پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


دانستنیهای مادرانه؛ جیغ بنفش ممنوع


دانستنیهای مادرانه؛ جیغ بنفش ممنوع
بچه ها، این كوچولوهای دوست داشتنی درست به همان اندازه كه قشنگ و ملوسند، می توانند ناراحت كننده و اعصاب خردكن باشند. والدین هم كه انسانند و جایزالخطا. وقتی كودك یك ساله شما، با وجود خواهشهای مكرر برای سومین بار بشقاب غذایش را روی میز چپه می كند، چاره ای به غیر از فریاد زدن برایتان باقی نمی گذارد. البته، صدا بلند كردن دقیقاً به معنی باختن قافیه است.
فریادهای شما نه تنها مانع از رفتار نابهنجار كودك نمی شود، بلكه جو خانه را متشنج تر می كند. در اینجا، روشهای جلوگیری از این عادت ناخوشایند را به شما یادآور می شویم:
● خرت و پرتها را جمع كنید
اگر كودك نوپای شما دوست دارد هر چه را به دستش می رسد به زمین پرتاب كند و این كار او شما را كلافه می كند، هر چه را ممكن است باعث جلب توجه و انجام این كار بشود، از سر راهش جمع كنید. اگر دست كودك شما به قندان و قوطی نخود و لوبیا و كیسه برنج نرسد، نمی تواند آنها را بیرون بریزد. هر چه اعصابتان آرام تر بماند، كمتر فریاد خواهید زد.
● برای خودتان یادداشت بگذارید
روی یك كاغذ كارهایی را كه باعث عصبانیت شما می شوند و روشهای مقابله با آنها را بنویسید. این كار را صبح قبل از نوشیدن اولین فنجان چایتان انجام دهید.
● سطح توقعتان را پایین بیاورید
اگر دائم در حال فریاد زدن بر سر بچه ها هستید، احتمالاً سطح توقعتان از آنها بالاست. مدت زمانی كه فرزند شما می تواند در صندلی بچه در ماشین بنشیند یا در فروشگاه راه برود، بسیار كوتاه است. تواناییهای كودكان در سنین مختلف را بررسی كنید تا هر زمان كه از كودك چیزی بیشتر از توانایی اش خواستید، به سرعت جلو خودتان را بگیرید.
● فقط زمزمه كنید
اگر چه عجیب به نظر می رسد، ولی اگر كودك شما برای شنیدن سخنانتان تلاش كند، كمتر دوست دارد فریاد شما را دربیاورد. پس زمانی كه زمزمه می كنید، تقریباً غیر ممكن است با لحن تند و خشم آلود صحبت كنید.
‌● سیاستمدار باشید
روشهای گوناگونی برای مقابله با موقعیتهای استرس زا وجود دارد. به جای به دنبال كشیدن كودكان غرغرو در سوپرماركت، می توان زمانی كه كودك در مهدكودك یا مدرسه است، به خرید رفت. سوپرماركت های تلفنی هم كه اكنون در اكثر محله ها و خیابانها یافت می شوند، روش مفید دیگری برای انجام این خریدهای اجباری است.
● برای خودتان یك جمله تأكیدی در نظر بگیرید
برای اینكه از فریاد كشیدن منصرف شوید، به خودتان یادآور شوید كه كودكتان ابداً قصد دیوانه كردن شما را ندارد. عبارت یا كلمات خاصی را در نظر گرفته و تكرار كنید. به عنوان مثال: «اون فقط یك بچه است» و یا «او فقط یك سالشه، او فقط یك سالشه!» این عبارت را چندین بار و در زمانهایی كه به مرز انفجار رسیده اید، تكرار كنید.
● خودتان را یك نیشگون بزرگ بگیرید!
اسباب بازیهای فشار دادنی مثل توپها وعروسكها كه برای خالی كردن هیجانهای درونی كودكان طراحی شده اند، متأسفانه در مورد مامان ها چنین كاربردی ندارند.
● فعالیت فیزیكی انجام دهید
در بعضی موارد، فریاد زدن نوعی تخلیه فیزیكی است كه منجر به آرامش می شود. دویدن آرام و پریدن در جا نیز می تواند به نوعی باعث پرت شدن حواس و آرام شدن شما بشود. البته، مسلماً در انظار عمومی نمی توانید و نمی خواهید چنین كاری را انجام دهید، اما در منزل می توانید این كار را امتحان كنید؛ كسی چه می داند شاید چند كیلو هم لاغر شدید!
● كمك بگیرید
مراقبت از بچه های كوچولو، گاهی حقیقتاً خسته كننده و نفسگیر است. هر فریادی كه از دهان شما خارج می شود، نشانه وجود استرس و خستگی و بدین معناست كه شما به زنگ تفریح احتیاج دارید. برای نصف روز هم كه شده، از همسر یا دوستی مورد اعتماد كمك بگیرید تا كاملاً سرحال وشاداب بشوید.
● بر این احساس خود غلبه كنید
اگر احساس می كنید كم كم نزدیك است كنترل اوضاع از دستتان خارج شود و در حال انفجار هستید، كودك را در جای امنی مثل پارك كودك یا تختخوابش بگذارید. برای چند دقیقه از او دور شوید، قدم بزنید، ماهیچه هایتان را منقبض كرده و سپس شل كنید. یا برای باز یافتن آرامش خود، تا عدد ۱۰ بشمرید و سپس به سراغ كودك بروید.
COM.LHJ.WWW
طناز زارعی طوسی
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید