سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


«جواهر» آنچه همه می پسندند


«جواهر» آنچه همه می پسندند
آیا تا به حال شده از کنار مغازه جواهرفروشی یا زیورآلات رد شوید و حتی یک نیم نگاهی هم نکنید. قطعا نه. چون برق زیبایی این جواهرات ناخودآگاه نظر هر بیننده ای را جذب خود می کند.
این جواهرات مانند طلا، نقره، پلاتین، تیتانیوم، مروارید و الماس هر یک به گونه ای به وجود آمدند و طرفداران مخصوص به خود دارند.
● حالا برای آشنایی بیشتر شما طرق ساخت و به وجود آمدن هر یک را بررسی می کنیم؛
▪ طلا؛
از جواهرات بسیار زیبا و تقریبا گرانقیمت است که مورد استفاده بیشتر مردم خصوصا خانم ها قرار می گیرد و چون فلزی نرم و چکش خوار است برای استحکام بیشتر با فلزاتی مثل مس، نقره، نیکل و پلادیوم آمیخته می شود و برای اینکه اکسیژن مواد هم جذب کند و با مس و نقره اکسید نشود آن را با روی ترکیب می کنند.ارزش و بهای طلا بستگی به نسبت آلیاژی دارد که با آن ترکیب می شود.
برای مثال طلای زرد از ترکیب مس + نقره + طلا (درصد آن بیشتر از مابقی) نسبت به دیگر رنگ های آن باارزش تر است. طلای زرد در بعضی از استان ها مانند یزد دارای تفاوت رنگ است.
از دیگر رنگ های این فلز قیمتی، طلای سبز است که ترکیبی از طلا + نقره (یا درصد بیشتری از مابقی) به اضافه روی و مس است. طلای صورتی ترکیبی از طلا + مس (درصد مس بیشتر) است. طلای سفید ترکیبی از طلا، نیکل، پلادیوم، نقره، روی و رنگ طبیعی آن خاکستری روشن است.
برای اینکه طلا سفیدتر جلوه کند از روکش رودیوم استفاده می شود، اما چون پس از ۱۲ تا ۱۸ ماه ساییده می شود، باید مجددا آن را روکش کرد. برای تشخیص درجه خلوص طلا، عیار یا همان قیراط آن تعیین می شود.
▪ نقره؛
یکی دیگر از زیورهای زیباست که در بازار امروز تنوع طرح آن زیاد است. این فلز مانند طلا بسیار نرم بوده و به سرعت آسیب می بیند و برای استحکام آن را با مس ترکیب می کنند. برای تشخیص درجه خلوص نقره آن را به واحدهایی از ۱۰۰ قسمت می سنجند، برای مثال درجه خلوص استرلینگ ۵/۹۲ درصد است که به علت کیفیت ممتاز و زیبایش معروف است. چون نقره پس از مدتی به خاطر اکسیدهای گوگرد در هوا و یا عرق بدن دچار تیرگی می شود باید آن را مجددا پرداخت کرد تا همیشه درخشنده و زیبا باشد.
▪ پلاتین؛
یکی از فلزات گرانبها و ترکیبی از پالادیوم، رودیوم، ایریدیوم، مس، روتیوم و تیتانیوم است.
تشخیص درجه خلوص آن مانند نقره بر پایه ۱۰۰ می باشد.در نگاه اول شاید فکر کنید پلاتین و طلای سفید هیچ تفاوتی با هم ندارند، اما با کمی آگاهی متوجه می شوید پلاتین از طلای سفید سنگین تر، کمیاب تر و سفیدتر است و مقاومت بیشتری نسبت به کدر شدگی دارد.
▪ تیتانیوم؛
فلزی است براق و متنوع در طرح و رنگ که می توانید با قیمتی خیلی بهتر و شاید پایین تر از دیگر فلزات خریداری کنید. رنگ آن سفید خاکستری است و به هیچ عنوان در پوست ایجاد حساسیت نمی کند. شاید باور نکنید این فلز بسیار سبک سخت ترین فلز و استحکام آن ۳ برابر فولاد است و با حرارت دادن و ایجاد اکسید می توان آن را به رنگ های دلخواه درآورد، باید مراقب باشید چون این رنگ کم عمق است و با خراشیدن از بین می رود. طلای سفید و تیتانیوم تفاوت هایی دارند.
تیتانیوم ایجاد حساسیت نمی کند، اما برخی از آلیاژهای طلا حساسیت زاست. می توانیم اندازه قطر طلای سفید را تغییر دهیم، اما چون تیتانیوم را نمی توان لحیم کاری کرد، تغییر اندازه در آن میسر نیست. تیتانیوم نسبت به طلای سفید ارزان تر است و می توان آن را به رنگ های گوناگون درآورد.
▪ مروارید؛
دانه های ریز بسیار زیبا که در طول یک نخ قرار گرفته اند، از عمق آب ها و اقیانوس ها، درون صدفی کوچک کشت می شود. هر اندازه مروارید به دست آمده درشت تر و گردی آن خوش فرم تر باشد، ارزش آن بیشتر است. مرواریدها انواع مختلف دارند، برای مثال آگویا در سواحل چین و ژاپن، مروارید دریای جنوب در استرالیا، اندونزی و فیلیپین، مروارید تاهیتی در جزیره تاهیتی تولید می گردد.
▪ الماس؛
جواهری بسیار زیبا و گرانقیمت که در بین خانم ها طرفدار زیادی دارد و هر چه بزرگ تر باشد، گرانقیمت تر است و عیار آن براساس وزنش است. هر قیراط یا عیار الماس به ۱۰۰ قسمت تقسیم می شود. بنابراین الماس با درجه ۷۵، ۷۵ قیراط است. کیفیت الماس به ویژگی هایی بستگی دارد؛ نوع تراش، درخشندگی و نوع الماس را مشخص می کند. مثلا برلیان نوعی از تراش الماس است، هر چه الماس وضوح بیشتری داشته باشد، ارزشمندتر است.
رنگ الماس از سفید شروع می شود تا سایه هایی از زرد و قهوه ای.به دلیل انواع ساختگی الماس که معروف ترین آن کوبیک زیرکونیا است، برای تشخیص اصل آن راه هایی وجود دارد. از جمله آن را جلوی دهانتان بگیرید و به آن بدمید، اگر بخار مه مانند، فورا ناپدید شد، الماس اصل است، اما اگر اندکی طول کشید تا از بین برود، بدلی است. زیرکونیا ۷۵ درصد سنگین وزن تر از الماس است.
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید