جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


نحوه ی رفتار با همسایه ی بد


نحوه ی رفتار با همسایه ی بد
منزل شما یکی از حساس ترین و در عین حال از جمله مهم ترین مکان ها برای فرمانروایی و ایجاد آرامش و آسایش شخصی محسوب می شود؛ اما متاسفانه زمانیکه همسایه های پر سر و صدا، بی اعتنا و نفرت انگیز، آرامش این مکان مقدس را از بین می برند، آنوقت زندگی حتی برای خونسردترین افراد نیز غیر قابل تحمل می شود.
چند وقت پیش یک زوج معتاد در طبقه بالای خانه من سکونت داشتند، کار آنها این شده بود که هر شب جمع خود را با یک عده آدم های بیکار و شرور دیگر کامل میکردند و تا نیمه های شب به سر و صدا کردن و پایکوبی، آن هم درست بالای سر من، ادامه می دادند. هر چقدر رفتارشان بدتر می شود، وسواس فکری من نیز نسبت به آنها افزایش پیدا می کرد. شب ها زمان خواب مرتباً شاهد کابوس هایی در مورد آنها بودم. خواب می دیدم که وارد خانه شان شده ام و تمام اسکناس هایشان را دزدیده ام یا کارت های اعتباریشان را بدون اجازه برداشتم و اعتبار آنها را به صفر رسانده ام ؛ حتی گاهی تا مرز کشتن آنها نیز پیش می رفتم؛ زندگی من به عنوان یک همسایه خوب کاملا تحت الشعاع قرار گرفته بود و آنها نیز تا آنجاییکه که می توانستند از اخلاق خوب من سوء استفاده می کردند.
این افراد تقدس خلوتگاه مرا از بین برده بودند، دیری نگذشت که متوجه شدم با ساکت نشستن و دست روی دست گذاشتن چیزی عوض نمی شود و آرامش از دست رفته ام به من باز نمی گردد. من از خشونت خود در جهت صحیح بهره گرفتم و به هر مقام رسمی که برای حرف هایم ارزش قائل بود شکایت کردم. مقاله زیر را بخوانید تا متوجه شوید که چگونه می توان با همسایه های شرور مقابله کرد.
● ارزیابی موقعیت
پیش از اینکه بیش از حد از کوره در بروید، موقعیت فعلی خود را سبک سنگین کنید.
● همسایه های شما
ببینید که آنها هر چند وقت یکبار، در چه زمانی، و به چه شکلی غیر قابل کنترل میشوند. لیستی از فعالیت های مخرب و آزار دهنده آنها با ذکر تمام جزییات تهیه کنید. برای مثال: صدای بلند موسیقی، از ساعت ۲ شب به بعد؛ مهمانی های دو نفره، از صبح تا شب؛ جر و بحث و دعوا و فریاد کشیدن، نیمه شب ها؛ تخلیه آشغال در مکان های غیر مجاز و جذب سوسک ها، هر سه شنبه؛ راه دادن افراد نامتعارف و مشکوک به خانه، همه ساعات شبانه روز؛ و…. حال باید مطمئن شوید که آیا این امور بر خلاف عرف ساختمان و دیگر قوانین محلی هستند یا خیر. اگر مشکلاتی که برایتان ایجاد شده بود، بر خلاف قوانین باشند، به عنوان برگ برنده ای برای شما محسوب میشوند، اما اگر چنین نبود برای اینکه مدرک محکمی برای شکایت داشته باشید نیازمند مستندات بیشتری هستید.
● نگاهی به خودتان بیندازید
از خودتان بپرسید که آیا منطقی با موضوع برخورد می کنید. به عنوان مثال اگر شما شیفت شب کار می کنید و مجبور هستید تا روزها استراحت کنید، نمی توانید انتظار داشته باشید که همسایه ها به خاطر شما از مهمانی در هوای آزاد بعد از ظهر خود صرفنظر کنند. علاوه بر این از خودتان سوال کنید که تا چه اندازه حق همسایگی را به جای می آورید. آیا تا کنون به هر دلیلی اتفاق افتاده که یکی از قوانین ساختمان را نقض کنید؟ آیا هر چند وقت یکبار در کنترل صدای موسیقی کوتاهی نمی کنید؟ چون تا کنون کسی از شما شکایتی نداشته، دلیل نمی شود که هیچ گونه خطایی هم مرتکب نشده باشید. وقتی تصمیم به شکایت کردن می گیرید، باید مطمئن شوید که خودتان هیچ نقطه ضعفی ندارید. یکی از نکات اولیه در قوانین جنگاوری این است که: هیچ گاه با دست خود مهمات را به دشمن تقدیم نکنید.
● به سمت مشکل هدفگیری کنید
جایگاه فعلی شما کاملا مشخص شده است: آنها مقصر هستند و نه شما و دیگر نمیتوانید حتی برای یک لحظه کارهای آنها را تحمل کنید. حالا بهتر است که دیگر نقاب دیپلماسی را از صورت بردارید و رفتار همسایه ای و مهربان را کنار گذاشته و با قاطعیت تمام با مسئله برخورد کنید.
▪ قدم اول
دفعه آینده که مزاحمتی برایتان ایجاد کردند به درب منزلشان بروید. ضروری است که در این زمان موضوع را به طور کامل برایشان شرح دهید، چراکه شما یک بار بیشتر این کار را انجام نخواهید داد. اگر مراقب تن صدای خودتان باشید و در تمام لحظات خونسردیتان را حفظ کنید، و با توجه به درک متقابل همسایه، نتیجه مطلوبی بدست خواهید آورد. مثل انسان های مثبت و خوش طینت با آنها برخورد کنید، اما نه بیش از التماس کنید نه مثل دیوانه های تازه آزاد شده عصبانی و خشمگین برخورد کنید. به خاطر داشته باشید که بسیاری از افراد به این دلیل تبدیل به همسایه های بدی می شوند که از بد بودن خود آگاهی ندارند و کسی تا کنون به آنها در این زمینه تذکری نداده است. بنابراین لحن صحبت های شما موفقیت یا شکست عملیات را معین می کند.
▪ قدم دوم
برخورد دیپلماتیک شما راه به جایی نمی برد و آزار و اذیت ها همچنان ادامه پیدا میکند. همسایه ها خبر ندارند که ظرفیت هر کس اندازه ای دارد و روزی فرا می رسد که کاسه صبر شما هم لبریز خواهد شد. در این قسمت باید یک نامه رسمی به صاحب ملک بنویسید و مشکل خود را با او در میان بگذارید. اولین درخواست شما از اهمیت ویژه ای برخوردار است: باید از او درخواست کنید که شخصا با همسایه مزاحم صحبت کند. او همچنین باید شما را نیز در جریان قرار دهد که قصد این کار را در چه زمانی انجام دهد و می خواهد چه چیزهایی را به آنها گوشزد کند. پس از اینکه او این کار را انجام داد، مجددا با او تماس بگیرید تا از جزییات کار نیز آگاهی لازم را بدست آورید.
یک نامه رسمی شاید کاری افراطی باشد؛ می توانید خودتان شخصا هم با صاحب خانه تماس بگیرید، اما اگر روزی کار شما به دادگاه و مراجع قضایی کشیده شود، اگر مدرک مستندی دال بر تلاش های قبلی خود داشته باشید، خیلی بهتر است تا اینکه چیزی برای ارائه در دست نداشته باشید.
● خودتان را نشان دهید
با اظهار تعجب، اگر باز هم با وجود تمام تلاش هایتان آزار و اذیت آنها هنوز هم ادامه داشت، دیگر زمان آن فرا می رسد که برخورد دیگری داشته باشید. به هر حال خودشان با زبان بی زبانی چنین برخوردی را از سوی شما طلب کرده اند. از نظر شما که اشکالی ندارد!
● دامنه اختیارات خود را افزایش دهید
قوانین اجاره را یک بار دیگر مرور کنید و به مراجع مسکن یابی مراجعه کنید و تا آنجاییکه می توانید نسبت به حق و حقوق خود کسب اطلاع نمایید. ببینید آیا قانونی وجود دارد که با اتکا به آن بتوانید پرداخت اجاره را برای زمان کوتاهی قطع کنید؟ گاهی اوقات تنها چیزی که غیر از پول حرف اول را می زند، پرداخت نکردن آن است. از آنجایی که شما مبلغ اجاره را با توجه به امکانات رفاهی که در اختیارتان قرار می دهند، پرداخت میکنید، این حق را دارید که در سایه قانون برای رسیدن به حقوق خود از آن استفاده کنید. اگر همسایه ها در حال سلب کردن شما از حقوق مسلمتان هستند، پس شما باید به نحوی با آنها مقابله کنید.
● جمع کردن متحد
با همسایه های دیگر هم مشورت کنید و ببینید که آیا می توانید در ساختمان هم پیمانانی علیه آنها و به نفع خود پیدا کنید. شما شانس زیادی دارید چرا که اگر همسایه های مزاحم موجبات آزار و اذیت شما را فراهم آورده باشند به طور حتم سایر همسایه ها نیز از دست آنها شاکی هستند.
● یک نامه صریح و قاطع بنویسید
یک فرد حرفه ای را استخدام کنید تا دومین نامه شما به مالک را تنظیم نماید. مزاحمت ها و قاون شکنی های همسایه مزاحم را مو به مو مشخص کنید و سپس به قوانین مطرح شده در آن زمینه استناد کنید. در پایان نیز به نامه اول خود ارجاع کنید و ذکر کنید که هیچ یک از تلاش های گذشته تان به نتیجه نرسیده است. می توانید یک نسخه از نامه قبلی را نیز به آن ضمیمه کنید. در پایان نیز امضای تمام موافقین خود را بگیرید و آنرا برای صاحب خانه بفرستید.
● به جوش و خروش آمدن
هنوز هچ تغییری روی نداده؟! وقت آن رسیده که در مقابل بی عدالتی های جامعه قد علم کنید.
از این بعد هر گاه همسایه شما موقعیت ها ناخوشایندی خلق کرد - بدون توجه به اینکه چه زمانی است - شما و سایرین باید دو کار انجام دهید:
۱) ضربه های محکمی به کف زمین، دیوار و یا سقف وارد می کنید تا او را متوجه شود که دوباره آزار و اذیت هایش را شروع کرده.
۲) سریعا با موجر تماس بگیرید. اگر نیاز شد حتی می توانید از پلیس درخواست مداخله در این امر را داشته باشید. جریان را با پلیس در میان بگذارید و به تلاش های قبلی خود نیز اشاره کنید و از آنها تقاضا کنید تا کمکتان کنند. به هر حال آنها در جایگاهی قرار دارند که می توانند شما را راهنمایی کرده و در صورت لزوم دست به اقدام مقتضی بزنند.
● مخل آسایش
در دفاع از حقوق خود به عنوان کسی که مالیات پرداخت می کند، اجاره خانه میدهد، و یک همسایه قانونمند است، می توانید از همسایه مزاحم خود شکایت کنید، اما نمیتوانید کاری کنید که نهایتا نه تنها خللی به او وارد نشود، بلکه منجر به بازداشت خودتان نیز گردد. بنابراین اگر با پشت سر گذاشتن تمام این مراحل بازهم آزار و اذیت ها و مزاحمت ها ادامه پیدا کرد، چاره ای برای شما باقی نمی ماند جز اینکه خانه خود را عوض کنید و به جای دیگری نقل مکان کنید. هر چند شما با میل و خواست خود در یک چنین جوی قرار نگرفته اید، اما با اختیار خود که می توانید از تحمل این وضعیت نجات پیدا کنید.
منبع : دوستان


همچنین مشاهده کنید