جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


کارآفرینی در کشور اتریش


کارآفرینی در کشور اتریش
کشور اتریش با داشتن بیش از هشت میلیون نفر جمعیت در اروپای مرکزی قرار دارد. این کشور جزء کشورهای صنعتی است که دارای وضعیت اقتصادی خوبی است . در سال ۲۰۰۰، سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور حدود ۲۳۰۰۰ دلار آمریکا بوده است و میزان بیکاری در آن حدود جهاردرصد تخمین زده می‌شود. کارآفرینی و شرکت های کوچک و متوسط (SME) در اقتصاد اتریش تاثیر فراوانی دارند . آنها یک و نیم میلیون شغل یا به عبارتی ۱/۶۶درصد از کل مشاغل در صنعت و خدمات را در سال ۱۹۹۷ ایجاد نموده‌اند.
▪ کسب و کار متوسط در اتریش دارای ۱۱ کارمند می‌باشد که بالاتر از حد متوسط اتحادیه اروپا است .
۱ ) برنامه های دولت اتریش در ارتقای کارآفرینی :
اهم اقدامات دولت اتریش در زمینه ترویج و گسترش کارآفرینی به قرار ذیل می‌باشد :
۱ - ۱) آموزش برای یک جامعه کارآفرین :
▪ توجه ویژه‌ای برای تشویق کارآفرینی در مدارس و دانشگاهها صورت گرفته است. آموزش بیشتر در کسب و کارها نیز مورد تشویق قرار گرفته است. در سال ۱۹۹۸، ۴۷ درصد از شرکت‌ها کوچک و متوسط در قسمت آموزش حرفه‌ای برای کارکنانشان فعال بوده‌اند - دانش‌آموزانی که سن آنها بین ۱۵ تا ۱۹ سال می‌باشد، باید یک طرح کسب و کار را ارائه دهند و یک کسب و کار کوچک را در مدرسه خود برای یک سال درسی ایجاد کنند. آنها محصولاتی را تولید می‌کنند و خدماتی را در بازار محلی ارائه می‌دهند و تمام تصمیم‌گیری‌های مربوط به کسب و کار را خودشان انجام می‌دهند. از سال تحصیلی ۱۹۹۷ ـ ۱۹۹۶تعداد این کسب و کارهای کوچک در اتریش دو برابر شده است .
▪ یک شرکت مجازی مدلی از یک شرکت واقعی می‌باشد که چگونگی رویداد وقایع را برای یک کسب و کار شرح می‌دهد و همچنین چگونگی ارتباط یک شرکت با شرکت دیگر و تنوع فرهنگ‌های کسب و کار را بیان می‌کند. این مدل در تمام کالج‌های بازرگانی و مدارس کسب و کار در اتریش اجباری می‌باشد و برای اهداف آموزش بازرگانی در تمام مدارس حرفه‌ای توصیه می‌شود. در اتریش در حال حاضر به طور رایج ۸۵۰ مورد از این شرکت‌های مجازی وجود دارد که این تعداد غیر از ۳۵۰۰ مورد در سطح جهانی می‌باشد .
▪ کرسی مدیریت نوآوری و ایجاد کسب و کار (IUG) در دانشگاه کلاگن فورت از ژوئن سال ۱۹۹۹ به وجود آمده است. این اولین کرسی مدیریت کارآفرینی در اتریس محسوب می‌شود . موضوعات آموزش و تحقیقات در هر دو زمینه اصلی مدیریت نوآوری و ایجاد کسب و کار را شامل می‌شود .
▪ پروژه Technolontakte برای انتشار دانش فنی «از عمل تا عمل» و سازمانی تدوین شد. با حمایت مالی از طرف وزارت فدرال کار و امور اقتصادی، دوره آموزشی جدیدی در اتریش در حال سازماندهی می‌باشد که به «ملاقات شرکت به شرکت» معروف است. این پروژه به کسب و کارهای علاقمند این فرصت را می‌دهد که از سایر کسب و کارهای موفق مواردی را یاد بگیرند. براساس تواق همکاری‌های مشترک، کارآفرینان اتریشی می‌توانند در رشته‌های مشابه در کشور آلمان شرکت کنند .
۱ -۲) دسترسی به منابع مالی برای شرکت‌های کوچک‌تر و در یک مرحله زودتر، تامین مالی برای گسترش شرکت‌ها با تکنولوژی بالا
▪ با اصلاح قانون ارتقای SME در دسامبر ۱۹۹۸، سقف مسئولیت بانک تضمین کسب و کار کوچک Burges از ۴۵۰ میلیون دلار به ۷۰۰ میلیون دلار افزایش یافت. علاوه بر آن بانک OHT ۲۳۰ میلیون دلار برای تضمین اعتبارات تصویب نموده است. وزارت فدرال امور مالی ممکن است به نمایندگی از طرف دولت مرکزی اتریش تضمین نماید که در صورت موجود نبودن منابع، ضمانت‌های این دو بانک را انجام دهد. در طی سال ۲۰۰۰ سقف اعتبار برای یک وام تنها، افزایش بیشتری یافته و از ۶۵۰ هزار دلار به ۱۶۰۰ هزار دلار رسیده است .
▪ تضمین خودی سرمایه: که به منظور بهبود ساختار مالی شرکت‌های کوچک و متوسط از طریق بیمه‌گری و تضمین برای حفظ اعتدال این شرکت‌ها طراحی شده است. این تضمین ریسک ورشکستگی گروههای تامین کننده سرمایه برای کسب و کارها را پوشش می‌دهد .
· برنامه بورس برای فرشتگان کسب و کار از اواخر سال ۱۹۹۶ اجرا شده است. هدف از این برنامه گردآوری کسب و کارهای در حال گسترش است که در جستجوی سرمایه و سرمایه‌گذرانی است که دارای سرمایه و تجربه مدیریت می‌باشد، یک شبکه فعال فرشته کسب و کار در اتریش وجود دارد که شامل ۵۵ سرمایه‌گذار بوده جمعا ۳۴ میلیون دلار برای ۴۹ کسب و کار فراهم کرده است .
▪ برنامه تامین مالی اولیه: به منظور کمک به اجرای کسب و کارهای جدید و گسترش کسب و کارهای موجود اجرا شد. این برنامه هر ساله ۱۰ تا ۱۵ کسب و کار با تکنولوژی بالا را از بین بیش از ۲۰۰ درخواست انتخاب کرده آنها را تامین مالی می‌کند .
۱ -۳) دسترسی به تحقیق و نوآوری و استفاده بهتر از پتنت‌ها توسط SME ها
▪ برنامه ارتقای نوآوری و استفاده از تکنولوژی : FINT این برنامه فعالیت‌هایی را پوشش می‌دهد که شامل کمک به SME‌ هایی است که نیاز به تغییر و نوآوری دارد و برای آنها روشهای جدید را برای نوآوری فرآیند توسعه می‌دهد. یک CD_Rom با عنوان موفقیت از طریق تغییر و تحول برای کمک به کارآفرینان در این زمینه تهیه شده است تا نیاز به تغییر را تشخیص دهند و مشکلات را حل کنند .
▪ یک تخفیف تحقیقاتی: برای هزینه‌های توسعه یا بهبود ابداعاتی که از نقطه نظر اقتصاد ملی با ارزش هستند، اختصاص یافته است. برای این تخفیف ارزش ابدعات طراحی شده یا تکمیل شده باید از طریق یک گواهی‌نامه از طرف وزارت فدرال کار و امور اقتصادی مورد تایید واقع شود به شرکت‌ها داده می‌شود .
▪ برنامه Kplus : به منظور بهبود همکاری‌های مشترک میان علم و دنیای کسب و کار و کاربرد تحقیق در مقیاس رقابت بین‌المللی اجرا گردید. لذا مراکز مهارت در حال ایجاد می‌باشند و برای کی دوره محدود تحت یک روش انتخاب رقابتی براساس معیارهای کیفی شرکت حمایت می‌شود. تا کنون ده مرکز Kplus ایجاد شده و دو مرود نیز در حال گرفتن محوزهای لازم می‌باشد. برای افزایش این مراکز، تبلیغاتی نیز در حال انجام است .
۱ -۴) بهبود دیدگاه خدمات حمایتی
▪ برنامه YEN ) شبکه شرکت‌های جوان) برای ارتقای کسب و کار WIFI از سوی اتاق بازرگانی و صنعت وین برای ارائه خدمات مجازی به ایجاد‌کنندگان شرکت‌هاو کارآفرینان جوان ایجاد شد. این شبکه در حال حاضر با اطلاعات زیاد برروی اینترنت موجود می‌باشد و اطلاعاتی را در زمینه اقداماتی اضافی حمایتی« مراکز مشاوره، انتشارات و ... ارائه می‌دهد .
▪ برنامه EU-Info-Broker : یک برنامه کمکی آزاد اتحادیه اروپا می‌باشد که به صورت پایگاه داده‌ها در دسامبر ۱۹۹۷ ایجاد شده است و توسط مرکز اطلاعات اروپا (اتحادیه صنعتی اتریش) با حمایت مالی قابل ملاحظه از طرف وزارت فدرال امور اقتصادی توسعه یافته است. این برنامه به سوالاتی از قبیل انرژی، تحقیق، جوانان، SME‌ ها و همچنین انواع حمایت‌ها (برای مثال سهامداران، اهدا و وام‌ها) پاسخ می‌دهد .
۱ -۵) بهبود امور دولتی
▪ قانون یاری راه‌اندازی کسب و کارها : (NEUFOG) تحت قانون رفورم مالیات ۲۰۰۰ تصویب شد. این قانون معافیت از انواع مالیات، حق‌الزحمه، باطلل کردن تمبر، مالیات انتقال مستقیم، مالیات‌های سرمایه‌گذاری سرمایه را برای راه‌اندازی کسب و کارها فراهم می‌کند .
۱ -۶) بهبود استخدام و شرایط کاری
▪ از ژانویه ۱۹۹۹ کارفرمایان با بیش از ۵۰ کارمند می‌توانند تعهدات و مسئولیت‌های خود را در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی در محل کار به طور مجانی با استفاده از «مراکز پیشگیری که توسط شرکت‌های بیمه حوادث» دایر شده‌اند، اجرا کنند. یک اصلاح که در« قانون زمان کاری» صورت گرفته است، بیشتر از قبل زمان کاری را انعطاف پذیر ساخته است .
۲ ) حمایت از کارآفرینان جوان از طریق آموزش و مشاوره
دنیای کار در آینده به طور فزآینده‌ای از طریق خوداشتغالی تعیین خواهد شد. اگر شبکه‌های واحدهای کوچک و مستقل با سلسله مراتب پایین به جای ساختارهای سنتی شرکت‌ها درآید، اهمیت زیادی خواهد یافت. همچنین روند رو به رشد خصوصی سازی و کار در بازار نوین مزایای شرکت‌های کوچک و متوسط را ارتقا خواهد بخشید. توسعه یک شرکت تا حد زیادی به فعال سازی رقابت در سطح فردی و سازمانی بستگی دارد به طوری که بتواند برای آنها مزیت‌های رقابتی را ایجاد کند و توسعه و حضور اقتصادی آنها را تضمین کند. بنابراین تقویت فعالیت‌ها برای راه‌اندازی SME ‌ ها یک موضوع صریح و آشکار در سیسات‌های اقتصادی اتریش بوده است .
برای کارآفرینان جوان موارد زیادی طرح و برنامه وجود دارد که توسط ایالت‌ها و بخش‌ها، اتاقهای بازرگانی یا سایر موسسات ایجاد شده است که بعضی از آنها عبارتند از :
▪ شروع به کارهای خاص
▪ مشاوره و راهنمایی
▪ چک لیست‌ها، کتابچه‌های راهنما و سمینارهای اطلاعاتی .
در سطح ایالتی سه دسته از اقدام مورد توجه کارآفرینان جوان قرا ردارد :
▪ برنامه‌‌های حمایتی برای کارآفرینان جوان که به صورت کمک‌های مالی تسهیلات را در اختیار آنها قرار می‌دهد. این تسهیلات برای راه‌اندازی شرکت می‌باشد .
▪ برنامه‌های تامین مالی برای حمایت از راه‌اندازی کسب و کارها در زمینه تکنولوژی‌های جدید، با مهارت‌های فنی برجسته که هزینه‌هایی برای متخصصان خارجی و ... را به صورت کمک‌های مالی پرداخت می‌کنند .
▪ طرح پس انداز برای تاسیس کنندگان که به موجب آن می‌توان حق بیمه برای راه‌اندازی کسب و کار را به صورت مالی و اعتبارات سرمایه‌گذاری طلب نمود .
۳ ) مشکلات کارآفرینی در اتریش
با مطالعه انجام شده، مشکالت کارآفرینی و شرکت‌های کوچک و متوسط عمدتا به صورت زیر است :
▪ سیستم مالیاتی اتریش که ایجاد و ادامه کار شرکت‌ها را مشکل می‌سازد .
▪ محیط قانونی که می‌تواند به عنوان مانع بر سرراه فعالیت‌های کسب و کار قرار گیرند. (تاسیس بازارچه کسب و کار از اقدام دولت اتریش در رفع این مانع می‌باشد (
۴ ) برنامه‌های کارآفرینی در دانشگاه‌های اتریش
سه برنامه کلی وجود دارد :
برنامه «دانشمندان کسب و کار تاسیس می‌کنند، دانشمندان کسب و کار راه‌اندازی می‌کنند» :
هدف از این برنامه فعال کردن اقتصاددانان دانشگاهی در مسیر نوآوری و کاربرد نوآوری است. این برنامه در سال ۱۹۸۶ آغاز شده که از تاسیس و راه‌اندازی طرحهای دانشگاهیان تا سقف ۲۳۰۰۰ دلار حمایت می‌کنند .
▪ برنامه رقابتی ایده تا کسب و کار (I۲B) :
هدف از این برنامه ایجاد اقتصاد روان، انتقال تکنولوژی نو، ارائه خدمات به ایده‌های نو، حمایت از ایده‌های نو انتقال آنها به بازار، برنامه‌ریزی رقابتی کسب و کارها و ایجاد شبکه‌های تاسیس می‌باشد. این برنامه در سال ۲۰۰۰ شروع گردید و میزان حمایت مالی آن حدود چهار میلیون دلار می‌باشد .
▪ برنامه تاسیس مرکز A+B
هدف از این برنامه افزودن دائمی تعداد دانشگاه‌ها به بحث کسب و کار، بالا بردن کیفیت و امکان موفقیت در ایجاد کسب و کار، توسعه توانایی ایجاد موسسات از طرف دانشگاهها و مدارس عالی خارج از دانشگاه، بهبود مسیر تحقیقات برای ایجاد شرکت، حمایت از انتقال تکنولوژی، استفاده از روشهای مختلف آموزشی، تدریس بیشتر رشته کارآفرینی در دانشکده‌های مهندسی و بازرگانی است .
جهت تشویق به کارآفرینی فردکارآفرین «کسی که ایده یا فکر نو دارد» می‌تواند حداکثر دو سال در این مرکز بماند و هزینه‌های شخصی برای یک و نیم سال توسط وام بدون بهره تامین خواهد شد .
▪ کارآفرینی در دانشگاه‌های اتریش
در کلیه دانشگاههای ذیل آموزش، تحقیقات و مشاوره در زمینه کارآفرینی انجام می‌شود .
ـ دانشگاه کرنر
ـ دانشگاه کلاگن فورت
ـ دانشگاه صنعتی گراز
ـ دانشگاه یوهانس کپلر لینز
ـ دانشگاه اقتصادی وین
ـ دانشگاه کارل- فرانسز- کراز
مراجع :
Country Review ۲۰۰۰ Austria information country watch.com
Report on the Implementation of the Action plan to promote Entrepreneurship and Competitiveness- COMMISSION OF THE EUPPEAN COMMUNITIES-۷.۲۰.۲۰۰۰
OECD Economic Survey of Austria , Summer ۲۰۰۱
SME PLIC FAMEWORK IN AUSTRIA -UNIDO http;//www.ybudi,irg/dic/۴۳۱۶۸۳.htmls
Support of Young Entrepreneurs though Training and Consulting Supply and Demand in Austria by Norbert Katler, Professor Ruhr-University, Bochum. ۱۹۹۸
Forderung Von Entrepreneurship un Grundungen im Auslanoff- entliche furdermabanahmen und Aktivitaten an Hoch schulen- by: Knut Kosch-atzky, Daniela Rink Insti-tut system technik unkd innovations forschung-December ۲۰۰۱
http://www.Bmwf.gv.at/۳unives/wissfirm/index.htm i۲b(ideas to business)
http://www.i۲b.at - http://www.derstandard.at/channel
Iniversitat krems http://www..donau-uni-ac.at/maba/entrepreneurship/basics.html
Universitat kfunigra http://www.uniklu.ac . At/groups
Universitat Kfunigra http://www.CIS.Tu Granz.at/fti
Jahnnes kepler Universitat Lina http://www.WU-Wien.ac.at
Intschafrsuniversitat wien http://www.۱۲k.ac,at
مهندس ناهید شیخان
مهندس جت الله رضا زاده
دکتر محمود احمد پور داریانی
منبع : زنان کار آفرین


همچنین مشاهده کنید