جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تپل مپل ها بخوانند


تپل مپل ها بخوانند
به تبلیغات و نوشته های گول زننده، اعتماد نکنید. یک فرد چاق وقتی در جایی می خواند کاهش وزن بیست کیلو در عرض بیست روز، ذوق زده و خیلی خوشحال می شود، با خود می گوید: چاقی که در مدت چند سال به وجود آمده، درعرض بیست روز کم می کنم، دیگر بهتر از این نمی شود.
به عبارت دیگر مانند کاهش وزن تضمینی که این افراد کاهش وزن را با آموزشگاه های خصوصی کنکور اشتباه گرفتند، کاهش وزن بدون برگشت و ... که نظارتی بر آنها وجود ندارد اعتماد نکنید.
باید بدانید همان طوری که افزایش وزن به صورت تدریجی صورت می گیرد، کاهش وزن هم باید به صورت تدریجی و اصولی صورت گیرد. کاهش یک کیلو در هفته، ایده آل می باشد.
بنابراین کسانی که اقدام به کاهش وزن سریع می کنند، مطمئن باشند خیلی سریع وزنشان بر خواهد گشت. برای درمان کاهش وزن و لاغر شدن به پزشکان، متخصصان و کارشناسان این رشته اعتماد کنید. قبل از این که تمام راه ها را بروید و نتیجه ای نگیرید، قبل از این که هزینه هنگفتی را صرف آن کنید، قبل از آن که دچار عوارض جبران ناپذیر شوید، حتما مشورت کنید.
در طول انجام رژیم، ممکن است پاره ای مشکلات به وجود آید. جهت رفع یا کاهش آنها به توصیه های زیر توجه کنید:
۱) سر درد و سرگیجه:
ممکن است در طی روز به دلیل کاهش قند خون، فرد دچار سردرد و سرگیجه شود که در این مواقع بهتر است یک حبه قند یا یک عدد بیسکویت ساقه طلایی یا یک قاشق چایخوری عسل همراه با یک لیوان آب یا چای مصرف کنید.
۲) افت فشار خون:
در این زمان، یک لیوان بزرگ آب همراه یک حبه قند و دو سوم قاشق چایخوری نمک در آن حل کرده و میل نمایید تا افت فشار خون شما جبران شود.
۳) در طی رژیم ممکن است فرد دچار یبوست شود:
گفتنی است خوردن سبزی و کاهو نقش مهمی در جلوگیری از یبوست دارد.
امروزه چاقی میلیون ها انسان را گریبانگیر خود کرده است. چاقی یک روند تدریجی است که شاید برای خود فرد محسوس نباشد، شاید گوشزد دیگران یا چاقی بیش از حد، او را متوجه وزن خودش کند، بنابراین وقتی تصمیم به کاهش وزن و لاغر شدن می گیرد، دوست دارد معجزه ای رخ دهد و در مدت خیلی کوتاه وزنش را به شکل ایده آل در آورد. بنابراین اول به عطاری محل مراجعه می کند و درخواست داروها و معجون های لاغر کننده می کند.
آنها را مصرف می کند، نتیجه ای نمی گیرد، بعد به داروخانه می رود، داروهای گران قیمت می خرد، در مدت کوتاهی وزن پایین می آید اما دوباره وزنش بر می گردد، همان طور که قبلا گفتم تمام روش های لاغری را تجربه می کند اما به آرزوی خود یعنی رسیدن به وزن ایده آل به شکل معجزه نمی رسد، بنابراین خسته می شود و از فکر لاغر شدن بیرون می آید و تصور می کند کاهش وزن و لاغر شدن، غیر ممکن است اما امروزه بعضی از بیماران هوشیار بوده و برای درمان چاقی به مراکز علمی مراجعه می کنند و خواهان کاهش وزن به شکل علمی و تدریجی هستند و در طی روند لاغری، هیچ گونه آسیب و صدمه ای به آنها وراد نمی شود.
عده ای از افراد، پس از مدتی که رژیم می گیرند، ناگهان دلسرد می شوند و به عبارتی در درمان چاقی خود با شکست مواجه می شوند که ما به آن "شکست درمانی" می گوییم. چه عللی باعث چنین اتفاقی می شود? بخوانید:
۱) عجله در کاهش وزن
۲) تاثیر اطرافیان:
یک سری افراد از روی دلسوزی و بیشتر افراد از روی حسادت، مکرر به فرد رژیم گیرنده گوشزد می کنند که زشت شدی، ضعیف شدی، دور چشمت گود افتاده و ... این گفته ها باعث تاثیر روی فرد رژیم گیرنده می شود و باعث می شود تا از ادامه گرفتن رژیم خودداری کند.
۳) مهمانی:
یکی از علت هایی که باعث جلوگیری از روند رژیم غذایی می شود گرفتن مهمانی یا رفتن به مهمانی است. معمولا خانم ها هنگامی که در مهمانی هستند نمی خواهند کسی از گرفتن رژیم غذاییشان آگاه شود بنابراین بالاجبار رژیم خود را شکسته و غذای غیر رژیمی مصرف می کنند.
۴) خستگی:
فرد رژیم گیرنده، وقتی چند ماه رژیم می گیرد از غذاهای رژیمی و به قول خودش بی مزه خسته می شود و دیگر علاقه مند نیست تا این غذاها را مصرف کند اما باید متوجه باشد که ارزش غذا به مزه آن نیست. بلکه ارزش غذا به محتوای آن می باشد. بنابراین غذاها را بر اساس محتوای آن مصرف کنید.
۵) ناهماهنگی:
بعضی از بیماران نمی توانند جدا از دیگر اعضای خانواده غذای ویژه ای برای خود درست کنند بنابراین از ادامه روند رژیم غذایی خودداری می کنند.
۶) مسافرت:
مسافرت و انتقال از خانه خود مشکلاتی به دنبال دارد که فرد رژیم گیرنده دچار آنها می شود که عدم دسترسی به غذاهای توصیه شده یکی از آنها می باشد.
به کلیه افراد چاق توصیه می کنیم سعی کنند از ادامه روند رژیم غذایی خسته نشوند، تحت تاثیر حرف دیگران قرار نگیرند و تا رسیدن به وزن ایده آل، دست از تلاش و کوشش بر ندارند.
به یاد داشته باشید: "چاقی مشکلات زیادی را به دنبال دارد که یکی از آنها ضربات روحی است که باعث می شود شما منزوی شوید،هرگز فراموش نکنید، چاقی بیماری های زیادی را به دنبال خود دارد، قبل از آن که مبتلا به بیماری خاصی شوید، خود را لاغرکنید و نرسد روزی که مبتلا به بیماری خاصی شوید، آن وقت بگویید حاضرم همه زندگی ام را بفروشم تا بیماری ام را معالجه کنم."
۷) عدم تنوع غذایی در رژیم:
کاهش تنوع غذایی و خوردن غذای تکراری، باعث کاهش اشتها می شود، بنابراین کاهش تنوع در رژیم غذایی ممکن است، باعث ایجاد خستگی در بعضی از بیماران شود، بنابراین بیماران متوجه باشند، کاهش تنوع غذایی، علمی بوده و از ادامه رژیم منصرف نشوند.
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید