جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


اصلاح فرهنگ عمومی


اصلاح فرهنگ عمومی
همان گونه كه می‌دانیم در جهان هستی یك نظام خلقت وجود دارد، لكن این نظام، نظامی‌است كاملاً قانون‌دار كه حقاً باید آنرا نظام قانونمند خلقت نامید.
كوچكترین اختلال در نظام قانونمند خلقت باعث پیدایش گرفتاریهای متعدد و گاهی باعث ایجاد چنان فجاعی خواهد شد كه ممكن است حیات كلیه موجودات مورد تهدید و حتی نابودی قرار گیرد. به عنوان مثال تخریب لایه حفاظتی جو ـ اوزون ـ باعث ورود تشعشعات زیان‌آور ماوراء بنفش به كره زمین شده، باعث آسیب‌های ژنیتیكی ، پیدایش سرطان پوست، سرطانهای داخلی بدن، آسیب به گیاهان ، موجودات آبزی و حتی دوزیستان می‌شود .
با اختلال در نظام طبیعت و نظام زیستی، تندرستی مربوط به محیط زیست به طریق مختلف آسیب می‌بیند. اصلاح فرهنگ عمومی بایستی در جهت هدایت افكار عمومی به موضوع قانونمندی نظام خلقت باشد و اینكه خالق جهان اصولی را با عنوان دین در جهت تنظیم روابط محیط بشری بنا نهاده است ، در واقع اصلاح فرهنگ عمومی همانند اصلاح اندیشه اسلامی در وهله اول باید با ارجاع به وحب صورت پذیرد زیرا كه وحی با فطرت آدمی سازگاری و همخوانی كامل دارد. از ابتدای خلقت انسان، خداوند برای هدایت بشر و اصلاح فرهنگ عمومی تدریجاً پیامبرانی را مأمور كرد تا با نصیحت و اندرز اقوام مختلف بشری را به یكتا پرستی دعوت كرده، از بت‌پرستی، ظلم و ستم، بی‌عدالتی، بی‌نظمی، بی‌قانونی ناهنجاری در روابط بین خود اجتناب كنند.
در اكثر مواقع فرعونیان و تكذیب كنندگان توحید بشدت مورد تنبیه قرار می‌گرفتند وهلاك می‌شدند تا این تنبیه ایت بزرگی برای عبرت و موعظه مردم باشد ، لكن اكثریت مردم ایمان نمی‌آوردند ....۷ ـ۸‌ـ۹ ـ۱۰ ـ۱۱ ـ۱۲ ـ۱۳ ـ۱۴
سرانجام حضرت ختمی مرتبت (ص) با یك مجموعه غنی از قوانین الهی جهت اصلاح فرهنگ عمومی ، نجات مبانی اخلاقی ازقید وبند توهمات اقوام یاد شده (تكذیب كنندگان) مامور ابلاغ پیام وحی می شوند.
از دیدگاه حقوقی و اجتماعی ، قرآن كتاب قانون است و قصاص برای حفظ حیات و جلوگیری از ظلم و تعدی در نظر گرفته شده است . در این كتاب انسان ا ز ستم كاری منع شده و دستور داده شده كه به اندازه (عدالت) ستمی كه انجام شده قصاص برقرار شود .
مصرف غذاهای پاكیزه و حلال وانجام عمل صالح سفارش شده، پرخوری منع شده ، و در مورد تغذیه بیشتر برروی غذاهای خام گیاهی تأكید شده تا آنجا كه به انجیر و زیتون سوگند یاد شده است .
مضار پرخوری ، پخته‌خواری و گوشت خواری از جمله آسیب‌های عروقی و سلولی ، بیماریهای متابولیك همچون نقرس ، پیدایش سرطانهای مختلف وكلاً زنگ زدن و نابودی بافت‌های بدن كه در نتیجه مصرف غذاهای پختنی گوشت قرمز ، غذاها و چربی‌های حیوانی حاصل می‌شود امروز برهمگان مسلم است.
از طرف دیگر تأثیرات بسیار مفید میوه جات و سبزیجات تازه و خام در جلوگیری از زنگ‌زدن و نابودی بافت‌های بدن ونیز پیشگیری از كسالت ها و سرطانهای مختلف در این زمان كاملاً مشخص است.
قرآن ناهنجاری، بی‌قانونی و بی عفتی در روابط جنسی را بشدت نكوهش می‌كند، برای هده‌ای از این قبیل افراد قبلاً تنبیه‌های سختی در نظر گرفته شده و بارانهای از سنگ برانان فرو ریخته شده تا هلاك شوند ، برای گروهی دیگر اقدامات تنبیهی مضاعف در آخرت درنظر گرفته شده است.
از نظر علت شناسی (اتیولوژی) وجود ناهنجاری در روابط جنسی وانحرافات جنسی ریشه در تعلیم وتربیت دوران كودكی دارد. توجه و اطلاع والدین از اصول بهداشت روانی كودك و خصوصاً اطلاع والدین از روانشناسی وسیر تكاملی غرایز جنسی در سالهای اولیه زندگی كودك و برخورد صحیح والدین با اندیشه‌ها و سوالات مطرح شده اطفال در این زمینه، به مقدار زیاد و موثر می‌تواند در پیشگیری انحرافات و جرایم جنسی سالهای بعد مؤثر واقع شود.
یكی از بزرگترین و مهمترین مشكلات در راه اصلاح فرهنگ جامعه در عصر ما مسائل اقتصادی و پولی است. از نظر علت‌شناسی فرهنگی، این قسمت به دلایل زیر ایجاد می‌شود :
۱) افزایش جمعیت
۲) تنوع امكانات زیستی
۳) محدود بودن امكانات زیستی فوق نسبت به جمعیت افزایش یافته.
به این معنی كه هر كس مایل است از بهترین و بیشترین امكانات زیستی به نفع خود استفاده كند چون افزایش جمعیت وجود دارد و امكانات زیستی محدود است بنابراین تلاشها و رقابتهای غیر اخلاقی وحتی گاهی جرم و جنایت در راه كسب امكانات زیستی بیشتر به وقوع می‌پیوندد.
كلام وحی در اینجا هم كاملاً مشخص و معین است. قرآن می‌گوید : هر كسی به اندازه تلاشی كه می‌كند حق داشتن دارد.
اگر قرار باشد در این قسمت اصلاح عمیق فرهنگی صورت گیرد باید اساس سرمایه ، كار (سعی) و خلاقیت (سعی) باشد همان گونه كه مورد تعیین تعرفه‌های پزشكی هم اعلام شد ، قانون آسمانی فوق می‌بایست در تمام مشكلات اقتصادی برای تنظیم روابط اجتماعی، جهت جلوگیری از ظلم و برقراری عدل مورد توجه قرار گیرد.
قانون فوق باید همچنان به عنوان ضابطه میان مدینه فاضله و مدینه‌های جاهلیه و نیز دستور العمل روابط اجتماعی ـ اقتصادی جهت برقراری عدالت در اجتماعی كه منظور ااصلی تجمع در آن تعون و همكاری جهت رسیدن به سعادت آن اجتماع است( مدینه اضله مورد نظر فارابی) مورد نظر و بحث بیشتر قرار گیرد.
آنچه كه از راه ارث ممكن است به انسان برسد هم قوانین مخصوص خودش را دارد . از طرف دیگر حقوق خانواده در قرآن نیز مرزها و دیوارهای مشخص دارد.
پس از اینكه پیمانت زناشویی در انسان انجام و تحقق می‌یابد ، محبت و رحمت خداوندی بین زن و شوهر ایجاد می‌شود. بنابراین بنیان و اساس خانواده براساس روابط دوستی و محبت بین زن شوهر استوار می‌باشد . برای تنظیم روابط در خانواده و وجود یك مرجع و سكان دار ، قرآن در هر حال مرد را سرپرست خانواده تعیین نموده است، مع الوصف در بسیاری از موارد و مشكلاتی كه موضوع، مستقیماً با زن ارتباط پیدا می كند ( مثل موضوع شیردادن ) ، قرآن اصل را بر مشورت بین پدر و مادر قرار داده است . سفارش شده اختلاف خانوداگی با دوستی و تفاهم حل شود. در مواردی اختلاف شدید قانون وحی چنین است كه بایستی فرد عاقلی بنام داور (حكم)، از هر طرف تعیین شود تا با انجام گفتگوهای متعدد با طرفین زمینه سازش بین زن وشوهر را فراهم نموده، از فروپاشی كانون خانوادگی جلوگیری كند.
چنانچه امكان سازش و ادامه زندگی مشترك ممكن نباشد ناچاراً طلاق واقع می‌شود . زن در هر حال باید نیكی و خیر اندیشی رها شود .
به علت وجود ساختمان (آناتومی) و طرز كار (فیزیولوژی ) خاص در بعضی ارگانهای بدن زن ، چنانچه زن پس از طلاق بخواهد دو مرتبه باكس دیگری، ازدواج كند، نظام قانونمند خلقت ازاو می‌خواهد كه مدتی را (كه زمان آن كاملاً مشخص است ) صبر كند . درطول زندگی ممكن است بر حسب آزمایش بعضی سختی‌ها و مصیبت‌های دنیوی مانند گرسنگی و بی‌پولی عارض انسان شود. در اینگونه موارد (صبر ) توصیه شده است، رحمت و درودهای الهی برای این افراد ( صبور ) در نظر گرفته شده است.
زندگی با اعتقاد به نظام قانونمند خلقت و اصلاح فرهنگ عمومی با قوانین وحی نه تنها می‌تواند بهترین گره گشای مشكلات فرهنگی و ( درمان جمیع دردها و اصلاح همه مفاسد و وصول به همه سعادت ) باشد ، بلكه پاداش دیگری را هم بدنبال دارد و آن چنین است ... فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی ....
نویسنده : دكتر محمد مظفر پور
منبع : شورای فرهنگ عمومی


همچنین مشاهده کنید