پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

اسکیزوفرنی یک ناتوانی ذهنی


اسکیزوفرنی یک ناتوانی ذهنی
یوگن بلر روان پزشک سوئیسی برای نخستین بار در سال ۱۹۱۱ واژه اسکیزوفرنی را خلق کرد. این لغت از واژه یونانی اسکیزو به معنای جدا شدن و فرن به معنای ذهن است، که تفکر از هم گسیخته انسان ها را با اختلالات ذهنی آنها بیان می کند.
اما مردم به اشتباه تصور می کنند که افراد مبتلا به این بیماری چند شخصیتی و یا دارای شخصیت مجزایی هستند. تعریف این بیماری از زمان یوگن بلر در حال تغییر است.اسکیزوفرنی بیماری شدید و مزمن ناتوانی ذهنی است. گرچه میزان ابتلا به این بیماری در مردها و زن ها یکسان است اما این اختلال بیشتر در پسرهای ۱۷ تا ۳۰ ساله دیده می شود.
● نشانه های اسکیزوفرنی
نشانه ها و علائم این بیماری از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است. هر شخص مبتلا، این بیماری را به نحوی تجربه می کند. تمامی افراد مبتلا به این بیماری یک یا دو تا از نشانه های زیر را در خود بروز می دهند.
توهم؛ این بیماران عقاید نادرستی دارند مثلا احساس می کنند که دیگران آنها را دنبال می کنند و یا سعی دارند که به آنها آسیب برسانند. آنها حس می کنند که دیگران ذهن آنها را می خوانند و یا کنترلشان می کنند.
افراد مبتلا به این بیماری حتی چیزهایی را که در اطرافشان وجود ندارد می بینند، حس و یا بو می کنند. همین نشانه ها آنها را ترسناک و منزوی جلوه می دهد.این بیماران در مورد صداهایی که وجود ندارند دچار توهم می شوند و آنها را می شنوند. مثلا صدای افراد معروف و یا کسانی را که در قید حیات نیستند، می شنوند.
رفتارهای غیرعادی؛ به طور خلاصه این بیماران طوری رفتار می کنند که از نظر دیگران عجیب است.
صحبت های از هم گسیخته؛ شیوه صحبت کردن این افراد طوری است که دیگران به سختی متوجه منظور آنها می شوند مثلا جملاتی که استفاده می کنند کاملا نامفهوم است و یا هیچ ربطی به موضوع صحبت ندارد. بعضی وقت ها درک صحبت های آنها تقریبا غیرممکن است.
نشانه های منفی؛ این بیماران کمبود انگیزه و یا علاقه دارند. آنها کمتر از اصطلاحات احساسی استفاده می کنند و تمایل کمی برای برقراری ارتباط با دیگران دارند، و به ندرت احساسات خود را بروز می دهند. علاوه بر علائم ذکر شده این بیماران در عملکرد خود نیز دچار مشکل هستند. مثلا توانایی انجام کارهایی را که به مهارت و یا تمرکز نیاز دارد، ندارند.
● علت اسکیزوفرنی
دلایل این بیماری هنوز مشخص نیست. دانشمندان برای پی بردن به علت آن دوقلویی را موردآزمایش قرار دادند، نتیجه این تحقیقات نشان داد که اگر یکی از این دوقلوها به این بیماری مبتلا شود، احتمال مبتلا شدن فرد دیگر به این بیماری تنها ۵۰ درصد است. بنابراین وراثت تنها علت اسکیزوفرنی نیست. آنها پی برده اند که عوامل محیطی هم در ایجاد این بیماری موثر است.
● درمان اسکیزوفرنی
درمان دارویی؛ یافتن درمان دارویی مشخص بسیار مشکل است. در این مورد باید با روان پزشک بیمار صحبت کرد تا به عوارض جانبی داروهای مختلف پی ببریم.
آموزش؛ خانواده هایی که با این بیماران سروکار دارند باید مطالب زیادی را در رابطه با اختلالات ذهنی، کاهش استرس و تضادهای این بیماران، یاد بگیرند. یادگیری این مطالب به بهبود این بیماران کمک می کند.گاهی در درمان های دارویی برای اینکه بیمار تحت نظر کامل باشد، باید بیمار را در بیمارستان بستری کنند.
درمان های حرفه ای و روزانه؛ این درمان ها به بیماران اسکیزوفرنی کمک خواهد کرد که بالاترین پتانسیل و سطح استقلال خود را بشناسند.
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید