جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مهارتها


مهارتها
● ۱۵ توصیه ساده برای افزایش بهره هوشی
۱) جدول حل کنید. حل جدول کلمات متقاطع یک جور ورزش ذهنی به حساب می آید که به افزایش بهره هوشی کمک می کند. شطرنج و سایر بازی‌های فکری و پازل‌ها هم سرگرمی‌های مناسبی هستند که منجر به ورزیدگی ذهن می‌شوند.
۲) روزی یک مرتبه، دو چیز کاملا بی‌ربط را در ذهنتان تصور کنید، مثلا قورباغه و قوطی. حالا سعی کنید تا آن‌جا که ممکن است بین این دو ارتباط برقرار کنید. تا می‌توانید، به شباهت‌های این دو فکر کنید و شباهت‌های تازه‌ای را میانشان کشف کنید. این تمرین با شکستن موانع کاذب ذهنی، منجر به ورزیدگی ذهن و گسترش افق دیدتان می‌شود.
۳) مشغول شدن به یک فعالیت جدید، به ورزیدگی ذهن و رشد فکری کمک می‌کند: یادگیری یک زبان جدید، آموختن یک هنر یا یک مهارت تازه مثلا یادگیری نقاشی، موسیقی، رانندگی و . . .
۴) جویدن آدامس منجر به کاهش استرس، تقویت تمرکز و سایر توانایی‌های ذهنی می‌شود. با جویدن آدامس، ضربان قلب افزایش می‌یابد و گلوکز و اکسیژن بیشتری به مغز می‌رسد. جویدن آدامس همچنین منجر به تحریک بزاق می‌شود و یک افزایش ناگهانی در ترشح انسولین به وجود می‌آورد که منجر به تقویت حافظه و افزایش توان یادگیری می‌شود. البته یادتان باشد که رعایت بهداشت دهان و دندان برای کسانی که زیاد آدامس می‌جوند، باید با دقت و وسواس بیشتری انجام شود.
۵) خواب راحت و کافی شبانه به افزایش بهره هوشی کمک می‌کند. توصیه‌های مربوط به خواب راحت خیلی زیاد است، اما این دو مورد از همه مهم تر است: در ساعات نزدیک به خواب از نوشیدن چای و قهوه خودداری کنید و به جایش شیر بنوشید و دوش آب گرم بگیرید.
۶) انجام دو یا چند کار نامربوط به هم، به طور همزمان، منجر به تقویت بهره هوشی می‌شود. برای تمرین می‌توانید روزی یک بار این تمرین را انجام بدهید: رادیو و تلویزیون را با هم روشن کنید و سعی کنید برای مدتی به هر دو گوش کنید و به اطلاعاتی که از هر یک دریافت می‌کنید، جداگانه فکر کنید و آن‌ها را بنویسید و رویشان تمرکز کنید.
۷) مهم‌ترین ویتامین برای فعالیت‌های ذهنی ویتامین B است. این ویتامین در مغزها و به ویژه گردو، گندم و موز به وفور یافت می‌شود. در خانواده ویتامین B، ویتامین ۶ B منجر به تقویت حافظه می‌شود و ویتامین‌های۱ B و۲ B و۳ B و ۱۲ B، منجر به تقویت توان تمرکز می‌گردد.
۸) انجام روزانه و منظم ورزش‌های ایروبیک منجر به افزایش بهره‌وری مغز می‌شود و کمک می‌کند تا در مواقع لزوم، سریع‌تر و صحیح‌تر تصمیم بگیرید. پیاده‌روی روزانه و تمرین ریلکسیشن را هم فراموش نکنید.
۹) می‌گویند عقل سالم در بدن سالم است. اگر می‌خواهید بدن سالمی داشته باشید، میزان سبزیجات و میوه‌جات تازه را در رژیم غذایی‌تان افزایش دهید و در عوض از میزان شیرینی‌ و شکلات‌ها کم کنید.
۱۰) برنامه غذایی‌تان را طوری تنظیم کنید که در هیچ وعده‌ای زیاد غذا نخورید. از نقطه نظر فعالیت‌های ذهنی، اگر شما تعداد وعده‌های غذایی‌تان را افزایش بدهید، ولی در هر وعده به میزان کمتری غذا بخورید، خیلی بهتر از این است که در یک وعده به زیاد غذا بخورید.
۱۱) آن دسته از بازی‌های رایانه‌ای که نیازمند سرعت عمل و تصمیم‌گیری‌های آنی برای رسیدن به نتیجه دل‌خواه هستند، به افزایش سرعت و دقت تصمیم‌گیری‌هایتان کمک خواهد کرد.
۱۲) سیگار کشیدن و افراط در نوشیدن چای و قهوه به تیزهوشی و دقت نظرتان لطمه می‌زند. اگر به این عادت‌ها آلوده‌اید، هرچه سریع‌تر از آن‌ها دور شوید.
۱۳) از این به بعد وقتی در زندگی با مساله یا مشکلی روبه‌رو شدید، دست به قلم شوید و روی یک برگ کاغذ،مساله یا مشکل اصلی را در مرکز صفحه بنویسید. از مرکز صفحه به سمت اطراف، فلش‌هایی بکشید و آن‌چه در خصوص جوانب مساله می‌دانید یا حدسیات خودتان را در این خصوص بنویسید. جایی را هم اختصاص بدهید به راه حل‌هایی که در طول فکر کردن به خود مساله و حواشی‌اش، به ذهنتان می‌رسد. این تمرین نیز به افزایش ورزیدگی ذهنتان منجر خواهد شد.
۱۴) فکر کردن به مسایل دشوارتر را به ساعاتی اختصاص بدهید که ذهنتان بیشترین کارایی را دارد. این زمان برای اغلب آدم‌ها صبح زود است و اگر بخواهیم کلی‌تر بگوییم، بهترین زمان برای ورزش‌های دشوار فکری، تا قبل از ظهر است.
۱۵) شنیدن موسیقی‌های بی‌کلام و آرامش‌بخش، منجر به افزایش توان یادگیری و بهره هوشی می‌شود. در فواصل فعالیت‌های ذهنی‌تان، خوب است زمانی را به عنوان زنگ تفریح یا وقت استراحت در نظر بگیرید و به چنین موسیقی‌هایی گوش بدهید.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید