سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


چرا استرس شغلی دیگران می‌تواند کار شما را تحت تاثیر قرار دهد


چرا استرس شغلی دیگران می‌تواند کار شما را تحت تاثیر قرار دهد
آیا این موضوع كه اكثر ما صبح روزهای كاری دلمان نمی‌خواهد كه در سر كار حاضر شویم. تعجب‌آور است؟ در طول دهه‌ی گذشته كیفیت زندگی كاری ما به طور چشمگیری دچار نزول شده است- ما در قبال كار زیاد، حق‌الزحمه‌ی كمی دریافت می‌كنیم. حدود ۴۰% از كارمندان اذعان داشتند كه حتی بخش اعظمی از وقت‌های آزاد زندگی شخصی خود را نیز مشغول مسائل تجاری و سر و سامان دادن به آن‌ها هستند. امروزه آمریكایی‌ها سالانه یك ماه بیشتر از ژاپنی‌ها و سه ماه بیشتر از آلمانی‌ها كار می‌كنند واسترس شغلی در آمریكا بسیار شایع شده است. وجود استرس شغلی در سطوح بالا می‌تواند به قیمت از دست دادن شغلتان تمام شود. استرس‌های شدید عواقب زیانباری از جمله كارگریزی، گردش شغلی (تغییر شغل)، بیماری‌های متعدد، جریمه‌های قانونی و . . . در پی دارند. زیان‌های ناشی از استرس برای آمریكایی‌ها روزانه در حدود ۳۰۰ میلیون دلار می‌باشد كه این بیانگر عدم وجود امنیت شغلی می‌باشد كه بركناریی‌های ادواری و ساختاری كه در نتیجه‌ی ورشكستگی‌های صنفی حاصل می‌شود، از عوامل عمده‌ی آن هستند.
خبر خوشحال‌كننده این است كه شما می‌توانید از خود و شغلتان در برابر اثرپذیری از استرس مراقبت كنید. شما می‌توانید فرمول ساده‌ای را كه مدیران و كارگران موفق‌ترین و پرقدرت‌ترین شركت‌های آمریكایی به كار می‌گیرند، رعایت كنید :
"ابتدا كاری درست را آغاز كنید و سپس در پی درست انجام دادن آن كار باشید."
انجام كار درست به معنای اینست كه بدانید چه انتظاری از زندگی كاری‌تان دارید و بعد شركتی را انتخاب كنید كه با اهدافتان سازگار باشد. برای دانستن آن نیاز دارید تا این ۳ پرسش را در مورد خود و شركتی كه می‌خواهید برای آن كار كنید،‌ پاسخ دهید.
۱) ارزشهای شما چقدر است؟ آیا با ارزشهای شركت مورد نظر هم‌خوانی دارد؟
۲) هدفتان برای ‌آینده چیست؟ آیا هدف‌هایتان با اهداف شركت مورد نظر هم سوئی دارد؟
۳) از چه راهی می‌خواهید به اهدافتان برسید؟ آیا شركت شما را در رسیدن به اهدافتان یاری خواهد كرد و آیا شما به شركت در رسیدن به اهدافش یاری خواهید رساند؟
زمانی كه شما اندكی در مورد اهداف و ارزش‌هایتان تأمل می‌كنید، دیگر شغلی را فقط به دلیل پرداخت‌های گزاف قبول نخواهید كرد. پرورش حسن رضایت در خود و پی بردن به مفهوم و معنا در زندگی كاریتان، استرس شغلی را از شما دور خواهد كرد. نتیجه‌ی انتخاب شركتی كه دقیقاً مطابق با ارزش‌های شما باشد، دست‌یابی به امنیت بالای شغلی می‌باشد.
كار كردن در شركتی كه می‌خواهد متفاوت با دیگر شركت‌ها رفتار كند و هدفش تنها تأمین اهداف مالی نیست می‌تواند شرایط خیلی متفاوتی را هم برای شما و هم برای خود شركت فراهم كند. شركت هوایی جنوب غربی آمریكا كه جزء پرسودترین شركت‌ها می‌باشد، دارای كمترین آمار در زمینه‌ی مشكلات كاری كارگران و تغییرات شغلی آن‌ها می‌باشد.
آن‌ها هرگز یك كارگر مجرد را بیرون نمی‌كنند. فرهنگی آرمانی بر این شركت حاكم است. به گونه‌ای كه افراد زیادی آرزو دارند روزی در آنجا كار كنند و معتقدند حتی از دست دادن یك سری از مزایای فعلی، در قبال انتقال به آن، ارزشمند خواهد بود.
و درست انجام دادن كارها به این معناست كه :
۱) بخشی از دقت خود را برای پیشگیری از وقوع استرس اختصاص دهید.
۲) در برنامه‌ریزی‌های خود، وقتی را برای بررسی مسیر حركت‌تان در جهت اهدافتان مشخص كنید.
۳) بین كار و زندگی شخصی‌تان تعادل ایجاد كنید.
اكثر مدیران موفق در دنیای كاری، تمام وقت خود را به كسب و كار اختصاص نمی‌دهند. آن‌ها بخشی از وقت خود را خارج از محیط كاری به سر می‌برند. تایائو كوبایاشی، مدیر اجرایی Fujitsu هر روز یك ساعت برای تقویت آرامش فكری خود به باغ می‌رود. اگر مدیران برخی شركت‌های بزرگ با استفاده از این روش‌ها به سودمندی‌هایی دست می‌یابند آیا انجام دادن آن‌ها برای شما مفید نخواهد بود؟
علاوه بر اختصاص زمانی برای دور شدن از محدوده‌ی كاری، این مدیران در برنامه‌های خود، بخشی را به بررسی و ارزیابی پیشرفتشان در راستای اهدافشان تخصیص می‌دهند. برای مثال بیل گیتس به طور منظم روزی را به عنوان "روز تفكر" برای خود مشخص می‌كند.
وی سعی می‌كند در این روزها خارج از محیط كاری‌اش باشد، تا از نظر فكری آرامش داشته باشد و بتواند موقعیت نسبی خود را نسبت به مقصدی كه در نظر دارد، ارزیابی كند. وی این روزها را جزو مهمترین بخش برنامه‌های خود محسوب می‌كند.
در نهایت، مدیران خوب نه فقط برای خود بلكه برای كارمندانشان نیز، تعادلی، بین زندگی كاری و شخصی‌شان ایجاد می‌كنند. از آن‌جا كه آمریكایی‌ها جزو مللی هستند كه بسیار سخت كار می‌كنند، نیاز به تخصیص ساعات فراغت برای آن‌ها ضروری‌تر است.
برای مثال شركت هوایی جنوب غربی آمریكا برای یاری رساندن به كارمندانشان و مبارزه با ناراحتی‌های اعضای خانواده‌هایشان به طور مداوم كارت‌ها و بلیط‌های مجانی برای آن‌ها می‌فرستند تا كسانی كه تمایل دارند، به این مسافرت‌ها بروند. جان وودون موفق‌ترین مربی بسكتبال تاریخ، همیشه به بازیكنانش یادآورمی‌شد كه "بسكتبال فقط جزئی از زندگی شماست و نه همه‌ی آن" مك كولب صاحب شركت NFLS Minnesota هرگز كارهای خود را به خانه نمی‌برد.
وقتی در خانه بود تمام حواسش به زندگی‌اش بود. وقتی شب هنگام یكی از كارمندانش به وی زنگ می‌زد تا حادثه‌ی مهمی در ارتباط با كار به وی اطلاع دهد، او فقط از سلامت افراد خبر می‌گرفت و سپس دوباره به رختخواب برمی‌گشت و معتقد بود كه در این وقت شب او نمی‌تواند كاری در این ارتباط انجام دهد.
انجام كارهای درست، موجب می‌شود تا شما شانس بالاتری برای انتخاب شركتی مناسب برای كار كردن داشته باشید. چنین شركتی هرگز شما را به دلایل واهی از كار بركنار نخواهد كرد و انجام دادن درست كارها استرس را از شما دور خواهد كرد و موجب خواهد شد كه همیشه در مسیر صحیح قرار داشته باشید. بهترین شركت‌ها و مدیران ابتدا كار درست را آغاز می‌كنند و در پی درست انجام دادن آن كارها هستند.
نویسنده : ریموندیه- استین یه
مرجع : تجربیات كاربردی كارآفرینان، مركز كارآفرینی دانشگاه صنعتی امیركبیر
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید