن خوراک و یا صبح زود.
۴) احساس داشتن دفع مدفوع بلافاصله پس از اینکه دفع کافی انجام شده است.
۵) احساس دفع مدفوع بگونه اضطراری.
۶) درد شکم و کرمپ شکم که پس از دفع مدفوع برطرف شود.
● چگونه بیماری تشخیص داد می شود.
با مراجعه به پزشک و با توجه به زمان و تکرارعلایم بیماری اکثراً بیماری تشخیص داده می شود و لیکن اکثراً پزشک از شما آزمایش خون و آزمایش کولونوسکوپی Colonoscopy (برای روده بزرگ) انجام خواهد داد که بتواند صددرصد تشخیص را مسجل کند وسایر بیماری های روده بزرگ که سبب علایمی مشابه با I.B.S. می شوند را کنار بگذارد.
● چگونگی درمان
بیمار خودش به بهترین نحو می تواند بیماریش را درمان و دردش را کم کند. با خوردن غذاهای سالم، و اجتناب از غذاهایی که سبب ناراحتی می شود، در این بیماری چون استرس نقش مهمی دارد بهتر است که در صدد برطرف کردن آن برآیند.
● غذاهای حاوی فیبر زیاد چگونه به درمان این بیماری کمک می کند؟
غذاهای حاوی فیبر زیاد چون به روده کمک می کند که بهتر و راحت تر کار خود را انجام دهد لذا در درمان این بیماری بسیار موثرند.
▪ فیبر ها به دو گونه هستند.
۱) گروهی از فیبرها در آب و مواد آبکی حل می شوند این گروه سبب بهبودی در اسهال و یبوست هر دو می شوند، مانند متاموسیل که اغلب شما با آن آشنا هستید.
۲) گروهی از فیبرها در آب و مواد آبکی حل نمی شوند این گروه ممکن است اندکی مدفوع را شل تر و اسهال را بدتر کنند، این نوع فیبر در میوه ها و سبزی ها، نان سیاه و Cerealوجود دارند.
کوشش کنید آرام آرام مقدار فیبر دریافتی روزانه را بالا ببرید. و از تعداد کم شروع کنید و آرام آرام آنرا زیاد کنید چرا که اگر از آغاز با مقدار زیاد شروع کنید احساس نفخ در شکم خواهید کرد و لیکن آرام آرام که مقدار فیبر غذایتان را بالا ببرید دستگاه گوارش شما عادت می کند و نتظیم خواهد شد.
● آیا غذاهایی هستند که سبب I.B.S. بشوند.
هیچ خوراکی باعث I.B.S. نمی شود و لیکن بعضی از خوراکی ها سبب تحریک روده بزرگ شده و باعث شروع بیماری و بدترشدن آن می شوند. مانند غذاهای پرچرب و یا نوشیدن کافئین.
چربی و کافئین سبب انقباض روده می شوند که دردناک است. و بیمار احساس دل پیچه می کند. اگر بیمار بیشتر از نفخ شکم رنج می برد بهتر است غذایی که گاز فراوان تولید می کند مانند لوبیا، کلم و بعضی او میوه ها پرهیز کند. بنابراین بهتر است که رژیم خود را بگونه ای تنظیم کنید که از موادی که باعث درد روده می شود و یا علائم بیماری را بدتر می کند پرهیز کنید. و لیکن تا مطمئن نشده اید که غذا سبب شدت گرفتن بیماری در شما می شود بدون جهت از خوردن آن پرهیز نکنید.
● آیا لبنیات مشکل را بیشتر می کند؟
لبنیاب در صورتی که بیمار مشکل آنزیم Lactose داشته باشد میتواند علائم بیماری را شدید کنند. در این صورت باید از لبنیات پرهیز کرد و یا مقدار دریافتی آنرا به حداقل رسانید. و لیکن بهتر است ابتدا با پزشک خود در این باره مشورت کنید و بدون جهت لبنیات را از رژیم خود حذف نکنید.
● استرس را چگونه درمان کنیم؟
ورزش درمان بسیاری از بیماریها از جمله استرس می باشد. و لیکن گاهی بیمار احتیاج دارد که اندکی فراتر برود و از دارو هم کمک بگیرد که در این مورد پزشک بیمار را یاری خواهد داد،گاهی بیمار لازم است با Counselor (مشاور) گفتگو کند و کمک بگیرد.
آیا دارو روی این بیماری اثر دارد: بطور کلی درمان قاطع برای این بیماری وجود ندارد و بیماری را می توان بطور کلی ریشه کن و یا درمان کرد. ولیکن اگر بیمار علایم بسیار شدید داشته باشد بهر حال داروهایی هستند که درد و رنج این بیماری را کمتر کنند و بیمار راحت تر باشد.
● آیا این بیماری به مرور بدتر می شود و عوارض بد دارد؟
اگر چه بیماری که I.B.S. دارد همیشه درگیر بیماری است ولیکن هرگز این بیماری باعث سرطان در روده نمی شود. و احتیاج به جراحی ندارد. و عمر بیمار را هم کوتاه نخواهد کرد. فقط آزارش زمانی است که دل پیچه، در شکم و اختلال در دفع مدفوع بیمار را آزار می دهد
● چگونه بیماری را خودتان کنترل کنید؟
۱) از خوردن غذاهای پرچرب بپرهیزید.
۲) هر روز مقدار زیادی آب بنوشید.
۳) مقدار غذارا کاهش و لیکن دفعات دریافتی را افزایش کنید
۴) با استرس خود مبارزه کنید و کوشش کنید راهی برای کاهش و از بین بردن استرس خود پیدا کنید
۵) از دریافت دارو های ملین پرهیز کنید تنها از فیبرهای محلول در آب استفاده کنید.
۶)اگر مرتب از ملین استفاده کنید روده شما به آن معتاد خواهد شد و تنبل میشود و دیگر مشکل است که بتواند کار خود را انجام دهد ضیعف می شود و بیماری بدتر خواهد شد.
دکتر مریم رهنمون - پزشک خانواده
منبع : پیام آشنا


همچنین مشاهده کنید