شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا
اسلام و روابط دختر و پسر
● چكیده:
نویسنده ضمن بیان اصول و ضوابط دوستی دختر و پسر در اسلام معتقد است دوستی دختر و پسر تنها از طریق ازدواج موقت مورد تأیید اسلام است امّا حدود دوستی باید مشخص و معین باشد و به روابط جنسی منجر نشود.
هدف این نوشتار، هرگز ترویج ارتباط دوستی با جنس مخالف نیست و از آن حمایت نمیكند. در جامعه ایران با توجه به بنیانهای دینی و باورهای ایمانی، این نوع دوستی كمتر جای دارد و میتواند جای باز كند. هدف از طرح ارائه شده، این است كه اگر شخصی خواست از این باورها عدول و با الگوهای دیگر هماوردی كند، از طرح دینی آن نیز آگاهی داشته باشد و در تنگنای زندگی اگر ناچار از برقراری این نوع ارتباط دوستی شد، راهكار دینی آن را پیش گیرد تا به گناه و آلودگی مبتلا نشود.
● مؤلفههای ارتباط دوستی دختر و پسر
دوستی با جنس مخالف یكی از انواع مختلف ارتباط میان فردی است كه مؤلفههای آن بر اساس تعریف فوق، به شرح ذیل میباشد.
۱) برقرار كنندگان ارتباط
بر اساس قواعد كلی ارتباط میان فردی، دوستی با جنس مخالف، دارای دو ویژگی اساسی است كه وجود آن دو برای برقرار كنندگان ارتباط لازم و ضروری است. به گونهای كه اگر این دو شرط رعایت نشود، آن ارتباط را دوستی با جنس مخالف نمینامند.
الف) اختلاف طرفین ارتباط در جنسیت؛ دوستی با جنس مخالف، بر خلاف دیگر ارتباطها از قبیل ارتباط آموزشی یا اقتصادی، بر پایه اختلاف جنسیت دو طرف بنا میشود. بنابراین ارتباط، یك سویه و یك طرفه نیست بلكه هر دو طرف چه دختر و چه پسر، در این ارتباط نقش فعال دارند. لذا برقرار كنندگان ارتباط، حداقل یك دختر و یك پسر هستند.
ب) برخورداری از كاركردهای مبتنی بر جنسیت و توانمندی جنسی؛ از این رو، هرگز ارتباط دوستی دو بچه خردسال، هرچند یكی پسر و دیگری دختر باشد یا پیرمردها و پیرزنها را ارتباط با جنس مخالف نمیگویند.
۲) محتوای ارتباط
هدف این نوع ارتباط، غیر از اهداف یك ارتباط فرهنگی، آموزشی و اقتصادی است. هرگز به شریك تجاری یا كاسب محله كه صرفاً با وی ارتباط تجاری برقرار است یا در مبادلات آموزشی و فرهنگی، بهطرف مقابل خود، عنوان دوست را نمیدهند بلكه آنها را استاد، معلم، همكار و... مینامند. آنگونه كه از اسم این نوع ارتباط، یعنی دوست پسر یا دختر داشتن پیداست، پیام و محتوای آن است كه همانا دوستی، محبت، صمیمیت، عشق، رفاقت، یكدلی، عاطفه و... است.
البته چون دوستی و محبت، در روابط انسانی، دارای انواع و سطوح مختلف است، محبت مبادله شده در ارتباط با جنس مخالف، از نوع محبت مادرانه یا در سطح محبت دو همكار و شریك اقتصادی نیست و همچنین از نوع محبت همسری هم نیست بلكه محبت آنها هم رنگ با محبت جنسیتی و در سطح جنسی است. بر همین اساس، رسانه و كانال در این ارتباط نیز، با دیگر ارتباطها تفاوت پیدا میكند. محبت مادرانه، از طریق نوازش، خرید اسباب بازی و...، به طرف مقابل (بچه) منتقل میشود ولی در این ارتباط، محبت از كانال دیگری كه با رفتارهای جنسی و جنسیتی بیارتباط نیست، مبادله میگردد.
لازم به یادآوری است كه مقصود از رفتار جنسی مفهوم خاص نیست بلكه مفهومی فراتر از آن مورد نظر است و شامل هر نوع تمایل به جنس مخالف میشود. یعنی رفتاری كه تأثیر آن در ارتباط با همجنس یكی نیست و تأثیری متفاوت با همجنس دارد، مثلاً برای انسان نیازمند ارتباط با جنس مخالف، حتی صحبت كردن با جنس مخالف دارای تأثیری است كه این امر در ارتباط كلامی با جنس موافق به دست نمیآید. بیتردید، همین تأثیر متفاوت، ناشی از جنسیت است. از این رو، به آن رفتار جنسی یا جنسیتی میگویند.
● رابطه دختر و پسر از منظر اسلام
▪ اصول ارتباطهای انسانی
از منظر اسلام، تمام ارتباطهای انسانی به تمام اقسام آن، باید از اصول و قواعدی پیروی كنند تا مهر صحت شرعی و امضای شریعت به پای آنها زده شود وگرنه آن ارتباط مردود شمرده شده و هرگز مورد پذیرش شریعت نیست و برای هیچ یك از طرفین الزام آور نیست و تعهدی را به نفع یا ضرر آنها به دنبال ندارد.
۱) تعهد تضمینی
از جمله قواعدی لازم الاجرا در تمام روابط انسانی، تعهد آوری و تضمینی بودن آن است. یعنی دو طرف ارتباط، باید نسبت به اصل ارتباط و لوازم آن پایبند و متعهد باشند.
شارع مقدس، بعد از قبول ضرورت این اصل در روابط بین انسانها، برای تحقق عملی آن چارهای دقیق اندیشیده است. از این رو، در تمام ارتباطات اساسی و سرنوشت ساز، «عقد ارتباط» یا «پیمان ارتباط بستن» را یك عنصر ضروری میداند و تمام انواع روابط انسانی را با «عقد» و «پیمان» مستحكم، برای طرفین لازم الاجرا میداند. اگرچه لازم نیست، این عقد و پیمان به شكلی خاص و به الفاظی معین بیان شود بلكه تنها وجود این پیمان و عقد ضروری است تا طرفین را نسبت به مسئولیت خود، در برابر دیگری متعهد سازد.
نكته دیگری كه در اینجا باید به آن توجه شود. تعیین نوع عقد از بین انواع كلی عقد است. از آنجا كه كاركرد و هدف مورد نظر در این نوع ارتباط، همانند ارتباط خانوادگی است و در سطوح ابتدائی یك ارتباط خانوادگی میگنجد، لذا از شرائط عقد و پیمان خانوادگی (ازدواج)، با رعایت شرائط مربوط پیروی میكند. ارتباط خانوادگی، یك نوع ارتباط انسانی است كه در نوع خود به شكل عقد ازدواج دائم و عقد ازدواج موقت محقق میشود. البته كاركرد و سطح ارتباط در این نوع عقود خانوادگی، یكسان نیست. برخی از آنها با توافق طرفین معین میشود و برخی بنابر مقتضیات خود عقد تعیین میگردد. به عنوان نمونه، در عقد ازدواج موقت، نوع كاركرد و ارتباط معین است. ولی سطح ارتباط، محدود و میزان آن با توافق طرفین معین میشود. بنابراین، در ارتباط دوستی با جنس مخالف هم كه یكی از اقسام عقد موقت است؛ نوع ارتباط معلوم است ولی سطح روابط، كیفیت، محدوده و میزان آن به توافق طرفین، در ضمن عقد معین شده و طرفین به رعایت آن ملزم میشوند.
۲) تعریف و تعیین حدود ارتباط
دومین قاعده در ارتباطهای بین فردی، تعیین و تعریف حدود ارتباطها است. از آنجا كه طرفین ارتباط، در ضمن پیمان و عقد در برابر یكدیگر متعهد میشوند، باید محدوده این تعهد و التزام معین شود. در ارتباط دوستی با جنس مخالف برای طرفین معین است كه هدف از این نوع ارتباط مبادله محبت، صمیمیت، مهر و عشق است اما حدود این نوع مبادلات را باید مشخص كرد تا طرفین در محدوده خاص و تعریف شده، از همدیگر انتظار داشته باشند. مثلاً باید مشخص كرد كه آیا ارتباط در سطح گفتوگو است یا تماس بدنی هم، داخل محدوده است. مرز گفتگوها و ناحیههای تماس بدنی تا كجاست. فارغ از این اصل و قاعده، نه تنها این ارتباط درست نیست بلكه این ارتباط محكوم به شكست میباشد. چون سطوح ارتباط تعریف نشده است و چه بسا در فضای دوستی غفلت آلود، به كاركردهای جنسی در سطح ازدواج كشیده شود.
۳) عدم مخالفت با شریعت
از دیگر اصول و قواعد حاكم بر روابط انسانی آن است كه این ارتباط با احكام شریعت و اصول و مقررات اخلاق دینی، هماهنگی داشته باشد. به مقتضای این اصل حتی اگر در ضمن پیمان ارتباط، شرطی گنجانده شود كه با احكام دین و مسلمات شریعت، مخالفت و ناسازگاری داشته باشد یا پایبندی به آن ارتباط منجر به تغییر احكام دین شود، یعنی به تحریم حلال یا تحلیل حرام منتهی گردد، این ارتباط صحیح نیست. مثلاً تعهد به دوست پسر یا دختر نباید به ترك واجبات دین مانند نماز، روزه و... منتهی شود با آنها را به ارتكاب محرمات بكشاند.
● شرائط ارتباط دوستی با جنس مخالف
▪ انحصاری بودن ارتباط
بنابر مبنای عقلا، در یك پیمان و تعهد، یك چیز را نمیتوان برای دو نفر تعهد نمود. مثلاً در ارتباط اقتصادی، یك شی یا یك خدمت را نمیتوان در ظرف زمانی واحد، برای دو شخص متعهد شد و اگر هر دو تعهد در یك زمان باشد، هر دو باطل است و اگر اختلاف زمانی داشته باشند، تعهد و عقد مقدم صحیح و تعهد متأخر باطل است. در ارتباط خانوادگی، هر یك از زوجین نمیتواند خود را برای غیر از همسر خویش تعهد كنند. در ارتباط دوستی با جنس مخالف هم، این سخن اهمیت دارد. چون در ارتباط با جنس مخالف، هر یك پیمان میبندد كه فقط برای دوستش باشد و در خدمت اهداف و مقتضیات دوستی با هم باشند. بنابراین، حتی پسر نیز نمیتواند در یك زمان با دو دختر تعهد ببندد. در حالی كه در ازدواج یك مرد میتواند با دو زن پیمان همسری ببندد. از این رو، مفاد این پیمان، گستردهتر از آن است كه برای وی مجال متعهد شدن برای دو نفر را باز كند. این پیمان تمام زمان و حتی وجود هر یك را برای دیگری متعهد میشود تا هر یك وجود خود را بدون محدودیت زمانی و مكانی، در تعهد دیگری قرار دهد، لذا یك شخص دو وجود ندارد تا آن را برای دو نفر تعهد كند.
بنابراین ارتباط دوستی با جنس مخالف در ذات خود انحصاری بودن را اقتضا میكند و از پذیرش هر گونه اشتراك ابا دارد و نمیتوان اشتراك را با برنامهریزی و اعمال مدیریت در زمان و محدودیت در دوستی و سطح ارتباط بر این ارتباط تحمیل نمود.
● تعیین محدوده ارتباط
از آنجا كه سطوح ارتباط دوستانه، در بین انسانها متفاوت است، هر سطحی از این ارتباط تعهد و مسئولیتی را متوجه طرفین میسازد. بنابراین، در ارتباط دوستی طرفین باید بدانند كه این پیمان چه چیزی را بر عهده آنها میگذارد. چه بسا یكی از طرفین توقعی داشته باشد كه دیگری از انجام آن عاجز باشد و حاضر به انجام آن نباشد.
محدودیتهای مورد نظر كه باید توسط تمام افرادی كه خواستار این نوع ارتباط هستند رعایت شود، بدین قرار است:
ـ محدود بدون مكان ارتباط، ارتباط نباید به وسعت تمام صحنههای زندگی حتی زندگی خانوادگی نباشد.
ـ محدود بودن زمان ارتباط، زمان آن به وسعت تمام ساعات شبانه روز نباشد. چون دوستی نمودن و دوست بودن هدف زندگی نیست.
همچنین سطح ارتباط، نباید به كاركردهای جنسی خاص و ارتباط جنسی در سطح همسر برسد. به بیان دیگر، باید نوع ارتباط مورد نظر بیان شود. مثلاً كلامی یا غیر كلامی است. سپس تمام اقسام ارتباط مورد نظر معین شود. به خصوص ارتباطهایی كه با قسمتهایی از بدن كه عضو جنسی محسوب میشوند تكیه دارد. اگر ارتباطی به تماسی بدنی و در حدّ تماس اندام جنسی برسد، دیگر یك ارتباط دوستی نخواهد بود و یك ارتباط جنسی محسوب میشود، ماهیت این ارتباط با ارتباط جنسی تفاوت دارد. آنچه در ارتباط دوستی مبادله میشود، محبت، مهر، عاطفه و صمیمیت است. پیام مبادله شده نباید در حدّ محتوای جنسی یا هر چیز دیگری غیر از دوستی، مهر و... باشد. مبادله پیام و محتوای جنسی، موجب انحراف ارتباط دوستی میشود، به خصوص ضرر و خسران جنسی برای جنس مونث فراهم میشود كه كاملاً با فضای ارتباط دوستانه مغایرت و منافات دارد.● الگوی ارتباط دوستی با دختر و پسر
برای تبیین طرح عملیاتی ارتباط دوستی با جنس مخالف باید مراحل ذیل طی گردد:
▪ تعیین هدف دوستی
از جمله آداب دوستی، هدفدار بودن دوستی است. بر این اساس، باید قبل از انتخاب دوست، هدف خود را از دوستی معین كرد. اهداف انتخاب دوست، در نظر انسانها متفاوت است. گاهی اوقات، هدف انتخاب دوست، آشنائی و كسب اطلاع جهت ازدواج است و گاهی اوقات مبادله آموزشی یا هنری، هدف است.
نكته دیگر، آن است كه مبتنی بر اهداف صحیح و مناسب باشد. اگر هدف نامناسب باشد، همانند دوستی بیهدف، ارتباط برقرار شده پایدار نخواهد ماند یا دچار آفت میگردد. دوستی با جنس مخالف، اگر به هدف بهرهمندی جنسی باشد، به هدف خود نمیرسد یا اگر برسد دیگر دوستی نیست بلكه همسری است كه این امر با انگیزه دوستی متفاوت است.
▪ انتخاب دوست
بعد از تعیین هدف مناسب و صحیح و آگاهی از معیارهای دوست خوب در بین افراد آشنا، باید فردی را كه معیارهای یك دوست خوب را دار است و میتواند تأمین كننده اهداف مورد نظر باشد انتخاب كرد.
در این مرحله باید بسیار دقت كرد تا در تطبیق معیارها اشتباهی رخ ندهد و دوست نما خود را به جای دوست قالب نكند. بسیاری از خطاها، از این جهت، متوجه دوستیها میشود.
▪ طرح هدف و برنامه دوستی
بعد از انتخاب هدفدار، نوبت طرح دوستی با طرح مقابل میرسد. دوستی یك تعلق خاطر دو سویه است و باید دو طرف، نسبت به هم تعلق خاطر داشته باشند و همدیگر را دوست هم بدانند. بنابراین، اگر یكی دیگری را به عنوان دوست انتخاب كرده است، دیگری هم باید به این انتخاب مهر تأیید بزند و نظر خود را در مورد این انتخاب اعلام نماید. بدین منظور لازم است، طرح دوستی به طرف مقابل اعلام و نظر مساعد وی نسبت به اصل دوستی اخذ گردد.
بعد از موافقت دو طرف، نسبت به اصل دوستی، در مورد محدوده دوستی و دیگر شرائط آن طرفین باید به توافق برسند. لازم است، همه حدود ارتباط معین شود، به گونهای كه هیچ نكته مجهولی در این ارتباط برای طرفین باقی نگذارد و هر یك از طرفین ارتباط، به هنگام تعهد بدانند، چه چیزی را در برابر دوست خود متعهد شدهاند.
محدودیتهای ارتباط كه از طرف دین اعمال شده است و طرفین ارتباط ملزم به رعایت آن میباشند، شامل موارد ذیل میشود:
الف) هیچ یك از طرفین ارتباط نباید از دیگری انتظار ارتباط غیر كلامی از قسم تماس جنسی را داشته باشد یا طرفین در تعهد خود آن را برای یكدیگر تعهد كنند. پس حتی اگر با توافق یكدیگر این نوع ارتباط را برای همدیگر تعهد كنند، صحیح نیست. چون این قسم از ارتباط صرفاً در محدوده ارتباطات خانوادگی و از قسم همسری است و تنها در این نوع ارتباط باید مبادله شود در ارتباط دوستی، محبت، عاطفه و... باید مبادله شود، نه محتوای جنسی. اگر در ارتباط دوستی، محتوای جنسی مبادله گردد، این ارتباط دیگر ارتباط دوستی نخواهد بود، بلكه ارتباط همسری است كه این امر، موجب تداخل نوع پیام و محتوای مبادله میشود و از جمال كانالهای آسیبپذیری ارتباط است.
ب) هیچ یك از طرفین، نباید از دیگری انتظار ارتباط غیر كلامی از نوع لمس جنسی را داشته باشد. لمس یكی از رسانههای انتقال پیام عاطفی است و میتواند در این ارتباط بهكار گرفته شود ولی نباید لمس جنسی باشد. مقصود از لمس جنسی، لمس اندامهای محرك نیروی جنسی و هر اندامی به قصد بهره برداری جنسی است. چون قرار نیست، در این ارتباط محتوای جنسی مبادله گردد. البته قابل توجه است كه اگر این امر به صورت ناخواسته، به یك بهره جنسی منتهی شود، مانعی ندارد ولی هدف و نقطه مورد انتظار، نباید بهرهمندی جنسی باشد و به منظور رسیدن به این هدف و مبادله این نوع محتوا، اقدام به ارتباط شود یا در ارتباطی این نوع پیام مبادله شود. از این رو مبادله هر نوع محتوای جنسی با قصد و غرض قبلی، از محدوده این ارتباط خارج است و نباید در تعهد طرفین ارتباط قرار گیرد.
ج) با توجه به آداب ارتباط، نباید هیچ یك از طرفین، از یكدیگر تعهد بگیرند كه فارغ از محدودیت زمانی و مكانی، در خدمت انتظارات دیگری باشند. در این ارتباط، حدود زمانی و مكانی تعریف شود. زیرا ارتباط فارغ از محدویت مكانی و زمانی، یك ارتباط همسری است. لذا لازم است از نظر محدوده مكانی و زمانی، طرفین با هم به توافق برسند.
● پیمان و عقد دوستی بستن
الف) با توجه به ویژگیهای طرفین این ارتباط كه قبلاً بیان شد و همینطور با عنایت به ماهیت این نوع ارتباط كه شبیه با ارتباط خانوادگی است، پیمان و عقد مورد نظر، از نوع عقد و پیمان ازدواج موقت میباشد. البته در ضمن عقد، تمام كاركردهای جنسی از تعهد طرفین خارج میشود. قابل توجه است كه خروج كاركردهای جنسی، خلاف مقتضای عقد ازدواج نیست بلكه نوعی اعمال محدودیت در سطح ارتباط است كه معمولاً در عقد موقت با توافق طرفین اعمال میشود. همانگونه كه در عقد موقت، اگر طرفین سطح انتظار رفتار جنسی خود را كاهش دهند، هرگز خلاف مقتضای عقد عمل نكردهاند، در اینجا هم از ابتدا با كاهش یافتهترین سطح ارتباط جنسی، عقد را منعقد میكنند. پایینترین سطح ارتباط جنسی، ارتباط كلامی و ارتباط غیر كلامی دیداری، حركات بدنی، ژستهای اندامی و مانند این است. بدون عقد و پیمان هرگز ارتباط كلامی غیر ضروری و ارتباط غیر كلامی دیداری، حركات بدنی و ژستهای اندامی بین دو نامحرم جایز نیست ولی با اجرای این عقد و پیمان جایز و حتی انجام آن بر طرفین واجب میشود و شامل لزوم تعهد و پایبندی میگردد.
ب) در این نوع ارتباط، مانند دیگر پیمانها و عقدها، صیغه و لفظ خاصی برای اجرای عقد لازم نیست و حتی ثبت آن هم در صحت عقد و پیمان تأثیری ندارد. حضور دو نفر عادل، بهعنوان شاهد بر اجرا و ثبت این پیمان در یك مرجع قانونی صاحب قدرت ضمانتی، برای جلوگیری از تخلفات احتمالی و متعهد ساختن طرفین به رعایت مفاد پیمان یك عنصر ضروری است.
ج) بعد از اجرای صحیح عقد و پیمان طرفین در محدوده تعریف شده و مورد توافق و با توجه به محدودیتهای خاص این نوع ارتباط، با هم محرم تلقی میشوند. از این زمان، تمام تعهدات لازم الاجرا قابل استیفا است. قابل توجه است كه این محرمیت محدود است و تمام سطوح تماس و ارتباط را مجاز نمیشمارد. مثلاً هرگز ارتباط جنسی و حتی تماس با اندامهای جنسی را مجاز نمینماید. در واقع این نوع ارتباطها، همچنان جزء ارتباطهای حرام و نوعی ارتباط با نامحرم تلقی میشود.
د) به هنگام اجرای پیمان، باید تمام محدودیتهای مورد نظر و شرائط شخصی مورد توافق، به صورت جداگانه مورد تعهد طرفین قرار بگیرد و طرفین به رعایت آن ملزم شوند.
ه) بعد از اتمام زمان دوستی، بدون نیاز به انجام عملی خاص، با هم نامحرم تلقی شده و تمام سطوح ارتباط باید قطع شود یا قبل از اتمام زمان مورد توافق، طرفین میتوانند با بخشش زمان باقی مانده، از هم جدا شوند یا در صورت تمایل بعد از بخشش مدت باقی مانده، از دوستی به عقد ازدواج دائم یكدیگر در بیایند.
بنابراین، این نوشته بر این باور است كه تنها راه یك ارتباط صحیح و سالم از نوع ارتباط دوستی با جنس مخالف، از دیدگاه اسلام از رهگذر عقد ازدواج موقت با تحدید كامل كاركردهای جنسی ممكن است. این عمل، بهترین شكل دوستی و ارتباط دوستانه است. به بیان دیگر، بهترین دوستان همسران هستند و بهترین دوستی همسری است و مصونترین و قابل اعتمادترین ارتباط دوستی، ارتباط بر پایه عقد ازدواج است و با وفاترین و صمیمیترین و با گذشتترین دوستان، همسران هستند. بنابراین، در راستای دستیابی به برترین الگوی دوستی و برترین دوستی، باید آنها را در پرتو ارتباطات خانوادگی از نوع ازدواج جستوجو كرد و از بیراه روی اجتناب ورزیده و مسیرهای انحرافی را یكسره رها كرد.
● در حاشیه:
تا آنجا كه از عبارات نویسنده بدست میآید، وی در تبیین مراد خویش و تبیین محل بحث گفتوگو بین دوستی دختر و پسر دچار تهافت و تناقض صدر و ذیل است. بخشهای آغازین مقصود خود را از دوستی دختر و پسر چنین بیان میكند كه «این دوستی از نوع محبت همسری نیست بلكه همرنگ با محبت جنسیتی و در سطح جنسی است یعنی رفتاری كه تأثیر آن در ارتباط با هم جنس یكی نیست، مثلاً برای انسان نیازمند به ارتباط با جنس مخالف، حتی صحبت كردن با جنس مخالف دارای تأثیری است كه با جنس موافق به دست نمیآید.»
در بخشهای پایان مقاله میگوید: «دوستی با جنس مخالف اگر به هدف بهره مندی جنسی باشد به هدف خود نمی رسد یا اگر برسد دیگر دوستی نیست بلكه همسری است». یا آنكه در جای دیگر مقاله قصدِ بهرهمندی جنسی را منافی با دوستی دختر و پسر دانسته است و محور رابطه را تبادل مهر، محبت دوستی و عشق معرفی مینماید.
▪ به هر حال آنچه در این باره میتوان گفت این است كه:
۱) چنانچه مقصود نویسنده از دوستی دختر و پسر ارتباط این دو بدون جاذبه و كشش جنسی باشد، چنین مفهومی به هیچ روی مورد نظر هواداران دوستی دختر و پسر به ویژه در غرب نیست آنچه از دوستی دختر و پسر در دنیای امروز مطرح است عمدتاً در رابطه با تمایلات و كششهای جنسی است.
۲) در صورتی كه مراد نویسنده دوستی دختر و پسر بدون تمایلات جنسی است، چرا آن را نوعی ازدواج موقت نامیده و این رابطه را تحت ضابطه ازدواجِ موقت تصحیح نمودهاند.
در ازدواج موقت در دیدگاه اسلامی میان دختر و پسر، محرمیت حاصل شده و تمایل و تجاذب جنسی در سطح نگاه و سخن گفتن و لمس بدنی و حتی روابط خاص جنسی نیز مجاز است، چگونه میتوان دختر و پسری را با پیمان ازدواج موقت به یكدیگر پیوند داد و مدعی شد میان آن دو نباید گرایش جنسیتی پدید آید. مضافاً بر آن كه اصولاً رابطه و دوستی دختر و پسر آن هم در سن نوجوانی و جوانی كه زمان اوج نیازهای جنسی است نمیتواند بدونِ تمایلات و تجاذب جنسی میان دختر و پسر باشد.
نویسنده میگوید این دوستی دختر و پسر رابطهای انحصاری است و هیچ یك از طرفین نمیتواند با فرد دیگری رابطه دوستی برقرار كند. این در حالی است كه وی وجه صحّتِ این دوستی را ازدواج موقت میداند. اگر مبنای این دوستی، ازدواج موقّت است چگونه ایشان حكم به انحصاری بودن آن كردهاند در حالی كه در اسلام، انحصار ازدواج موقت در ناحیه مرد وجود ندارد مرد میتواند همزمان با بیش از یك زن پیمان ازدواج موقت بر قرار نماید.
نویسنده مدعی است كه اجرای این پیمان دوستی نیاز به لفظ ندارد و تنها حضور دو شاهد عادل كافی است. انچه از فتاوای فقهی و قوانین شرعی اسلام بدست میآید آن است كه وقوع پیمان ازدواج موق نیازمند اجرا و انشای لفظیِ عقد ازدواج موقت است و حضور دو شاهد عادل نیز لازم نیست آنجا كه حضور دو شاهد عادل لازم است هنگام اجرای صیغه طلاق است. به هر حال جا داشت نویسنده مستند فقهی این دیدگاه خویش را بیان میكرد.
علی زینتی، كتاب زنان
منبع : نشریه حورا
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
اسرائیل ایران اصفهان ایران و اسرائیل حجاب فرانسه حمله ایران به اسرائیل انفجار حسین امیرعبداللهیان گشت ارشاد دولت ارتش جمهوری اسلامی ایران
سیل هواشناسی تهران فضای مجازی وزارت بهداشت شهرداری تهران قتل زلزله سازمان هواشناسی سیلاب قوه قضاییه پلیس
قیمت طلا قیمت دلار دلار قیمت خودرو خودرو دولت سیزدهم بانک مرکزی بازار خودرو تورم ایران خودرو حقوق بازنشستگان قیمت سکه
سعدی سینمای ایران تلویزیون موسیقی فیلم احسان علیخانی سینما تئاتر کتاب دفاع مقدس
آزمون دکتری
رژیم صهیونیستی عراق غزه فلسطین جنگ غزه امیرعبداللهیان سازمان ملل حماس شورای امنیت عملیات وعده صادق اسراییل ترکیه
فوتبال استقلال پرسپولیس شمس آذر قزوین باشگاه استقلال تراکتور صنعت نفت آبادان لیگ برتر بازی لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران
هوش مصنوعی فناوری گوگل ناسا سامسونگ تلگرام اپل تلفن همراه وزیر ارتباطات
حمله قلبی مغز سازمان غذا و دارو درمان و آموزش پزشکی پزشک