جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


نگاهی به «پاسبان عصبی»، ساخته ادگاررایت


نگاهی به «پاسبان عصبی»، ساخته ادگاررایت
یكی از فیلم هایی كه از نخستین هفته اكران ، در فهرست پرفروش های هالیوود قرار گرفته «پاسبان عصبی» نام دارد. این فیلم اكشن و كمدی داستان یكی از پلیس های مجرب و با مسوولیت انگلیس به نام نیكلاس آنجل را دنبال می كند كه بیش از همكارانش ، تجربه توقیف و بازداشت مجرمان را داشته است. نیكلاس آنجل همواره در دوره حرفه ای اش ، مفید و موثر عمل كرده و چهره زشت و واقعی جنایتكاران را بر همگان نمایان ساخته است.
اما همكاران حسود آنجل، با طرح نقشه ای او را به دهكده ای كوچك به نام «سنفورد» می فرستند كه در آنجا با افسری نادان به نام دنی بوتر من، همكار می شود . سنفورد دهكده ای ساكت و آرام است و این گونه به نظر می رسد كه هیچ جنایتی در آن رخ نمی دهد. بنابراین نیكلاس آنجل نمی تواند در این دهكده تا آنجا كه باید، از استعدادش برای كشف عوامل جنایی، استفاده كند.
دنی بوتر من از بدو ورود نیكلاس آنجل به دهكده ، نگرشی صادقانه نسبت به او ندارد. دنی پسر رییس پلیس ، فرانك بوترمن و افسری خوشگذران است كه تماشای فیلم های اكشن، سرگرمی اصلی اش محسوب می شود .
به تدریج نگرش آنجل نسبت به برتون نیز این گونه شكل می گیرد كه او فردی با رویاهای كودكانه ای مانند جنگیدن با تفنگ و تعقیب و گریز پلیسی است كه تاكنون به مرحله عمل نرسیده اند.بنابراین در ذهن او نوعی ناامیدی از همكاری مفید با دنی برتون به وجود می آید. با روی دادن یك سری حوادث و وقایع مشكوك و مهیب در روستای سنفورد، آنجل به این موضوع پی می برد كه این روستا، آن گونه كه ظاهرش نشان می دهد نیست.
بدین ترتیب این فرصتی برای دو پلیس این دهكده محسوب می شود تا همكاری موثر و مفیدی را با یكدیگر تجربه نمایند. البته رویدادهای پیش آمده در این روستا موجب می شود كه آرزوهای دیرینه دنی برتون برای تجربه كارهای اكشن ازجمله، انفجار ماشین ، مبارزه با اسلحه و تعقیب جنایتكاران به واقعیت بپیوندد. فیلم ماجراجویانه «پاسبان عصبی» دومین تجربه این گروه فیلمسازی در زمینه ساخت فیلم كمدی و جنایی پس از فیلم «شاون مرده» (۲۰۰۴) به شمار می رود.«پاسبان عصبی» فیلمی است كه صحنه های اكشن آن بیش از حد معمول این گونه آثار سینمایی است.
فیلمی كه تركیب ماهرانه ای از سه ژانر متفاوت ، كمدی ، جنایی و اكشن را نشان می دهد. به تبع سه ژانر متفاوت در این فیلم ، سه گونه بازی متفاوت نیز وجود دارد. اگرچه این فیلم سرشار از صحنه های اكشن است اما صحنه های كمدی آن بیش از قسمت های اكشن توجه مخاطب را به خود جلب می كند. شخصیت كمدی این فیلم به كاراكتر (شاون) تجربه پیشین این كارگردان، شباهت فراوان دارد.
شخصیتی كه با كارهای سرگرم كننده و جالبش ، لحظاتی فراموش نشدنی را برای مخاطب فراهم می كند. دومین نقشی كه به ژانر جنایی فیلم ارتباط دارد و هوشمندانه استفاده شده، نقش پلیسی آن است كه سبك پلیسی رمز آمیز كتاب های آگاتاكریستی را تداعی می كند. البته به دلیل اینكه «پاسبان عصبی» سالها پس از كتاب های آگاتاكریستی ساخته شده، مرگها را بسیار ترسناك تر و با صحنه هایی پیچیده تر به تصویر كشیده است.
نقش اكشن سومین نقش مورد توجه در این فیلم است . نقشی كه با كارهایی نظیر جنگیدن با اسلحه و انفجار ماشین، در كنار دو نقش دیگر، با مهارت جای گرفته است . حضور ادگار رایت ، كارگردان برنده اسكار و اكثر بازیگران كهنه كار انگلیسی ، یكی از نكات برجسته درباره این فیلم محسوب می شود. ادگار رایت با كارگردانی اش بار دیگر ثابت كرده كه یكی از بهترین فیلم هایش را در طول چند سال اخیر، ارائه كرده است. البته جلوه های بصری بالا و تصویر برداری قوی جلوه دیگری به كارگردانی او بخشیده اند.
● شناسنامه فیلم
▪ نام فیلم: پاسبان عصبی
▪ ژانر: كمدی، اكشن، جنایی و ماجراجویانه
▪ بازیگران: جیم برود بنت، نیك فراست، تیموتی دالتون، ادوارد وودوارد و سیمون پگ
▪ كارگردان: ادگار رایت
▪ مدت نمایش: ۲ ساعت
▪ محصول كشور: انگلیس
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید