سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

توصیه‌هایی به بیماران قلبی


توصیه‌هایی به بیماران قلبی
رنگش بدجوری پریده، دانه های درشت عرق نشسته روی پیشانی اش، پنج انگشتش را باز کرده روی قلبش و از شدت درد دارد به خودش می پیچد، حس می کند که کسی با تمام سنگینی اش روی سینه او ایستاده و نمی گذارد نفسش بالا بیاید، بدجوری نفس نفس می زند، حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه و... آنهایی که خودشان یا اطرافیانشان با حمله های قلبی مانوس هستند، خوب می دانند که این شرح حال، شرح حال کیست. اما قفسه سینه به دلایل دیگری نیز ممکن است دردناک شود. به بیان دیگر، تمام دردهای این ناحیه، قلبی نیستند. این مطلب که برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت است قصد دارد از شایع ترین انواع درد قفسه سینه صحبت کند و توصیه های عمل گرایانه ای را نیز در اختیار بیماران قلبی قرار دهد.
● درد قفسه سینه
در هر نقطه ای از زیر گردن تا بالای شکم، اگر دردی احساس کنید، به درد قفسه سینه دچار شده اید و هیچ فرقی نمی کند که این درد، واضح و شدید باشد یا مبهم و خفیف. تمام درد های این ناحیه را باید جدی گرفت. پزشکان و بیماران وقتی با چنین دردی مواجه می شوند، معمولا بیمناک می شوند که مبادا پای یک حمله قلبی در میان باشد. حمله های قلبی یکی از شایع ترین و خطرناک ترین انواع دردهای قفسه سینه اند اما خوشبختانه یا متاسفانه بسیاری از دردهای قفسه سینه، به اشتباه، درد قلبی تلقی می شوند. حقیقت این است که بعضی از دردهای این ناحیه، هیچ خطری در پی ندارند. بعضی ها کمی خطرناکند و بعضی دیگر هم بسیار خطرناکند، آن قدر که جان آدم را تهدید می کنند. به هر حال، هر عضوی از اعضای بدن که در داخل قفسه سینه وجود دارد و تمام بافت های موجود در این ناحیه، می توانند یک منبع بالقوه برای بروز درد قفسه سینه به حساب بیایند. قلب، ریه ها، مری، عضلات بین دنده ای، دنده ها، تاندون ها و اعصابی که داخل قفسه سینه اند، متهمان ردیف اولند.
● قلب درد
به درد قفسه سینه با منشا قلبی «آنژین» می گویند. این درد معمولا وقتی اتفاق می افتد که خون و اکسیژن کافی به قلب نرسد. اگر چنین دردی یک حد و مرز قابل پیش بینی داشته باشد، به آن می گویند آنژین پایدار. به بیان دیگر، آنژین پایدار به این معناست که شما خودتان بدانید که وقتی میزان فعالیت روزانه تان از یک حد مشخصی بیشتر بشود، به درد قفسه سینه مبتلا می شوید. اما وقتی که دردتان غیرقابل پیش بینی بشود یا این که درحال استراحت نیز به چنین دردی دچار شوید، آن وقت به آن می گویند آنژین ناپایدار. شخصی که به آنژین ناپایدار دچار می شود، باید خیلی زود در بخش اورژانس، مورد بررسی پزشکی قرار بگیرد. حمله قلبی یکی از شایع ترین انواع دردهای قلبی است. وقتی رسوبات چربی یا لخته های خونی، جلوی خونرسانی به قلب را بگیرند و اجازه ندهند که غذا و اکسیژن کافی به عضله قلب برسد، حمله قلبی اتفاق می افتد. این حمله معمولا با احساس سنگینی در قفسه سینه، درد و فشار در این ناحیه و گهگاه با احساس سوزش در قفسه سینه همراه است. درد ناشی از حمله قلبی معمولا چند دقیقه طول می کشد. این درد ممکن است به نواحی دیگری از بدن هم انتشار پیدا کند. کمر، گردن، چانه، شانه ، بازو و خصوصا دست و بازوی چپ در حمله های قلبی، معمولا تیر می کشند. علائم دیگری که تشخیص حمله قلبی را در ذهن پزشک تایید می کند، عبارتند از: تنگی نفس، حالت تهوع، احساس سرگیجه، عرق سرد. حمله قلبی معمولا به دنبال یک فعالیت و یا یک استرس شدید اتفاق می افتد و در اغلب موارد، پس از چند دقیقه استراحت و استفاده از قرص زیرزبانی (نیتروگلیسیرین) از بین می رود. به جز حمله قلبی، دلایل قلبی دیگری هم هستند که می توانند منجر به بروز درد در ناحیه قفسه سینه شوند. التهاب پرده ای که دورتادور قلب را در برگرفته است، یکی از همین دلایل است. این بیماری که به «پریکاردیت» موسوم است، معمولا متعاقب یک عفونت ویروسی اتفاق می افتد. در این مورد نیز، درد قفسه سینه، بسیار شدید و معمولا متمرکز بر روی یک نقطه است و بیمار احساس می کند که انگار قفسه سینه اش دارد سوراخ می شود. همراه بودن علائمی نظیر تب و کوفتگی بدن هم تایید کننده همین تشخیص است. اسپاسم عروق کرونر، مشکلات عروقی و خصوصا بیماری های مربوط به سرخرگ آئورت و... از دیگر دلایل قلبی برای بروز دردهای قفسه سینه بشمار می روند.
● ۱۰ توصیه به بیماران قلبی
۱) در هنگام بروز درد قلبی، که معمولا در حال فعالیت و یا استرس به سراغتان می آید، بلافاصله دست از کار بکشید و آرام بنشینید. استراحت، اولین قدمی است که باید برای تسکین دردتان بردارید.
۲) از قرص زیر زبانی (نیتروگلیسیرین) استفاده کنید. اگر پس از ۵ دقیقه، دردتان تسکین پیدا نکرد، مجددا باید یک قرص زیر زبانتان بگذارید. این کار را تا ۳ بار می شود تکرار کرد اما اگر پس از به کار بردن ۳ قرص زیرزبانی در فواصل مناسب، باز هم دردتان از بین نرفت، باید بلافاصله به یکی از مراکز اورژانس مراجعه کنید.
۳) در مواردی نظیر استحمام، مقاربت و یا بعد از خوردن غذاهای سنگین، بهتر است که به طور پیشگیرانه از قرص زیر زبانی استفاده کنید.
۴) قرص زیر زبانی خود را در معرض نور و حرارت و رطوبت قرار ندهید چرا که در این صورت، خیلی زود فاسد می شود و خاصیت درمانی اش را از دست می دهد. اگر از نیتروگلیسیرین استفاده کردید و مزه تند این دارو را در زیر زبانتان حس نکردید، بدانید که احتمالا داروی شما خراب شده و خاصیتش را از دست داده است.
۵) حتی الامکان قرص زیرزبانی را در وضعیت ایستاده مصرف نکنید چرا که به دلیل افت ناگهانی فشارخون، خطر سقوط ناگهانی وجود دارد. بهتر است که در وضعیت نشسته یا خوابیده از این قرص استفاده کنید.
۶) اگر اضافه وزن دارید، بهتر است با مراجعه به پزشک یا متخصص تغذیه، یک برنامه غذایی مناسب دریافت کنید و هرچه زودتر، فکری به حال کاهش وزنتان بکنید.
۷) عوامل خطرساز بیماری های قلبی را هرچه زودتر تدبیرکنید. مانند سیگارکشیدن، فشارخون، چربی خون بالا، دیابت.
۸) وقتی که درد قفسه سینه ندارید، خصوصا در اوایل صبح که هوا پاکیزه تر است، ترجیحا در محل هایی مانند پارک و اماکنی که از فضای سبز برخوردارند، پیاده روی کنید. کم کم اگر دیدید که با این پیاده روی مختصر، مشکلی برایتان ایجاد نمی شود و تحملش را دارید، زمان پیاده رویتان را افزایش دهید یا به دویدن سبک بپردازید.
۹) هنگام راه رفتن و به ویژه موقع بالارفتن از پله ها نباید باری بیش از یک کیلوگرم را حمل کنید.
۱۰) پرهیز از عصبانیت و استرس های روحی، بسیار مهم است و حتی می توانید برای افزایش آسودگی خاطر و دور شدن از عصبانیت های بی مورد، از داروهای آرامبخش کمک بگیرید.● دردهای غیرقلبی
▪ سوزش سر دل: سوزش سر دل یکی از شایع ترین دردهای غیرقلبی است. وقتی مازاد اسید معده پس می زند و در داخل مری به سمت بالا حرکت می کند، این احساس به وجود می آید: احساس سوزش و درد در قفسه سینه و گردن. در این مواقع، معمولا در داخل دهان نیز یک طعم ترش حس می شود و مقدار کمی از غذای خورده شده، به داخل دهان برمی گردد. سوزش سر دل معمولا چند ساعت پس از خوردن یک وعده غذایی اتفاق می افتد و به طور معمول، ساعت ها نیز به طول می انجامد. این حالت معمولا وقتی اتفاق می افتد که چند ساعت پس از خوردن یک وعده غذایی، فعالیت سنگین کنید یا به جلو خم شوید یا دراز بکشید. نکته مهم این است که چنین دردهایی معمولا با استفاده از آنتی اسیدهای رایج بهبود می یابند اما دردهای قلبی با آنتی اسیدها ساکت نمیشوند.
▪ التهاب پرده دربرگیرنده ریه ها: التهاب پرده دربرگیرنده ریه ها نیز منجر به بروز دردی در قفسه سینه می شود که معمولا متمرکز بر روی یک نقطه و بسیار شدید است. در این مورد هم، نکته مهم این است که با سرفه، نفس کشیدن و دم عمیق، درد بیمار تشدید می شود، در حالی که درد ناشی از حمله قلبی با سرفه و دم عمیق، هیچ تغییری نمی کند. دلایل ریوی دیگری هم وجود دارند که ممکن است منجر به پدید آمدن درد قفسه سینه شوند. ذات الریه، آمبولی ریه، پنوموتوراکس و بیماری هایی نظیر لوپوس یا سایر بیماری های اتوایمیون که در آنها بدن علیه خودش فعالیت می کند، نیز منجر به بروز چنین دردهایی می شود.
▪ حمله ترس: حمله ترس مرضی هم یکی دیگر از حالاتی است که منجر به احساس تنگی نفس و سنگینی در قفسه سینه می شود. این بیماری معمولا با افزایش ضربان قلب، افزایش سرعت تنفس، تعریق و ترس شدید از خفگی و مرگ همراه است.
▪ التهاب غضروف بین دنده ها: التهاب غضروف بین دنده ها (که به نشانگان تریتز معروف است) نیز یکی دیگر از مواردی است که می تواند علائم مشابه دردهای قلبی را تقلید کند. وقتی غضروف های بین دنده ای و خصوصا آن غضروف هایی که دنده ها را به استخوان جناغ سینه متصل می کنند، ملتهب شوند; دردی در قفسه سینه حس می شود که بسیار تیز و شدید است و ممکن است با درد ناشی از حمله قلبی اشتباه گرفته شود. البته محل این درد با محل آن درد فرق دارد. در نشانگان تریتز، وقتی فشار مستقیمی به استخوان جناغ وارد کنید، درد تشدید می شود اما در حمله قلبی، بیمار نمی تواند یک نقطه را به عنوان محل درد نشان دهد چرا که درد ناشی از حمله قلبی، مبهم و پخش است و هیچ گونه حساسیت نقطه ای در قفسه سینه به چشم نمی خورد. دردهای عضلانی قفسه سینه که معمولا از اسپاسم عضلات این ناحیه سرچشمه می گیرند، نیز گهگاه با دردهای قلبی اشتباه گرفته می شوند، در حالی که این دردها نیز با تغییر وضعیت یا خم و راست شدن، کم و زیاد می شوند اما دردهای قلبی با این تغییر وضعیت ها هیچ تغییری نمی کنند.
▪ زونا: زونا هم یک بیماری پوستی است که منجر به بروز درد قفسه سینه می شود اما در این بیماری معمولا درد در سطح پوست حس می شود. ضمن اینکه ضایعات پوستی زونا هم به افتراق این درد از درد قلبی کمک می کند.
▪ دردهای ارجاعی: دردهای دیگری هم هستند که به آنها می گویند: دردهای ارجاعی. یعنی محل اصلی درد، جای دیگری است اما دردش به قفسه سینه رجوع می کند. بیماری هایی نظیر سنگ کیسه صفرا، التهاب کیسه صفرا، التهاب لوزالمعده، بعضی سرطان های گوارشی و... منجر به بروز چنین دردهایی در ناحیه قفسه سینه می شوند.
● خانم‌های جوان و حملات قلبی
مطلب تکاندهنده ای در سایت پورتال مردمان خواندم که خواندنش برای شما هم مفید است. در این سایت آمده بود: چند وقت پیش داستان وحشتناکی درمورد یک زن جوان شنیدم که دچار حمله قلبی شده بود. زن ۴۰ ساله ای را به بخش اورژانس بیمارستانی آورده بودند که بسیاری از علائم مربوط به حمله قلبی در او مشاهده می شد. حداقل نظر پرستار بخش اینچنین بود. بعد از درمان هایی که برای مقابله با حمله روی این خانم انجام شد، پرستار سایر پزشکان را مطلع کرده و بعد از اتمام شیفت خود با خیال اینکه همه چیز مرتب است به منزل مراجعت کرد. بعد از اینکه روز بعد پرستار دوباره به سر کار خود آمد، بسیار متعجب شده بود از اینکه می دید پزشکان درمان های روی آن خانم را قطع کرده اند و به او گفته اند که فقط دچار یک حمله هیجانی شده است و او را مرخص کرده اند. اما آن خانم دچار مشکلات قلبی جدی بود. متاسفانه بسیاری از پزشکان انتظار حمله قلبی از خانمی جوان که در نواحی سینه، درد دارد را ندارند و با اینکه حمله قلبی بین آقایان جوان بسیار متداول تر از خانم های جوان است، خانم ها از این مسئله مستثنی نیستند. آمار نشان می دهد که در سال ۱۹۹۸ تقریبا۱۱۰۰۰ زن زیر ۴۵ سال برای حمله قلبی در بیمارستان بستری شده اند. زمانی که خانمی دچار حمله قلبی می شود، صدمات زیادی دیده و گاها می میرد. در تحقیقی که روی مسئله اختلافات جنسی بین قربانیان حملات قلبی انجام شده است، محققان به این نتیجه رسیده اند که خانم ها بیشتر از این عارضه دچار مرگ می شوند. در واقع، زمانی که دکتر ویولا واکارینو و همکارانش بیماران زیر ۵۰ سال را بررسی کردند، متوجه شدند که آمار خانم هایی که از حمله قلبی می میرند دو برابر آقایان است. قسمتی از این آمار وحشتناک را می توان اینطور توجیه کرد که خانم هایی که دچار حمله قلبی می شوند به این علت می میرند که یا اصلا درمانی در موردشان صورت نمی گیرد یا دیر انجام می گیرد. گاهی اوقات خانم ها و گاهی پزشکان معالجشان از این حمله غافل می شوند به این علت که ممکن است متوجه نباشند که علائم حمله قلبی ممکن است با تناسب جنسیت فرد تغییر کند. در مقایسه با آقایون، در طی حمله قلبی، خانم ها به جای درد سینه که یکی از علائم مشخص حمله قلبی است، بیشتر دچار دردهای کمر، سو»هاضمه و حالت تهوع می شوند. زمانی که دکتر واکارینو و همکارانش نسبت مرگ و میر بین جوانان را بررسی کردند، به این نتیجه رسیدند که اشتباه در تشخیص بیماری و تاخیر در درمان تنها دلیلی است که مرگ و میر خانم ها را بیشتر از آقایون کرده است. اما این مسئله نیازمند تحقیقات بیشتری است. اما با اینکه پزشکان هنوز در توجیه علل ابتلای خانم های جوان و سالم به حمله قلبی درمانده شده اند، آمار این افراد رو به پیشرفت است. خانم هایی که سیگار می کشند، چاق هستند، دیابت یا فشارخون بالا دارند بیشتر در معرض حمله قلبی هستند. پزشکان معتقدند که دیابت در زنان خیلی بیشتر از مردان خطرساز است و افرادی که به آن مبتلا هستند درصد ابتلایشان به حمله قلبی شش برابر بیشتر می شود. زنان باید از علائم این عارضه باخبر شوند تا بتوانند مراقبت ها و پیشگیری های لازم را انجام دهند. اگر حس می کنید که در معرض خطر حمله قلبی هستید، فرقی نمی کند که ۲۰، ۳۰ یا ۴۰ سالتان باشد، اجازه ندهید که دکترها به سادگی از آن بگذرند و آن را به حساب سو»هاضمه یا اضطراب بگذارند. به آنها بگویید که می خواهید همه آزمایشات لازم را انجام دهید. اگر این کار را نکنید، ممکن است صدمات جبران ناپذیری برایتان داشته باشد.
● اینها می توانند علائمی برای بیماری های قلبی باشند:
۱) درد در نواحی سینه و گلو. درد در نواحی کمر و بازوها نیز می تواند شامل آن باشد.
۲) تنگی نفس.
۳) سرد بودن عرق.
۴) گیجی و دوران سر.
۵) ورم و آماس به خصوص در نواحی قوزک پا.
۶) اضطراب و تپش قلب.
۷) مشکلات معده و حالت تهوع.
منبع : سایت لینکستان


همچنین مشاهده کنید