پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


دوستی با یار مهربان


دوستی با یار مهربان
یكی از مهم ترین نقش هایی كه والدین می توانند در زندگی بچه ها ایفا كنند، ایجاد علاقه به خواندن و نوشتن است. موفقیت در مدرسه و بعدها در امور كاری تا حد زیادی به داشتن مهارت های بالای خواندن و نوشتن بستگی دارد. برای به دست آوردن این مهارت باید به فرزند خود بیاموزید كه چگونه از خواندن لذت ببرد. شروع این كار از سنین پایین از نكات كلیدی برای موفقیت دراین زمینه است. تحقیقات نشان می دهد مطالعه یك كتاب به همراه فرزندتان به مدت ۳۰ دقیقه در روز توانایی او را در خواندن به طور چشمگیری افزایش می دهد. به فرزندتان بیاموزید كتابها می توانند دوستانی مادام العمر باشند.
رفتن به كتابخانه ها اقدام مؤثر دیگری برای ارتقای سطح سواد كودكان است. داشتن كارت عضویت كتابخانه می تواند مشوق خوبی برای بچه ها باشد. برای هریك از فرزندان خودكارت عضویت كتابخانه بگیرید و تا جایی كه امكان دارد برای انتخاب كتاب های جدید به كتابخانه بروید. می توانید برای یافتن كتاب های مناسب با كتابدار مشورت كنید.
به فعالیت های روزانه خود دقت كنید و به فرزندتان كمك كنید تا ارتباط میان كارهای روزمره شما و خواندن و نوشتن را دریابند. خواندن برچسب های محصولات غذایی ، بازی های كلامی و نوشتن داستان می تواندمفید باشد.
زمان بیشتری را صرف بچه هایی كنید كه علاقه به مطالعه ندارند ممكن است از بازخوانی مكرر داستان های تكراری خسته شوید، اما همین تكرار برای فرزند شما بسیار مهم است. در دوره پیش دبستانی یا كمی بعد از آن، بچه ها به وسیله حدس و گمان یا املای ابداعی خودشان شروع به نوشتن می كنند. به تدریج متوجه می شوند كه نوشتن می تواند آنها را در اطلاعات و تجربیات مهم دیگران سهیم كند.
● یك فرصت طلایی
بسیاری از والدین ، به محض این كه بچه ها به طور مستقل قادر به خواندن و نوشتن شدند، آنها را در ادامه این مسیر تنها می گذارند، در حالی كه روند سوادآموزی و آموختن یك فعالیت همیشگی است. مطالعه یك فعالیت شگرف اجتماعی است، یك فرصت طلایی برای پیشنهاد دادن و سهیم كردن دیگران در مطالب خواندنی و داشتن بحث های مختلف كه می تواند به گسترش علایق ، دانش و عقایدمان بینجامد. به كتاب خواندن با صدای بلند برای فرزندان در طول دوره دبستان ادامه دهید.
برخی از جوامع، روزهایی از سال را به این موضوع اختصاص داده اند. مثلاً روز كتابخوانی یا جشن نویسندگان، كه در آن روز نویسندگان و تصویرسازان كارگاه های آموزشی برای بچه ها، والدین و دیگر طیف های علاقه مند برگزار می كنند. داستان خوانی، قصه گویی، بحث و گفت وگو و نمایش های كوتاه و شاد از جمله فعالیت های این كارگاههاست.
ایجاد انجمن های كتاب خوانی از دیگر راه هایی است كه می تواند برای كودكان بزرگتر لذت كتابخوانی را فراهم آورد. شما خودتان می توانید با ایجاد یك انجمن كتاب خوانی در كتابخانه محل یا مدرسه ابتكار عمل را به دست گیرید. بچه ها می توانند دور هم جمع شوندو به بحث در باره كتابی كه قبلاً در جلسه برای خواندن انتخاب شده بپردازند. این انجمن ها دریچه جدیدی از زندگی را به روی بچه ها می گشاید و فرصتی طلایی برای مبادله افكار با دوستانشان پدید می آورد. راه های ساده ای برای با هم كتاب خواندن، در خانه یا مدرسه وجود دارد.
● در خانه
ایمیل هایی را كه خیلی شخصی نیستند همراه با فرزندتان بخوانید. یك تقویم خانوادگی درست كنید و مناسبت ها و پیغام ها را در آن بنویسید. با مشاركت فرزندتان به مناسبت های مختلف كارت تبریك برای دیگران ارسال كنید.
یك كتابخانه خانوادگی از مجلات، روزنامه ها و كتابها ایجاد كنید. یك فضای اختصاصی برای نوشتن و نقاشی كردن، در اتاق كودك یا حتی در كنار میز ناهارخوری ایجاد كنید. با هم كتاب بخوانید.
● در ماشین
نوشته ها و اسامی خیابانها و مغازه ها را با هم بخوانید. با قافیه كلمات بازی كنید (چه كلماتی با «چاق» هم قافیه اند؟ باغ، زاغ و...) یا این كه چند تا میوه می توانی اسم ببری؟با هم آواز بخوانید و شعرهای جدید بسازید.
● در مغازه
فهرست خرید را با همكاری فرزندتان بنویسید. در مورد دستورالعمل غذا و مواد لازم برای تهیه آن با بچه ها صحبت كنید. برچسب های محصولات غذایی را با هم بخوانید. حروف روی كیك های تولد یا مراسم دیگر را برای بچه ها بخوانید.
● مطالب خواندنی و نوشتنی
یك مكان خاص برای مطالعه كودك در نظر بگیرید ، مثلاً یك میز تحریر كم ارتفاع كه كودك بتواند پشت آن به خواندن یا نوشتن بپردازد.
تخته های مغناطیسی با حروف الفبا و اعداد، تخته سیاه و گچ ، حروف و اعداد پلاستیكی یا سفالی، جدول، تمبرها، پوشه هایی كه در آن پرونده ها نگهداری می شوند و پاكت نامه و كاغذ (در اندازه و رنگ های مختلف) از این جمله است. همچنین مجلات و كاتالوگ ها، خودكار و مداد (در رنگ های مختلف)، مداد شمعی و ماژیك (دقت كنید كه موادسمی در آنها به كار نرفته باشد)، قلم موی نقاشی و دیگر وسایل آن، وسایل صحافی كتاب مانند منگنه، كاغذ سوراخ كن، نخ و قیچی و دفتر یادداشت هم می تواند به علاقه مند شدن كودكان شما به مطالعه تأثیرگذار باشد.
● یك مهدكودك مناسب
مهدكودك هایی كه برنامه های مناسب آموزشی دارند ، امكان استفاده از كتاب های متنوع و همچنین اسباب بازی هایی مانند لگوها و جدول ها را برای بچه ها فراهم می آورند. مربیان مهدكودك می توانندبا ایجاد یك محیط گرم و دوستانه به شیوه های مختلف به بچه ها در خواندن و نوشتن كمك كنند. فهرستی كه در اینجا آورده شده، مثل یك فهرست بازبینی به شما یادآوری می كند كه هنگام بررسی یك مهدكودك چه نكاتی را باید مدنظر داشته باشید.
▪ داشتن كتاب های متنوع برای تمام رده های سنی كودكان
▪ قراردادن كتاب ها در معرض دید و استفاده بچه ها
▪ رعایت طبقه بندی موضوعی در هرقفسه و زدن برچسب روی قفسه ها و كتاب ها
▪ نوشتن عقاید بچه ها در باره كتابی كه خوانده شده و خواندن آن برای بقیه بچه ها
▪ قراردادن برنامه مطالعه در برنامه های اصلی مهدكودك در طول روز.
▪ قراردادن بوم نقاشی و سه پایه نقاشی در مهدكودك
▪ مركز مطالعه (بهتر است اتاقی به این منظور در مهد درنظر گرفته شود كه در آن انواع ماژیك ، مدادشمعی ، قیچی، تمبر و كاغذ سفید و با خط قرار دهند).
▪ استفاده از حروف پلاستیكی یا سفالی، جدول ها، حروف مغناطیسی
▪ پاسخ مثبت مربیان به درخواست بچه ها برای خواندن و تكرار یك قصه
▪ قراردادن هنرهای نمایشی، موسیقی ، نقاشی و زبان انگلیسی در جدول برنامه های مهد كودك
▪ اختصاص ساعتی برای بحث و گفت وگو و سؤال و جواب از سوی مربیان
● مشكلات مطالعه
هرچند بعضی از بچه ها پیشرفت كندی درخواندن و نوشتن دارند اما می توان اغلب مشكلات مربوط به مطالعه را برطرف كرد. یكی از بهترین راهها برای كمك به رفع این قبیل مشكلات شروع از نقطه ای است كه كودك در انجام آن تواناست.
مثلاً انجام كاری یا صحبت در باره موضوعی كه بچه اطلاعاتی در باره آن دارد. والدین و معلم ها می توانند با رفتار مناسب حس خودباوری را دركودك تقویت كنند. با رفتار تشویقی خود می توانیم به آنها بیاموزیم كه می توان تجربه كرد، گاهی اوقات مكث كرد یاحتی شك و تردید داشت و در صورت به دست نیاوردن موفقیت برای یادگیری بیشتر از گذشته تلاش كرد.
رامین مصطفوی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید