جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تجزیه عراق سناریویی در دست اجرا


تجزیه عراق سناریویی در دست اجرا
«بحران عراق هر روز به پرتگاه جنگ های داخلی و آستانه تجزیه و تقسیم نزدیك تر می شود و این تهدیدها جدی كه عراق و كل منطقه با آن مواجه است با گذشت هر روز برای همه ملموس تر از گذشته می شود.
آخرین تحول خطرناك در عراق كه می تواند كل این كشور را در معرض خطر تجزیه و تقسیم قرار دهد و پیامدهای خطرناك آن شامل كل منطقه خواهد شد، اقدام ازشخصیت سیاسی، حزبی و طوایفی عراق در اعلام خودمختاری سه استان جنوب عراق یعنی بصره، ذی قار و نیسان است.»روزنامه الوطن -چاپ تونس- با ارایه تحلیلی تحت عنوان «هشدار! سناریوی تقسیم و تجزیه عراق جدی می شود» می نویسد: «بی شك اقدام این سه نفر ازشخصیت های سیاسی، حزبی و طوایفی عراق مبنی بر اعلام خودمختاری در این سه استان بزرگ جنوب عراق مسیر این كشور را در جاده ای مبهم، پر پیچ و خم و بسیار خطرناك قرار می دهد كه احتمال پایان این راه چیزی جز فرود در قعر پرتگاه بحران، تجزیه و تقسیم كل عراق و وقوع جنگ های داخلی گسترده نخواهد بود.
عبدالرزاق ساعدی، یكی از این سه شخصیت سیاسی عراق كه خود را به عنوان رییس خودمختار یكی ازاین سه استان جنوبی عراق منصوب كرده است در توجیه این اقدام می گوید: «ما فرماندهی عالی موقت خودمختار دولت جنوب عراق را تشكیل داده ایم و مطمئنا این فرماندهی عالی تمامی مطالب خواسته شده ملت جنوب عراق را برآورده خواهد كرد و هر اقدامی كه تاكنون از سوی این فرماندهی انجام شده است بر حسب در نظر گرفته شدن خواسته و مطالب مردم جنوب عراق بوده است.»
مطمئنا این اقدام و این تحول جدید در چارچوب تازه ترین تحولات خطرناك در عراق ثبت می شود تحولی كه می تواند آغازی برای تقسیم و تجزیه عراق و تشكیل حكومت های خودمختار دیگر در این كشور باشد.»در این تحلیل آمده است: «این تحول جدید خطرناك بی شك در گسترش هرج و مرج در عراق و از میان بردن وحدت موجود میان طوایف مختلف آن بسیار تاثیر گذار خواهد بود. روی دادن این اتفاق آن هم درست در زمانی كه طرح امنیتی بغداد با شكست قطعی مواجه است، نشان می دهد كه عملكرد دولت در تمامی زمینه های امنیتی بسیار ضعیف می باشد به طوری كه ریسمان اداره امور عراق را به سستی در دست گرفته است و زمینه را برای هر گونه فعالیت این چنینی فراهم ساخته است وگرنه چگونه است كه اعلام خودمختاری سه استان جنوبی عراق به گونه ای انجام می گیرد كه گویا این كشور فاقد وجود یك دولت مركزی است؟
این تحول تنها یك بعد از بحران داخلی دولت نوری مالكی را نشان می دهد؛ بعد دیگر بحران این دولت خروج و عقب نشینی تمامی وزیران وابسته به حزب شیعی صدر در این دولت است. دلیل اصلی خروج نمایندگان حزب صدر از دولت عراق آن بود كه نوری مالكی، نخست وزیر این كشور با تعیین جدول زمانی مشخصی برای خروج نیروهای آمریكایی از عراق مخالفت كرده است و این خود می تواند بحران دیگری را یعنی وابستگی كامل دولت به آمریكایی ها و ضعف و ناتوانی این دولت را به دنبال داشته باشد.
نخست وزیر یك دولت تا زمانی كه زمام امور یك دولت قوی و توانمند را به دست گرفته باشد، هرگز از عدم خروج نیروهای اجنبی سخن نمی گوید بلكه بر عكس از خروج این نیروها و استقلال اداره امور عراق سخن می گوید و بر تعیین جدول زمانی مشخص جهت خروج این نیروها از عراق اصرار می ورزد و اعلام خودمختاری در جنوب عراق بیش از آن كه به سود دولت عراق یا مردم عراق باشد به نفع دولت بوش آن هم در این شرایط است.»الوطن نوشته است: «در حال حاضر به اعتقاد تمامی تحلیلگران سیاسی دولت بوش در باتلاق عراق گیر كرده است و به دنبال راهی برای خروج است.
در صورتی كه موضوع خودمختاری استان های عراق به صورت جدی مطرح شود، دولت آمریكا می تواند بر سر این موضوع مانور دهد و از راه دور این بازی سیاسی را كنترل كند كه پیامدهای خطرناك این بازی قبل از هر چیز دامن گیر ملت عراق و پس از آن كشورهای منطقه خواهد شد. آمریكا خواهان وابستگی كامل منطقه به خصوص عراق به خود است و زمانی كه عراق به كشورهای كوچك تبدیل می شود، ما شاهد اوج اختلاف و درگیری میان این كشورهای خودمختار كوچك در عراق خواهیم بود.
تمامی این كشورها نیازمند میانجیگرقوی هستند كه بتوانند به حمایت این میانجیگر اعتماد كنند و در این میان هیچ كس جز آمریكا وجود ندارد زیرا آمریكا از همان ابتدا حامی و تامین كننده این كشورهای كوچك عراقی بوده است. پس به این نتیجه می رسیم كه موضوع اعلام خودمختاری در عراق از سوی آمریكا تایید و حمایت می شود.
دیگر هیچ نقطه مبهمی در موضوع عراق وجود ندارد و همه چیز كاملا روش و واضح است.»در پایان این تحلیل آمده است: «عراق امروز قربانی دو عنصر است. بنیادگرایی و استعمار كه بالطبع بنیادگرایی در هر كشور به دنبال استعمار آن كشور بوجود می آید و بهترین دلیل برای اثبات این موضوع آن است كه امروز شاهد اوج فعالیت گروه های بنیادگرای تندرو در عراق هستیم و این گروه ها بلافاصله پس از اشغال این كشور از سوی نیروهای آمریكایی تشكیل شدند.
متمسك شدن دولت آمریكا به سیاست های مختلف در عراق از جمله دنبال كردن سیاست تقسیم و تجزیه این كشور گرچه در نهایت به ضرر ملت عراق و كل منطقه خواهد شد اما پیامدهای این سیاست ها گریبانگیر دولت و ملت آمریكا نیز خواهد بود، به گونه ای كه تمامی صلاحیت های سیاسی این كشور در عرصه بین المللی از بین خواهد رفت و ملت آمریكا نیز از حملات گروه های بنیادگرای تندرویی كه زاده استعمار كشورشان در خاورمیانه و كل جهان است، در امان نخواهند ماند.»
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید