جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

چه پوششی برای کف خانه مناسب‌تر است؟


چه پوششی برای کف خانه مناسب‌تر است؟
● كفپوش‌های چوب‌پنبه‌ای :
این نوع كفپوش از چوب‌پنبه حقیقی ساخته می‌شود كه از پوست درخت بلوط گرفته می‌شود كه اغلب در مناطق مدیترانه‌ای مخصوصاً در كشور پرتغال بسیار یافت می‌شود.به‌دلیل اینكه برای تولید این كفپوش احتیاج به پوست درخت بلوط داریم لذا تولید آن برای اكوسیستم مخرب نیست. این نوع كفپوش در مكان‌هایی استفاده می‌شود كه انعكاس صدا در آنجا مهم محسوب می‌شود و می‌خواهند محیطی آرام داشته باشند مانند استودیوها. رنگ چوب‌پنبه، رنگی گرم است و به دكوراسیون خانه یا اتاق حالتی بسیار زیبا و طبیعی می‌بخشد. این كفپوش معروف است به اینكه جزو راحت‌ترین نوع كفپوش برای پا محسوب می‌شود و همچنین «عایق صدا»ی مناسبی نیز است و در تمام نقاط خانه مانند آشپزخانه و حتی كتابخانه كفپوش مناسبی است. كفپوش چوب‌پنبه‌ای می‌تواند مانند كفپوش‌های چوبی به وسیله واكس و یا پلییوریتن براق شود. متداول‌ترین نوع براق‌كردن كفپوش، استفاده از واكس است كه به كفپوش‌ها جلایی بسیار زیبا می‌بخشد و لازم است حداقل سالی یك بار واكس زده شوند اما برای كفپوش‌های استفاده شده در آشپزخانه بهتر است از براق‌كننده پلییوریتن استفاده شود زیرا احتیاج به مراقبت كمتری دارد و استحكام بیشتری هم دارد. به‌دلیل اینكه این نوع كفپوش جاذب آب است می‌بایست كاملاً مراقب بود و هر زمان كه آب یا مایع دیگری روی آن ریخت سریعاً توسط پارچه پاك و تمیز شود چون این نوع كفپوش هم به راحتی منبسط و منقبض می‌شود (كفپوش‌های چوب‌پنبه‌ای هم وجود دارد كه از پلاستیك ساخته می‌شوند).
● كفپوش‌های لینولیوم
این نوع كفپوش یك مخلوط طبیعی ساخته شده از روغن تخم كتان اكسید شده، خاك اره، سنگ آهك پودر شده، صمغ كاج و رنگدانه‌های مختلف است. این مخلوط اولین بار در سال ۱۸۶۳ توسط یك انگلیسی به نام فردریك دالتون ساخته شد. این مواد بسیار مستحكم هستند و به‌صورت وسیعی در تمامی مناطق مانند آپارتمان‌ها و حتی مناطق صنعتی استفاده می‌شد تا این كه كفپوش‌های پلاستیكی در سال ۱۹۴۰ در دسترس مردم قرار گرفت. كفپوش‌های پلاستیكی مصنوعی در مقایسه با این نوع كفپوش از نظر نگهداری بسیار راحت‌تر بود و به طور چشمگیری بازار فروش لینولیوم را كساد كرد. در بعضی مواقع مردم این دو نوع كفپوش (لینولیوم و كفپوش مصنوعی) را با یكدیگر اشتباه می‌گیرند، در صورتی كه مواد تشكیل دهنده آن دو كاملاً با یكدیگر متفاوت هستند. تنوع رنگ در كفپوش‌های لینولیوم بسیار زیاد است و معمولاً به صورت ورقه‌ای در بازار موجود هستند.
● كاشی‌های كف چرمی
این نوع از كاشی‌ها نیز در رنگ‌ها و سایزهای مختلفی وجود دارد. آنها می‌توانند خیلی زیبا و شیك باشند و عایق‌های بسیار خوبی برای صدا محسوب می‌شوند. در زیر پا خیلی نرم و لطیف احساس می‌شوند و ظاهری بسیار لوكس و گرانقیمت دارند. در طول زمان شكل چرم عوض می‌شود و رنگ و جنس آنها تغییر می‌كند و همیشه دست‌نخورده و تازه به نظر نمی‌آید. استفاده از كفپوش‌های چرمی زیاد مقرون به صرفه نیست اما بسیار زیبا و فریبنده هستند. این نوع كاشی‌های كف با طراحی مد روز و یا حتی مدل‌های قدیمی و سنتی برای كتابخانه‌ها بسیار مناسب هستند. بهتر است كه كاشی‌های چرمی در محیط‌هایی با آب و هوای خشك یا در رطوبت زیاد استفاده نشوند.
كاشی‌های كف چرمی باید حداقل ۲بار در سال واكس بخورد و بدین منظور می‌بایست با فروشنده، نصاب یا توزیع‌كننده آنها قبلاً مشورت كنیم.
● موزائیك
این نوع كف، یك طرح یا تصویر مجازی از قطعات كوچك است. این قطعات كوچك شامل مرمر یا شیشه می‌باشند. رومیان چیزی را كه ما امروزه موزائیك می‌نامیم ایجاد كردند و آن را بر روی كف و دیوارها استفاده می‌كردند. كلیساهای وابسته به روم شرقی نمونه بسیار خوبی است از كاربرد موزائیك‌های بسیار رنگارنگ و شگفت‌انگیز كه در آنها قطعات كوچكی از طلا نیز دیده می‌شود.
برای اینكه ثابت كنیم ایده‌های بزرگ و قدیمی از بین نمی‌روند در طراحی‌های جدید نیز به صورت گسترده‌ای از موزائیك استفاده می‌شود. نمونه‌ها و طرح‌های قدیمی موزائیك را می‌توان در شهر POMPEII (یكی از شهرهای ایتالیا) مشاهده كرد و نمونه‌های مدرن و امروزی آن كه دارای رنگ‌های بسیار شفاف و زنده‌ای هستند در حمام، آشپزخانه یا اتاق اصلی خانه استفاده می‌شود.
● پوشش‌های ارتجاعی كف
این پوشش‌ها از موادی ساخته شده است كه شكل خود را حفظ می‌كند. این نوع كف شامل موادی مانند چوب‌پنبه، لینولیوم (یك نوع مشمع كف)، لاستیك و كفپوش پلاستیكی است. آنها از سنگ سرامیك، كف‌های سیمانی و حتی از كفپوش‌های چوبی نرم‌تر هستند؛ این بدین معنی است كه آنها در زیر پا بسیار راحت هستند و شما می‌توانید برای مدت طولانی روی آنها بایستید.
فپوش‌های ارتجاعی همچنین عایق‌های ضد صدای بسیار مناسبی محسوب می‌شوند و از آنجا كه آنها از انواع دیگر كفپوش‌ها نرم‌تر هستند، به راحتی خراش پیدا می‌كنند و نباید با اجسام سخت شست‌وشو شوند.پوشش‌های ارتجاعی كف به راحتی منقبض و منبسط می‌شوند كه این مساله بستگی به رطوبت و درجه هوا دارد. پس قبل از نصب این نوع كفپوش ابتدا اجازه دهید تا این كفپوش‌ها خود را با محیط و نوع آب و هوا تطبیق دهند و سپس آنها را بر روی زمین نصب كنید.
منبع : گاهنامه زيست شناسي


همچنین مشاهده کنید