پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


مطبوعات و خبرگزاری در اتریش


مطبوعات و خبرگزاری در اتریش
اتریش از جمله كشورهای اروپایی است كه فعالیت‌های خبری و مطبوعاتی در آن از قدمت زیادی برخوردار است.
اولین فعالیت خبرگزاری در اتریش در قالب یك موسسه خصوصی انتشار اخبار در سال ‪ ۱۸۴۹‬توسط "یوزف توورا" آغاز شد كه اخبار را از طریق تلگراف به صورت روزانه به نشریات ارسال می‌كرد.
فعالیت این موسسه خصوصی تا ‪ ۱۰‬سال بعد به همین شكل ادامه یافت تا اینكه در سال ‪ ۱۸۵۹‬به علت كوتاهی در ارسال اخبار مهم مربوط به جنگ اتریش و ایتالیا، دولت وقت تصمیم به كنترل آن گرفت كه در نتیجه اداره كامل این موسسه خبری در سال ‪ ۱۸۶۰‬به دست حكومت افتاد.
این موسسه خبری چندین دهه بعد و در سال ‪" ۱۹۲۲‬خبرگزاری رسمی اتریش" (‪ (ANA‬نامیده شد و با تحولات مربوط به دهه ‪ ۳۰‬میلادی و پس از الحاق اتریش به آلمان در سال ‪" ۱۹۳۸‬دفتر خبرگزاری آلمان" (‪ (DNB‬جایگزین آن شد.
در سال ‪ ۱۹۴۶‬یعنی پس از پایان جنگ دوم جهانی، با كمك خبرگزاری انگلیسی رویترز و خبرگزاری آمریكایی آسوشیتدپرس مجددا راه اندازی شد و خبرگزاری رسمی اتریش "آپا" نام گرفت.
امروزه "آپا" در اتریش به عنوان ستون اصلی خبررسانی و مهمترین منبع اطلاعاتی برای رسانه‌های این كشور محسوب می‌شود و مطبوعات، موسسات و سازمانهای سیاسی دولتی و غیر دولتی را بدون وابستگی به دولت و یا احزاب پوشش می‌دهد.
نحوه اداره:
خبرگزاری اتریش، آپا به صورت شركت سهامی و با سرمایه‌گذاری روزنامه ها و مجلات اتریش اداره می‌شود.
سرمایه‌گذاران آن را در حال حاضر پانزده روزنامه و مجله اتریشی تشكیل می دهند كه تضمین‌كننده استقلال این نهاد از دولت و نیز فعالیت برای آن تمام نشریات است.
در حال حاضر هیات مدیره این خبرگزاری متشكل از ‪ ۱۲‬نفر از دوازده نشریه و هیات ناظر نیز متشكل از ‪ ۸‬نفر از هشت نشریه است.
● نهادهای مطبوعاتی :
در حال حاضر سه نهاد مطبوعاتی در اتریش فعالیت می‌كنند كه عبارتند از:
اتحادیه خبرنگاران، كلوپ (باشگاه) مطبوعات بین‌المللی ، صنف روزنامه ها و مجلات و مطبوعات تخصصی.
● اتحادیه خبرنگاران
این اتحادیه نماینده حقوقی برای خبرنگاران در تمام رشته‌های خبری اعم از خبرنگاری، روزنامه‌نگار، عكاس، كاریكاتوریست و سایر مشاغل خبری است.
از جمله امور حقوقی كه این اتحادیه پیگیری می‌نماید امور استخدامی، قراردادهای كلی و تعرفه‌ای و نیز موضعگیری در زمینه طرح قوانین و مصوبه‌های مربوط به فعالیتهای خبری و مطبوعاتی است.
صنف روزنامه‌های اتریش
این صنف در سال ‪ ۱۹۴۶‬از طرف روزنامه‌های وقت برای دستیابی به اهداف و علاقمندیهای مشترك تاسیس شد، كه در حال حاضر شامل ‪ ۷۷‬عضو شامل ‪ ۱۷‬روزنامه و ‪ ۶۰‬مجله، هفته نامه و ماهانه است.
تا سال ‪ ۲۰۰۲‬شورای مطبوعات نیز در كنار این نهادها به امور مطبوعات می‌پرداخت كه در این سال به دلیل اختلافاتی كه بین صنف روزنامه نگاران نیز اتحادیه خبرنگاران بروز كرده بود منحل شد.
مهمترین وظیفه این شورا آن بود كه بر فعالیت مطبوعات در زمینه بی‌صحت، بی طرفی و نیز محتوای آن نظارت كند و در صورت تخطی، برخورد لازم را در این زمینه انجام دهد.
اعضای این شورا را منتخبی از نهادهای مطبوعاتی دیگر تشكیل می‌دادند و از آنجایی كه به دلیل اختلاف نظر دائمی اعضا، در بسیاری از موارد قادر به اجرای تصمیمات خود نبود از هم پاشیده شد
برای هشت میلیون نفر اتریشی روزانه ‪ روزانه ۳ ‬میلیون نسخه نشریه اعم از روزنامه، هفته نامه، ویژه نامه و ... توزیع می‌شود.
روزنامه‌ها در اتریش از جمله محبوبترین وسایل ارتباط جمعی محسوب می شوند و به همین دلیل ‪ ۱۷‬روزنامه سراسری و استانی در طول روز نیاز اطلاعاتی مردم این كشور را تامین می‌كند.
مهمترین روزنامه‌های اتریش عبارتند از: كرونن سایتونگ، كوریر، پرسه استاندار، نوی كرونن سایتونگ، اوبراسترایش ناخریشتن، سالزبورگر ناخریشتن و وینر سایتونگ.
از ‪ از ۳ ‬میلیون نسخه روزانه‌ای كه مطبوعات منتشر می‌كنند یك میلیون آن به روزنامه كرونن سایتونگ اختصاص دارد كه در قطع تابلوید منتشر می‌شود.
این روزنامه نشریه‌ای عوام پسند است و كمتر به مسایل سیاسی داخلی و یا خارجی می‌پردازد.
‪ ۲‬میلیون تیراژ باقی مانده در این كشور به ترتیب به روزنامه‌های كوریر، پرسه، استاندار و سایر نشریات تعلق دارد.
گرچه روزنامه‌های سراسری اتریش در تمام كشور توزیع می‌شوند اما در برخی مناطق همچون سالزبورگ قادر به رقابت با نشریات معتبری همچون سالزوبورگر ناخریشتن نیستند.
روزنامه‌های اتریش به وسیله زنجیره‌ای به هفته نامه‌ها و نشریات ویژه استانها و شهرها مرتبط می‌شوند به این ترتیب كه هر روزنامه مجموعه‌ای از ویژه نامه‌ها و هفته نامه‌ها را برای این مناطق منتشر می‌كند.
آگهی‌ها مهمترین منبع درآمد روزنامه‌ها محسوب می‌شوند به حدی كه از كل آگهی‌های منتشره در این كشور ‪ ۵۳‬درصد آن نصیب روزنامه‌ها می‌شود و بقیه مقادیر به تلویزیون، رادیو، و نصب در سطح شهر اختصاص می‌یابد.
دولت اتریش از سال ‪ ۱۹۷۵‬به نشریات این كشور سوبسید می‌دهد و مهمترین شرط آن این است كه تیراژ روزانه آنها كمتر از ‪ ۱۰‬هزار نسخه در روز نباشد، این رقم برای هفته نامه‌ها ‪ ۵‬هزار نسخه در هفته است.
● قانون مطبوعات در اتریش
قانون مطبوعات اتریش با ‪ ۵۱‬ماده و هفت بند ناظر بر فعالیت مطبوعات در این كشور است.
در این قانون نحوه تاسیس مطبوعات، نحوه اداره، رسیدگی به جرایم و نحوه انتشار تعیین شده است.
بر اساس این قانون "اعلام نامه" برای ایجاد و راه اندازی نشریات كافی است و در آن آزادی بیان، آزادی جستجو و كسب خبر تضمین شده است.
این قانون همچنین تضمینی برای حفظ حقوق و آزادیهای فردی و جلوگیری از تجاوز مطبوعات به حریم شخصی افراد در این كشور محسوب می‌شود.
در صورت بروز موارد مذكور خبرنگار و یا سردبیر مربوطه تحت تعقیب قانونی قرار گرفته كه این امر موجب عذر خواهی و درج پاسخ در همان صفحه و نیز پرداخت جریمه نقدی می‌شود.
منبع:http://mohammadzarei.blogfa.com
منبع : وبلاگ علوم اجتماعی


همچنین مشاهده کنید