چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

جنگ میلیاردرها برای تصاحب اروپا


جنگ میلیاردرها برای تصاحب اروپا
برای اولین بار در تاریخ لیگ قهرمانان باشگاه های اروپا ۳ تیم انگلیسی و یك تیم ایتالیایی در نیمه نهایی حضور دارند و بر سر تصاحب جام قهرمانی می جنگند اما این تمام ماجرا نیست دیدار روز سه شنبه منچستر - میلان و دیدار چهارشنبه چلسی - لیورپول در درجه اول، زورآزمایی ۴ میلیاردر (صاحبان این ۴ باشگاه) می باشد.در توصیف ثروت سرشار این صاحبان باشگاه ها همین بس كه تنها هزینه پست و حمل و نقل این ۴ باشگاه از بودجه یك سال باشگاه ولفسبورگ آلمان (۵۰ میلیون یورو) بیشتر می باشد.در زیر به شرح حال ۴ مردی می پردازیم كه باشگاه هایشان در نیمه نهایی حضور دارند:
۱) رومن آبراموویچ و پولدارترین تیم دنیا
این میلیاردر در سن یك سالگی پدرش و پس از ۳ سال مادرش را از دست داد. عموی او سرپرستی وی را برعهده گرفت و مشغول مراقبت از وی در شهر «پلاتن باو» در سیبری (روسیه) شد. او كه در دوران دانشجویی اسباب بازی پلاستیكی می فروخت، ناگهان اوج گرفته و قسمت اعظم درآمد خود را (۱۵ میلیارد یورو) در معاملات نفتی به دست آورد.
آبراموویچ كه صاحب ۵ فرزند می باشد و به تازگی از همسر خود جدا شده، در سال ۲۰۰۳ باشگاه چلسی را به مبلغ ۲۱۰ میلیون یورو خریداری كرد و تاكنون حدود ۷۵۰ میلیون دلار به این باشگاه انگلیسی تزریق كرده است. وی در كنار این فعالیت ها به حمایت تیم زسكامسكو پرداخته و به عنوان اسپانسر در این تیم عمل می كند.
آبراموویچ در لیست ثروتمندترین افراد دنیا در رده شانزدهم قرار دارد و همچنین دارای املاك و مستغلات فراوان در لندن، مسكو و جنوب فرانسه بوده و صاحب ۳ كشتی غول پیكر می باشد. او دارای ۳ هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ و ۷۶۷ بوده اما با این وجود هدف اصلی خود را قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا می داند و هر روز در رسانه های انگلیسی زمزمه هایی در مورد ازدواج مجدد او به گوش می رسد.
۲) مالكوم گلیزر و ثروت حاصل از نفت و گاز
مالك ۷۸ ساله باشگاه منچستریونایتد كه فرزند پنجم یك خانواده ۹ نفری مهاجر از لیتوانی است، در شهر نیویورك رشد كرد. در سن ۱۵ سالگی پدر خود را از دست داد و به عنوان فرزند بزرگ مسؤولیت سرپرستی خانواده را برعهده گرفت، در كارگاه كوچك پدر مشغول به كار شد. وی با درآمد حاصل از آن به خرید املاك و مستغلات پرداخت و در زمینه های مختلف سرمایه گذاری می كرد اما درآمد اصلی خود را از خرید و فروش نفت و گاز به دست آورد.
او كه صاحب ۶ فرزند (۵ پسر و یك دختر) می باشد، در سال ۲۰۰۵ باشگاه شیاطین سرخ را به مبلغ ۱/۱ میلیارد یورو خریداری كرد. او اعتقاد خاصی به بازاریابی بین المللی برای تیمش (كه ثروتمندترین باشگاه دنیا است) دارد و آسیا و آمریكا را برای درآمدزایی در نظر گرفته است. او همچنین از سال ۱۹۹۵ صاحب باشگاه تامپاوی می باشد كه در لیگ فوتبال آمریكا فعالیت می كند. وی در انگلستان به خاطر ریش های قرمزش به جن گنج یاب (در افسانه های ایرلندی) معروف است.
۳) جورج ژیلت و تام هیكس (لیورپول) - از هاكی روی یخ تا فوتبال
این ۲ آمریكایی كه ۶۸ و ۶۰ سال سن دارند، در ماه فوریه امسال باشگاه لیورپول را به مبلغ ۷۱۴ میلیون یورو خریداری كردند و كوه بدهی های لیورپول كه بالغ بر ۱۰ میلیون بود را نیز جبران كرده و خون تازه ای در رگ های این باشگاه باسابقه انگلیسی تزریق كردند. ژیلت و هیكس كه هر یك ثروتی بالغ بر یك میلیارد یورو را دارا هستند، برای ساخت «استانلی پارك» ورزشگاه ۶۰ هزار نفری لیورپول تنها ۳۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری كرده اند. هدف این ۲ چیزی نیست جز غلبه بر چلسی و منچستریونایتد و ایستادن در سكوی اول لیگ برتر انگلستان. سیاست آنها در این فصل حفظ بازیكنان بزرگ و ثابت تیم و خرید ستارگان بزرگ فوتبال دنیا و تقویت تیم های پایه ای این تیم می باشد.
جرج ژیلت ۶۸ ساله صاحب شبكه های تلویزیونی، روزنامه های متعدد و كارخانه های تولید گوشت می باشد و در دهه ۸۰ سرپرستی شركت های تولید نوشابه را برعهده گرفت. هر دوی این مدیران ارشد صاحب باشگاه های هاكی روی یخ می باشند. ژیلت صاحب ۴ فرزند پسر است و باشگاه هاكی مونترال كانادا را در اختیار دارد و هیكس صاحب ۶ فرزند بوده و تیم هاكی دلاس استارز و بیسبال تگزاس رنجرز را در لیست دارایی های خود در اختیار دارد.
۴) سیلویو برلوسكونی و ثروت افسانه ای
برلوسكونی ۷۰ ساله كه سرمایه ای بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار را دارا است، یك تاجر سیاستمدار و غول رسانه ای می باشد. الگوی او ناپلئون بناپارت بوده و از سال ۱۹۹۴تا۱۹۹۵ و همچنین ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ نخست وزیر كشور ایتالیا بوده است.
او كه صاحب ۵ فرزند می باشد، با ساخت ساختمان ها و انجام پروژه های ساختمانی مختلف ثروت خود را فراهم كرده و با درآمد حاصله نفوذ زیادی روی رسانه های ایتالیایی دارد و در حال حاضر صاحب شبكه های مختلف تلویزیونی، مراكز چاپ كتاب و نشریات و همچنین مراكز خرید زنجیره ای می باشد.او از سال۱۹۸۶ باشگاه میلان را در اختیار دارد و پس از خرید این باشگاه، با تزریق مبالغ هنگفت و خرید ستارگانی چون فان باستن و رود گولیت، میلان را به بهترین باشگاه دنیا مبدل ساخت. او این هدف را هم اكنون دنبال می كند و پس از ۲۱ سال قصد خرید ستاره بزرگی چون رونالدینیو را دارد و حاضر به پرداخت مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار می باشد. او همچنین صاحب جزیره ای در كارائیب به نام خودش می باشد. او علاقه خاصی به عمل جراحی زیبایی داشته و بارها خود را تحت عمل زیبایی قرار داده است. هدف اصلی او در این فصل قهرمانی در لیگ باشگاه های اروپا است.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید