جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

فواید غذایی شوید


فواید غذایی شوید
شوید گیاهی است یك سال یا دو ساله كه گاهی ارتفاع آن به یك متر نیز می‌رسد.تخم شوید دارای ۳ درصد روغن است.
● خواص دارویی
تخم شوید اثرات درمانی زیادی دارد و به عنوان ضد تشنج، ضد درد، نفخ شكم، ادرارآورو، تقویت كننده معده به كار می‌رود.برای كسانی كه اشتهای زیادی به غذا ندارند و لا‌غر هستند تخم شوید بهترین دارو است زیرا اشتها را زیاد كرده معده راتقویت می‌كند و انرژی به بدن می‌دهد. تخم شوید را می‌توان برای ناراحتی معده، بی خوابی و ضدگاز معده به كار برد. خانم‌های شیرده كه شیر آنها كم است باید حتما روزی چند بار دم كرده تخم شوید بخورند و یا در غذای خود مصرف كنند كه در این صورت به طور معجزه آسایی شیر آنها زیاد خواهد شد.طب گیاهی ایران خواص زیادی را برای شوید قائل است مثلا‌ در مورد درد شدید و ورم معده از دم كرده شوید استفاده می‌كردند كه اثر تسكین فوری دارد.از شوید برای دل درد در حیوانات نیز استفاده می‌شود و دام‌داران قدیم به خوبی به این موضوع واقف بودند. مثلا‌ برای گوسفند و بز كافی است كه مقدار ۳۰ گرم تخم شوید به آنها داد كه نفخ و دل درد را ساكت كنند.در مورد بیمارانی كه مبتلا‌ به استفراغ شدیدهستند و هیچ غذایی حتی آب را نمی‌توانند در معده خود نگاهدارنده بهترین درمان شوید است. این نوع بیماران باید دمكرده شوید را آهسته آهسته بنوشید.در چین حتی شوید را برای كمردردهایی كه به علت انقباض عضلا‌نی باشد به كار می‌برند.یك نسخه قدیمی چینی برای باد فتخ نیز تخم شوید را پیشنهاد می‌كند.
● طرز استفاده:
برای باد فتخ كه از تخم شوید استفاده می‌كنند دستور آن به این صورت است كه باید حدود ۴۰ گرم تخم شوید را بو دهید تاكاملا‌ قهوه‌ای شود سپس آن را كاملا‌ آسیاب كنید تا به صورت پودر درآید و بعدا آن را با سركه سیب مخلوط كرده و میل كنید.
● ویتامینE و كاهش میزان بروز سرطان
ویتامینE یك ویتامین محلول درچربی است كه فرم‌های مختلف آن مورد استفاده توان و قدرت بدن قرار می‌گیرد. این ویتامین نقش اساسی در ایمنی بدن همچنین درمرمت و ترمیمDNA و دیگرفرایندهای متابولیكی دارد. منابع غذایی رایج ویتامینE شامل روغن‌های گیاهی (روغن گیاه گندم، روغن آفتابگردان، روغن بادام زمینی، روغن ذرت)، سبزیجات برگ سبز، حبوبات یا غلا‌ت، آجیل‌ها، فندق، اسفناج، گل كلم، سبوس (غلا‌ت، لوبیا، باقلا‌) كیوی و انبه هستند. كمبود ویتامینE درانسان نادر است. فردی كه به علت ناتوانی در ترشح صفرا یا به علت بی‌نظمی در متابولیسم چربی‌ها قادر به جذب چربی نباشد درخطر كمبود ویتامینE قرار می‌گیرد. نوزادان كم وزن و نارس نیز در خطر كمبود این ویتامین هستند. سطح ویتامینE خون ممكن است با كمبود روی كاهش یابد. تحقیقات علمی مقدماتی بر این عقیده‌اند كه ویتامینE ممكن است به جلوگیری ازبیماری قلبی كمك كند. میزان جذب بالا‌ی ویتامینE با كاهش میزان بروز سرطان‌های پروستات و پستان همبستگی دارد. همچنین افزایش جذب ویتامینE رژیم غذایی ممكن است خطر سرطان روده بزرگ را خصوصا در زنان زیر ۶۵ سال كاهش دهد. احتمالا‌ آنتی اكسیدان‌هایی مثل ویتامینE به حفاظت غشای سلول‌ها در برابر خطر اثرات رادیكال‌های آزادی كه دربیماری قلبی شركت می‌كنند مثل سرطان‌ها، كمك می‌كنند. البته باید توجه كرد كه استفاده بی رویه این ویتامین می‌تواند مضر باشد.
منبع : روزنامه حیات نو


همچنین مشاهده کنید