جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


۱۰ قاعده طلائی سرمایه گذاری موفق


۱۰ قاعده طلائی سرمایه گذاری موفق
۱) شیفته و مبهوت بازده های گذشته نشوید . سرمایه گذاری خود را منطبق با نیازهای خود انتخاب كنید :
پژوهش ها نشان داده اند كه عموما" عملكرد گذشته ی بازار ضامن بازده های آینده نیست . از این رو سرمایه گذاری ها را بر اساس ویژگی هایشان انجام دهید . صرفا" به عملكرد گذشته دل نبندید. به عبارت دیگر احساساتی عمل نكنید .
۲) تنها از یك روش برای انتخاب سرمایه گذاری استفاده نكنید. :
حتی خبرگان سرمایه گذاری نیز بعضا" در پیش بینی حركت های بازار و تعیین بهترین زمان خرید موفق نیستند . همه ممكن است اشتباه كنند فقط كسانی اشتباه نمی كنند كه هیچ گاه سرمایه گذاری نمی كنند. و این نیز خود بزرگ ترین اشتباه است . از این رو روش ناموفق یا موفق قبلی سرمایه گذاری ممكن است در شرایط فعلی نتیجه معكوس به بارآورد. مهم این است كه از اشتباهات قبلی درس بگیریم .
۳) به طور مستمر سرمایه گذاری كنید . :
همواره فرصت های مناسبی برای سرمایه گذاری وجود دارد . بنابر این هر ماهه مبلغ معینی را پس اندازكنید و از فرصت های جدید سرمایه گذاری استفاده نمایید . سرمایه گذاری مستمر غالبا" شما را در برابرضربه های سخت بازار ایمن می سازد .
۴) به سرمایه گذاری های خود تنوع ببخشید. :
برای به حداقل رساندن ریسك های سرمایه گذاری ها و افزایش بازده های احتمالی ، به سرمایه گذاری خود تنوع ببخشید . سرمایه گذاری را می توان با خرید دارایی های مالی مانند سهام صنایع و بخش های متفاوت و اوراق مشاركت و داراییهای حقیقی مانند زمین و ساختمان یا دیگر دارایی های فیزیكی متنوع ساخت .
۵) به هنگام ناپایداری و بی ثباتی بازار ، صبر و بردباری پیشه كنید . :
توجه داشته باشید كه ، به لحاظ تاریخی پس از یك كاهش بازده غالبا" افزایش بازده یا جبران نیز رخ داده است . چنانچه مجهز به یك استراتژی سرمایه گذاری باشید آن گاه نوسان های بازار آسیب جدی به سرمایه گذاری شما نخواهد رساند .
۶) حد معقولی از ریسك را بپذیرید تا از رشد باالقوه ی بازار سهام محروم نشوید. :
پرتفویی كه شامل سهام ، سپرده ی بانكی و اوراق مشاركت است ریسكش كمتر از پرتفویی است كه تنها از سپرده ی بانكی یا اوراق مشاركت تشكیل شده است . از این رو به منظوركسب نتایج دلخواه ، همواره با توجه به میزان ریسك پذیری خود ، نسبت مناسبی از سهام را نیز در پرتفوی خود سرمایه گذاری نمایید . برای تعیین سطح ریسك پذیری باید ابتدا اهداف سرمایه گذاری خود را معین كنید . افق زمانی سرمایه گذاری ، یكی از عوامل مهم در تعیین اهداف سرمایه گذاری است. سرمایه گذاران بلند مدت ریسك پذیرترند .
۷) همواره به بازارهای غیر مالی نیز توجه كنید . :
محتوا و افق سرمایه گذاری خود را گسترش دهید . توجه به بازارهای غیر مالی مثل مسكن ، طلا ، محصولات و مواد اولیه علاوه بر امكان گسترش محتوای پرتفوی پربازده ، امكان تحلیل دقیق تر سرمایه گذاری در بازارهای مالی را نیز می دهد .
۸) تنها بر اساس شنیده ها عمل نكنید. :
بازار سرمایه بازاری است كه كالای آن اطلاعات است . اطلاعات سطوح مختلفی دارد . هر قدر اطلاعات دقیق تر باشد امكان تحلیل و پیش بینی درست تر نیز بالاتر می رود . اطلاعات شنیداری و شایعات در پایین ترین سطح دقت و صحت قرار دارند . محتوای شنیده ها ممكن است در اثر منافع گوینده ، ادراك گوینده و شنونده ، منابع اطلاعاتی و تفاوت های ادراكی به كنش ها غیر منطقی بینجامد . به هر ترتیب فراموش نكنید كه قبل از هر سرمایه گذاری ، بررسی و تحلیل اطلاعات درست ضروری است .
۹) با هوشیاری و آگاهی سرمایه گذاری كنید . :
همواره بر سرمایه گذاری های خود نظارت نمایید . سهامی وجود ندارد كه شما آن را برای همیشه نگه دارید . برای یك سرمایه گذاری همواره زمانی برای خرید و زمانی برای فروش وجود دارد . سرمایه گذار موفق كسی است كه این دو زمان را تشخیص دهد .
۱۰) از خدمات مشاوران مالی و سرمایه گذاری استفاده كنید. :
نیازها و شرایط مالی شما دائما" در حال تغییر است . از این رو مراجعه شما به متخصصان سرمایه گذاری به شما در تركیب و انتخاب مناسب سرمایه گذاریتان كمك می نماید . غالبا" ضروری است كه حداقل سالی یك بار به متخصصان سرمایه گذاری مراجعه كنید . توجه داشته باشید كه سرمایه گذاری یك كار تخصصی است . بهره گیری از متخصصان در هر رشته ی كاری موجب ارتقاء بهره وری ، كارایی و اثر بخشی می گردد.
منبع : پارس تاجران


همچنین مشاهده کنید