پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


مافیای نفوذ ناپذیر واتیکان


مافیای نفوذ ناپذیر واتیکان
پول، جنایت و مافیا است و ویژگی سرمایه داری واتیکان و تاثیر آن بر اقتصاد ایتالیا و کشورهای اروپایی را مورد بررسی موشکافانه قرار می دهد.
پل ویلیامز دارای دکترای فلسفه و فوق لیسانس الهیات و استاد فلسفه الهیات در دانشگاه های اسکراتون و ویلکز است و کتب و مقالات افشاگرانه متعددی درباره جهان کاتولیک نوشته است که یکی از آنها افشای واتیکان است.
نویسنده در مقدمه ای با عنوان از فقر به ثروت به رویداد یا معجزه بزرگی که در ۲۸ اکتبر ۱۳۲ میلادی به وقوع پیوسته اشاره می کند. در آن روز میل یتادس شصت و دوساله که برای امرار معاش در بازار عمومی کار می کرد و درعین حال اسقف روم نیز بود و مسیحیان مردم او را پاپایا پدری خواندند توسط دو نفر افسر لژیون روم به مقابل کنستانتیس امپراتور روم آورده شد. اسقف های قبلی توسط پادشاهان کشته شده بودند.
کنستانتیس پس از پیروزی بر رقیبان تصمیم گرفت خدای مسیحیان را خدای خود و امپراتوری روم نماید و لذا به جای غل و زنجیر مثل ارغوانی روحانی معبد بزرگ رم را بر دوش اسقف انداخت و به این ترتیب اسقف ها وارد دربار شدند و کلیسای فقرا و رهبران روحانی آن به ثروت خارج از حدی رسیدند که از محل هدایای درباریان و زمین های تفریحی پادشاهان بود در اواخر قرن ششم عایدات سالانه کلیسا از دو بخش به سی و پنج هزار فلورین طلا می رسید.
قرن ها مسیحیان جهان بر این باور بودند که پاپ حتی برکنارکردن هر سلطان و ابطال هر فرمان غیرروحانی و مدنی را دارد، پاپ اینوسان سوم اظهار داشته بود که (خداوند نه تنها حکومت بر کلیسا بلکه بر جهان را نیز به پیت مقدس واگذار نموده است. مبلغین با این دیدگاه از طرف پاپ به تمام نقاط دنیا اعزام می شدند. اختیار یک کشیش در تشخیص ثواب و گناه از اسقف حوزه خود کسب شده بود و اسقف آن حوزه از پاپ نایب مسیح طوری شد که جانشینان پیتر مقدس از هر سلطان و سزاری غنی تر و معقول تر گردیدند و در قصه هایشان هزاران هزاران دست به سینه و گوش به فرمان داشتند.
آخرین پاپ فرمانروا یونونو یا پیوس نهم (۱۸۷۸-۱۸۴۶) می گفت سرزمین های تحت تملک واتیکان جزء لاینفک از استقلال مذهب هستند و یکپارچگی ایتالیا را نفی نمود و باعث شد ناسیونالیست ها با طغیان علیه حکومت پاپ وزیر غیرروحانی واتیکان را به قتل برسانند و پیوس نهم با تغییر قیافه از رم گریخت و در تبعیدگاه خود از جهان مسیحییت استمداد طلبید و سرانجام نیروهای فرانسوی مجددا حکومت پاپ را برقرار نمودند و در آوریل ۱۸۵۰ پیونو به تخت و تاج خویش بازگشت ولی نتوانستند ایالات پاپی را حفظ کنند و ایالات یکی پس از دیگری با اعلام استقلال جدا شدند و در ۱۸۶۰ فقط موقوندس پیتر برای پاپ باقی مانده بود که در ۱۸۷۰ سربازان ناسیونالیست ایتالیا این موقونه را هم با عنوان استان رم تصرف کردند و تنها ۴۸۰هزار مترمربع زمین یعنی تپه واتیکان را باقی گذاشتند در ۱۹۲۲ کلیسای رم ورشکسته بود و از عهده مخارج خود برنمی آمد با ظهور موسولین برقی به دیدگان پاپ تابید او که برای پیروزی به حمایت واتیکان نیاز داشت تعهد پرداخت پنجاه میلیون دلار اوراق قرضه دولتی به واتیکان داد و واتیکان را به عنوان یک دولت مستقل به رسمیت شناخت و واتیکان با تایید موسولینی از فقر و نوای به اوج ثروت صعود نمود و کاتولیک از خیلی جهات از قدرتمندترین بنیادهای مالی در جهان شد.
عناوین سایر فصول عبارتند از کاتولیک و طلاهای نازی، پاپ چپ گرا، انجمن مخفی، فروپاشی کمپانی های واتیکان، پس از توفان، کسب و تجارت به روال همیشه، دژ نفوذناپذیر. نویسنده در این فصول به سازش های پاپ با نازی ها، کمونیست ها، کسب امتیازات مالی از دولت ایتالیا و استفاده نمادین قانونی که هیچ قدرتی حتی حسابرسی از بانک های واتیکان را ندارد، اشاره می کند و نتیجه می گیرد که سرنخ هر پرونده مافیای مالی که به یکی از شعب واتیکان ختم شود مختومه اعلام می شود و از بانک های واتیکان به عنوان دژ نفوذناپذیر و مافیای مالی نام می برد و عنوان پول جنایت و مافیا را در فصل پایانی نتیجه می گیرد.
پل ویلیامز
ترجمه؛ایوب باقرزاده
ناشر : امیدفردا
چاپ اول؛ ۱۳۸۵
۳۰۰۰ نسخه
۳۲۰ صفحه
علیرضا عربی
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید