شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


افغانستان انبار انرژی‌های فسیلی


افغانستان انبار انرژی‌های فسیلی
«استیون بلانك» پروفسور انستیتوی نظامی تحقیقات استراتژیك آمریكا، در مقاله خود تحت عنوان «آینده انرژتیك افعانستان و پیامدهای آن» چنین تأیید می كندكه «كاملاً ممكن است» افغانستان دارای ذخایر قابل توجه نفت و گاز باشد.
طبق اطلاعات وی، دورنمای ذخایر گاز طبیعی در شمال افغانستان برابر با ۶/۳ تا ۵/۳۶ تریلیون فوت مكعب و نفت از ۴/۰ تا ۶/۳ میلیارد بشكه است. به عقیده پروفسور چنین وفور منابع هیدروكربنی، می تواند منجر به رقابت بین خط لوله های آمریكا و مسلماً روسیه در منطقه شود.
برای ارزیابی دقت آمار و ارقام استیون بلانك باید به انستیتوی روسی علمی تحقیقاتی زمین شناسی كشورهای خارجی مراجعه كرد. تنها در آنجا می توان درجه مطالعات و بررسی ها درباره شمال افغانستان را در زمینه ذخایر مواد خام سوختی ارزیابی نمود، زیرا زمین شناسان شوروی نیز در زمان خود بررسی ها و محاسبات دقیقی را چه از لحاظ ژئوفیزیكی و چه جستجوی حفاری در استان های شمالی افغانستان طی ده ها سال انجام دادند.به گزارش نووستی طبق ارزیابی متخصصین این انستیتو، در حال حاضر ۷ معدن گاز و ۶ معدن نفت در افغانستان وجود دارند. تمامی این معادن در شمال افغانستان هستند.
ذخایر گاز در ۷ معدن باز برابر با ۱۲۰/۵ تریلیون فوت مكعبت است كه ۲۳۰/۴ تریلیون فوت مكعب آن اثبات شده است. با كم كردن میزان گازی كه تاكنون استخراج شده، ذخایر اثبات شده گازی برابر با ۳۴۰/۲ تریلیون فوت مكعب و نفت استخراج شده از ۶ معدن كشف شده نیز برابر با ۹۱/۰ میلیارد بشكه است.باید این را نیز گفت كه خود استیون بلانك تردید دارد كه اطلاعات وی صحت دارند یا نه و مخصوصاً درباره سقف بالایی اطلاعات، جای تردید نیز هست.
چشم انداز استخراج از ذخایر كشف شده در افغانستان، طبق اطلاعات این انستیتوی روسیه، پیش از هر چیز وابسته به حفاری عمیق توسط ۱۸ ساختار ویژه حفاری گازی و ۹ ساختار برای نفت است كه آنها در افغانستان در مراحل مختلف آماده سازی قرار دارند. در مجموع چشم انداز منابع گازی این كشور تنها ۲۴۰/۵ تریلیون فوت مكعب و منابع نفتی ۶۸/۱ میلیارد بشكه است.خود فرآیند حفاری عمیق نیز ارزان قیمت نیست و نیازمند ده ها و صدها میلیون دلار سرمایه گذاری است. اما تنها پس از چنین حفاری هایی می توان نتیجه درست گرفت.
در ضمن، وزارت صنایع معادن افغانستان كاملاً در جزیان این آمار است، زیرا در ماه نوامبر سال گذشته زمین شناسان روسیه كه در نمایشگاه بین المللی بازسازی افغانستان ۲۰۰۵ شركت كرده بودند، بانمایندگان رسمی این وزارتخانه تبادل نظر نمودند و نویسنده این مقاله نیز گفتگوی آنها را ترجمه می كرد.حال درباره نتیجه گیری كارشناس آمریكایی. آیا اصلاً ارزش دارد كه درباره رقابت خط لوله ها با روسیه در آسیای میانه گفتگو كرد؟
این درست است كه در صورت مثبت بودن تجسس ها و استخراج منابع هیدروكربنی در استان های شمالی افغانستان، مسئله انتقال آن به مناطق مختلف این جمهوری مطرح شود اما انتقال گاز از كوهستان های افغانستان از شمال به جنوب نیز كار بی خطری نیست. این مسئله صادرات رانیزتحت الشعاع قرار می دهد.
در انستیتوی روسی زمین شناسی كشورهای خارجی معتقدند كه در مرحله كنونی توسعه اقتصادی افغانستان، راحت تر است كه نیروگاه های حرارتی در شمال افغانستان كه از لحاظ منابع غنی است، احداث كرد و برق را از شمال به جنوب منتقل كرد.
منبع : روزنامه ابرار اقتصادی


همچنین مشاهده کنید