جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

جنون کوکائین


جنون کوکائین
کوکائین آلکالوئید اصلی برگ کوکا است که از برگ های بوته یی به نام Erygthroxglomcoca به دست می آید. به نظر می رسد مرکز اصلی رویش این گیاه امریکای جنوبی باشد. استعمال کوکا قرن ها در کشورهایی چون هند، پرو و بولیوی معمول بوده است.
اهالی بومی پرو برگ های کوکا را برای لذت و خوش بودن می جویدند. آنها معمولاً برای توانایی در انجام کارهای سخت و جدی، راه رفتن و تحمل گرسنگی و تشنگی از جویدن کوکا بهره می گرفتند. این عادت در میان ساکنان کوه های آند نیز رایج بوده است. کوکائین در ۲۰ سال آخر قرن نوزدهم به عنوان یک داروی مقوی و ترمیمی وارد جامعه غرب شد. کوکائین در سال های ۱۸۶۰ - ۱۸۵۹ از برگ کوکا مجزا و استحصال شد.
● کوکائین چیست؟
کوکائین پودر سفید، نرم، شفاف و کریستالی با طعمی تلخ است که اغلب با پودر تالک، ملین یا شکر مخلوط شده و مصرف می شود.
▪ نحوه مصرف
کوکائین معمولاً به صورت استنشاقی، تزریقی یا خوراکی مصرف می شود. این ماده با درجه حرارت از بین می رود. بنابراین فرد باید مستقیماً آن را داخل بینی بکشد یا تزریق کند. چون کوکائین به حرارت حساس است، مصرف آن به صورت دودکردن رایج نیست.دوز معمولی این ماده برای انفیه و استنشاق ۳۰ تا ۱۰۰ میلی گرم است و ۱۰ تا ۲۵ میلی گرم آن برای تزریق استفاده می شود. گرچه کوکائین بی حس کننده موضعی است اما به ندرت برای برخی از اعمال جراحی استفاده می شود.
▪ علائم مصرف
آثار مصرف کوکائین بلافاصله ظاهر و ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بعد رفع می شوند. به همین علت افراد وابسته به این ماده ممکن است هر نیم تا یک ساعت یک بار برای مصرف مجدد کوکائین جمع شوند یا محل کار خود را ترک کنند.
اثرات کوتاه مدت کوکائین شبیه آمفتامین است با این تفاوت که در مدت زمان کوتاه تر احساس افزایش انرژی، چابکی و سرخوشی بیشتری را تولید می کند. در واقع به خاطر جاذبه های مثبت کوکائین مثل افزایش هوشیاری، افزایش میل جنسی، فزونی انرژی و عمیق شدن هیجانات است که افراد به سمت مصرف آن کشیده می شوند.
از دیگر اثرات مصرف کوکائین می توان به افزایش ضربان قلب، تنفس، نبض، درجه حرارت بدن، فشار خون، کاهش اشتها، تعریق شدید، هیجان زدگی، بی قراری، لرزش به خصوص در دست ها، توهمات شدید حسی، گیجی، عدم هماهنگی حرکات، فشار در قفسه سینه، تهوع، تشنج و در برخی از موارد، مرگ اشاره کرد.
▪ عوارض مصرف
کوکائین می تواند موجب بی نظمی های قلبی شده و منجر به مرگ ناگهانی شود. بسیاری از افراد مشهور در اثر مصرف کوکائین، جان خود را از دست داده اند. در طول مصرف طولانی مدت، گشاد شدن مردمک، کاهش اشتها، اشکال در ادرارکردن، کاهش وزن، کم خونی، رنگ پریدگی، اختلال در هضم غذا، تهوع، اسهال، لرزش و تشنج، پرش عضلات، آب ریزش دائمی بینی و کاهش نیروی جنسی بروز خواهد کرد.
چنانچه فردی کوکائین را از راه بینی استنشاق کند، در درازمدت امکان خونریزی مکرر از بینی و سوراخ شدن تیغه های بینی نیز وجود خواهد داشت.افراد وابسته به کوکائین در درازمدت احساس اضطراب، بی قراری، اختلال در درک زمان و مکان، رفتار تهاجمی، تحریک پذیری شدید، افسردگی، پرخاشگری، تمایل به خودکشی، اختلال در حواس (بینایی، شنوایی و لامسه) و افکار هذیانی می کنند. در نهایت فرد ممکن است به یک اختلال روانی به نام جنون کوکائین مبتلا شود. ناخالصی کوکائین اغلب منجر به حساسیت و آلرژی شدید می شود که با بی خوابی شدید و آب ریزش بینی همراه است.
کلینیک ترک اعتیاد آتیه
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید