شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

نقش رنگ در غذای کودکان


نقش رنگ در غذای کودکان
همه ما از تاثیر خوردن سبزی ها و سبزیجات سبز و اثرات مفید آن آگاه هستیم، درمورد خواص سبزیجات هم سخن بسیار گفته شده ازجمله استحکام استخوان ها و دندان ها و نیز کاهش خطر ابتلا به سرطان که به این دسته از مواد غذایی نسبت می دهند.
اما باید بدانیم که منظور از سبزیجات فقط سبزیجات سبزرنگ نیست بلکه سبزیجات در رنگ های مختلف وجود دارند. بعضی از سبزی های سبزرنگ مانند فلفل های سبز، بروکلی، برگ های خوراکی، خیار، لوبیا سبز، نخود سبز، کدوی سبز، کرفس، کلم، کیوی، طالبی، سیب و انگور در غذای روزانه ما جایگاه خاصی دارند.
اما رنگ های سفید و کرم تا قهوه ای را نیز می توان درردیف رنگین کمان خوراکی ها جای داد. مثل سیر و پیاز که خواص سلامتی بخش و مفید آن سال هاست که زبانزد متخصصین تغذیه است و به تازگی محققین دریافته اند که این گروه از مواد غذایی در پایین آوردن سطح کلسترول خون مفید است و در حفظ سلامت قلب موثر هستند. از این گروه می توان به پیازها، سیر، گل کلم، سیب زمینی، قارچ، موز، خرما و هلوی سفید اشاره کرد.
پس از آشنایی با برخی از خواص و دسته بندی مواد خوراکی بر حسب رنگشان نوبت به کاربرد این مواد غذایی در غذاهای جذاب برای فرزندانمان می رسد. اگر سعی کنیم بشقاب غذا را چون بوم نقاشی ببینیم و به فرزندانمان کمک کنیم تا روی این بوم با استفاده از مواد خوراکی رنگینی که در اختیارش قرار می دهیم، مطابق سلیقه خودش منظره ای زیبا بیافریند می توانیم علاقه او را به خوردن سبزیجات مختلف برانگیزیم.
چند بوته کوچک بروکلی بخارپز یا آب پز و مقداری لوبیای سبز درست پخته شده می توانند درخت های این منظره باشد. از یک عدد گوجه فرنگی کوچک می توانیم به جای خورشید و یک مشت نخودفرنگی و دانه ذرت هم به جای گل ها استفاده کنیم.
فراموش نکنیم که از انواع میوه و سبزیجات برای تزئین غذاهای گوناگون استفاده کنیم. هرچند که ممکن است بعضی از آنها چندان مورد علاقه فرزندانمان نباشد. در مرحله بعد هم با استفاده از قوه تخیل خود و کودکمان با اشکال و طرح های فانتزی می توانیم این غذاها را بیاراییم.
می توانید در فصل تابستان پوره های رنگارنگی از میوه های گوناگون درست کنید و آنها را در یک جایخی بریزید و در فریزر قرار دهید و از این مکعب های یخ میوه ای برای سرو نوشیدنی های کودکمان استفاده کنید به جای استفاده از تنقلات پرچربی و پرنمک می توان برگه خشک شده میوه ها و مغزهایی مانند گردو و پسته را در برنامه غذایی کودک خود قرار داد.
اگر بازی شناخت طعم میوه ها را ترتیب دهید و چشمان او را با یک دستمال ببندید و قطعاتی از میوه های گوناگون را در دهانش بگذارید، او را از کودکی با خوردن انواع میوه ها و سبزیجات آشنا می کنید.
به این ترتیب از خلاقیت شخصی خود برای ایجاد عادات صحیح غذایی در فرزندتان بهره می گیرید. بسیاری از کودکان هستند که علاقه ای به خوردن گوشت در غذا ندارند یا از بوی بد آنها متنفر هستند. در این شرایط می توانیم با حربه ای زیرکانه از سبزیجاتی نظیر هویج، سیب زمینی، شلغم برای گرفتن بوی گوشت استفاده کنیم.
با این کار هم غذا خوشرنگ می شود و هم بوی بد آن گرفته می شود و غذا برای فرزندان خوردنی تر و تنوع رنگی آن بیشتر می شود. پس بیایید برای حفظ بیشتر سلامت فرزندانمان به جای استفاده از پفک و پاستیل و ساندویچ های خانگی از میوه و سبزیجات رنگی در تغذیه آنها استفاده کنیم.
به علایق آنها احترام بگذاریم و بچه ها را به فروشگاه های عرضه میوه و سبزیجات ببریم و در انتخاب میوه و سبزی به نظر آنها توجه کنیم. در آخر طبق دستاوردهای تحقیقاتی دانشمندان اگر بتوانیم هر طعم جدید را حتی با اصرار حدود ۱۰ بار به فرزندانمان بخورانیم او این طعم را می پذیرد و به آن عادت می کند پس ناامید نشوید و به هر حربه ای شده مواد مفید ولی نه چندان خوشمزه را با اشکال رنگارنگ و جذاب به فرزندانتان عرضه کنید.
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید