شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


زندگی اجتماعی، سلامت فرد را بهبود می‌بخشد


زندگی اجتماعی، سلامت فرد را بهبود می‌بخشد
مانند بسیاری از افراد دیگر، شما نیز برای بدن خود ارزش زیادی قائل هستید، البته جسمی كه تحت فشار زیاد قرار دارد. شما هزاران هزار كار مختلف برای انجام‌دادن دارید و به همین دلیل وقت كمی برای خوابیدن و استراحت كردن باقی می‌ماند و این چرخه هر روز تكرار می‌شود. این در حالی است كه حفظ سلامت بدن فقط با پیدا كردن چند دوست صمیمی قابل حل است.
سلامت فردی در گرو حفظ تعادل بدن، ذهن و روح است. بنابراین اگر می‌خواهید سالم و تندرست باشید، باید در تمام جنبه‌های زندگی خود به ویژه بخش اوقات فراغت و زندگی اجتماعی تعادل برقرار كنید.
اگر هر روز كار می‌كنید و وقت زیادی ندارید تا با دوستان و یا خانواده خود بگذرانید به زودی زود دچار مشكلات عاطفی و جسمانی خواهید شد، چرا كه برای نیازهای روحی و فیزیكی خود اهمیت لازم قائل نشده‌اید. در حقیقت ساده‌ترین و كم‌خرج‌ترین راه تقویت سلامت این است كه دوستان زیادی را در اطراف خود جمع كنید و روابط اجتماعی خود را نیز افزایش دهید.
● فواید داشتن پشتیبان
بسیاری از تحقیقات گویای این مطلب هستند؛ افرادی كه با دیگران در ارتباط گسترده‌ای به سر می‌برند خیلی كمتر از افرادی كه در تنهایی سر می‌كنند دچار بیماری‌های مختلف می‌شوند و اگر هم افراد اجتماعی دچار بیماری شوند خیلی زود بهبودی حاصل می‌كنند. حمایت عاطفی حتی می‌تواند مرگ را نیز به تاخیر بیندازد. به گفته محققان، مرگ در افرادی كه همیشه تنها هستند تقریبا در حدود ۲۰ درصد از افرادی كه با دیگران دارای ارتباطات وسیع هستند بیشتر است.
همچنین در تحقیق دیگری كه دكتر والری آن را انجام داده، چندین داوطلب سالم را در معرض ویروس سرماخوردگی قرار دادند. سپس محققان در آنها به دنبال پیدا كردن ظهور سرماخوردگی نشستند. تنها ۳۴ درصد از كل داوطلبانی كه دارای روابط اجتماعی متنوع و مثبت بودند، دچار سرماخوردگی شدند. اما كسانی كه دارای روابط اجتماعی نبودند این رقم در آنها ۲۰ درصد بیشتر از گروه اول گزارش شد. بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم كه ارتقای روابط اجتماعی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری را در شما به نصف كاهش دهد!
● بیماری‌های تنهایی
آمار و ارقام نشان می‌دهد كه برقراری ارتباط‌های اجتماعی باعث ایجاد سلامت در افراد مختلف است. افرادی كه با دیگران در ارتباط هستند خیلی كمتر دچار ایست و سكته‌های قلبی می‌شوند و معمولا از سلامت نسبی برخوردار هستند. به علاوه بیماری‌هایی نظیر بیماری قلبی، جنون، سرماخوردگی‌های معمولی و آنفلوآنزا خیلی كمتر در افرادی كه با دیگران در ارتباط هستند بروز می‌كند.
چرا افراد معاشرتی خیلی كمتر از گوشه‌نشینان دچار بیماری می‌شوند؟ فرض محققان بر این امر استوار است كه افراد معاشرتی به دلیل رابطه‌ای كه با سایر افراد برقرار می‌كنند خیلی كمتر در معرض استفاده از الكل و مواد مخدر قرار گرفته و رژیم‌های غذایی ناسالم ندارند. به علاوه هیچگاه هم نسبت به تست‌های پزشكی بی‌توجهی نمی‌كنند و نسبت به علائم بیماری‌های مختلف نیز حساس هستند. كسانی كه در اطراف شما هستند تشویقتان می‌كنند كه بیشتر مراقب سلامت جسمانی خود باشید و به شما پیشنهاد می‌كنند كه لذات و خوشی‌های ناسالم جسمی و روحی را كنار بگذارید. داشتن دوستان و آشنایان زیاد میزان استرس را كاهش می‌دهد و متابولیسم بدن را نیز به طور شگفت‌انگیزی بهبود می‌بخشد. استرس باعث می‌شود تا بدن شما حالت تهاجمی به خود گیرد، این امر باعث افزایش كورتیزول شده و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌كند.
آزاد كردن استرس از طریق برقراری رابطه با دیگران و تخلیه احساسی فیزیك بدن را تغییر داده و احتمالا میزان هورمون‌هایی كه باعث بالا رفتن فشار خون و سایر بیماری‌ها می‌شوند را نیز كاهش می‌دهد.
● ایجاد سلامت اجتماعی
برای به دست آوردن فواید ارتباطات اجتماعی چه كاری می‌توان انجام داد؟ مثل تمام آدم‌هایی كه در این دنیای پرسرعت، سرشار از استرس، خودمحوری هستند، شانس شما نیز برای به دست آوردن مهارت‌های اجتماعی و دوستان بیشتر محدود است. این امر نه تنها برای شخص شما سودمند و با ارزش است بلكه فواید فیزیولوژیك را نیز به همراه دارد. دوستان وسیله بسیار مناسبی برای پشتیبانی اجتماعی هستند چرا كه به عنوان نوعی منبع آرامش برای تخلیه استرس به شمار می‌روند و شما را در زمانی كه دچار خلأ عاطفی هستند همراهی می‌كنند. در این قسمت لیستی از اموری را كه به وسیله آن می‌توانید زندگی اجتماعی خود و بالطبع سلامت جسمانیتان را بهبود بخشید، آورده شده است:
● ۵ راه برای تقویت زندگی اجتماعی
۱) دوستی‌های قدیمی را تجدید كنید
به دوستانی كه مدت‌هاست از آنها خبر ندارید، زنگ بزنید و با آنها قرار ملاقات بگذارید این كار به شما كمك می‌كند كه آرامش‌خاطر پیدا كنید و از زندگی روزمره و پردردسر شغلی برای مدت زمانی هر چند كوتاه خلاص شوید. می‌توانید دوستان خود را در تعطیلات آخر هفته برای تماشای یكی از جدیدترین فیلم‌ها به خانه خود دعوت كنید و از با هم بودنتان نهایت استفاده را ببرید. در نهایت اینكه: خلاق باشید و دیگران را نیز شریك كنید.
۲) ازدواج كنید
مطالعات نشان می‌دهند كه افراد متاهل چند سال بیشتر از افراد مجرد زندگی می‌كنند. عشق و حمایت عاطفی جزو مواردی هستند كه هیچ قیمتی نمی‌توان روی آنها گذاشت. همچنین افراد با همسران خود از هركس دیگری راحت‌تر هستند و می‌توانند با آرامش خاطر مشكلات مختلف را با آنها در میان بگذارند و دوست دارند تا مستمع پیشنهاد‌ها و راه حل‌های جدید از زبان همسرانشان باشند، بنابراین ازدواج كنید.
۳) وقتی را با خانواده خود بگذرانید
خانواده عزیزترین و نزدیكترین كس به شماست و به عنوان یكی از ارزشمند‌ترین منابع پشتیبانی اجتماعی به شمار می‌رود، چه با پدر و مادر خود چای بنوشید و یا فرزندانتان را به اسكی ببرید، با این كار با عزیزترین كسانتان ارتباط برقرار كرده‌اید و این كار درصد زیادی از بار عاطفی شما را مرتفع می‌سازد.
۴) با افراد جدید آشنا شوید
در یك تیم ورزشی عضو شوید، در كلاس‌های مطالعه آزاد شركت كنید و كارهای داوطلبانه انجام دهید. راه‌های بیشماری برای شما وجود دارد كه از طریق آن می‌توانید ارتباط‌های جدیدی را شكل دهید. بدن شما به خاطر مزایای فعالیت‌های گروهی برای همیشه از شما قدردان خواهد بود!
۵) گوش دهید و یاد بگیرید
سعی كنید هفته‌ای ۲۰ دقیقه وقت بگذارید تا حداقل با ۲ تا از دوستانتان صحبت كنید. معاشرت با دیگران باعث می‌شود كه از فشار و استرس كاسته شود و احساس حمایت و پشتیبانی به وجود آید. این كار شما را به چالش وا می‌دارد و باعث می‌شود تا از اولویت‌های دیگران در زندگی با خبر شوید. شما هر چه بیشتر در مورد اطرافیان خود بدانید خیلی بهتر می‌توانید ارتباط برقرار كرده و با آنها همدل و همراه شوید.
● بهتر زندگی كنید
اگر با دیدی كلی‌گرایانه بخواهیم به زندگی نگاه كنیم باید برای تمام جنبه‌های زندگی به ویژه بعد اجتماعی آن ارزش قائل شویم. دوستان به این دلیل كه كیفیت زندگی را در نظر شما بهبود می‌بخشند، وابستگی‌های مثبت احساسی به وجود می‌آورند و به راحتی می‌توانند فشارها و تنش‌های موجود در زندگی شما را تا حد قابل ملاحظه‌ای كاهش دهند.
تلاش كمی برای تقویت ارتباط‌های فعلی، مشاركت در رویداد‌های عمومی و برقراری رابطه با چیز دیگری به جز لپ‌تاپ به طور جدی سلامت روحی و روانی شما را تضمین می‌كند. جان دان فیلسوف این امر را به زیباترین شكل منتقل ساخته. وی اظهار می‌دارد كه «یك مرد به تنهایی قادر به هدایت پدافند‌های جنگی نیست».
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید