پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

ساندیمون نئورال چیست و چه کاربردی دارد؟


ساندیمون نئورال چیست و چه کاربردی دارد؟
عامل فعال ساندیمون نئورال ، سیکلوسپورین است . این دارو مانع پس زدن بافت های بیگانه از جمله عضو پیوندی می شود . سیکلوسپورین این کار را با سرکوب نسبی سیستم دفاعی بدن که پاسخ ایمنی نامیده میشود ، انجام می دهد .
همچنین سیکلوسپورین ازآسیب بافت ها یا اعضاء خود بدن که در اختلالات واکنش ایمنی روی می دهد ، جلوگیری می نماید . این اختلالات که بیماری های خود ایمنی نامیده می شوند می توانند چشم ها ، پوست ، مفاصل یا کلیه ها ( سندروم نفروتیک ) را گرفتار نمایند .
رد پیوند ممکن است سال ها بعد از پیوند روی دهد بنابراین نباید به هیچ وجه مصرف ساندیمون را متوقف کنید مگر اینکه پزشک به شما دستور داده باشد .
● آیا لازم است که طی درمان با ساندیمون مورد خاصی رعایت شود ؟
سعی کنید موادی که پتاسیم زیادی دارند کمتر استفاده کنید ( مثل میوه جات و سبزیجات خشک ) . درباره غذاهایی که پتاسیم زیادی ندارند از پزشک خود سوال کنید .
روزانه حداقل ۲ لیتر ( ۸ لیوان ) مایعات بنوشید . از تشنگی طولانی مدت خودداری کنید .
به علت خطر تغییرات پوستی حین درمان با ساندیمون از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آفتاب خودداری کنید .این امر به خصوص در بیماران مبتلا به اختلالات پوستی اهمیت زیادی دارد . بنابراین بهتر است که بین ساعات ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر از منزل خارج نشوید . از کرم های ضد آفتاب مناسب استفاده کنید . لباس آستین بلند بپوشید . از کلاه نقاب دار استفاده کنید
● هنگام مصرف ساندیمون چه نکاتی باید مورد توجه قرار بگیرد ؟
▪ پزشک شما کار کبد و کلیه شما را به طور منظم چک می کند و هر گاه که لازم باشد سطح خونی سیکلوسپورین را اندازه گیری می کند .
▪ اگر وزن شما در عرض چند روز به طورناگهانی زیاد شد یا پاهایتان ورم کرد ، فورا به پزشک خود اطلاع دهید .
▪ همراه با این دارو هیچ داروی دیگری مصرف نکنید مگر اینکه پزشک دستور داده باشد .
▪ بدون اطلاع پزشک هیچ واکسنی تزریق نکنید .
▪ اگر دچار ضعف یا حساسیت داروئی شدید یا خواستید داروی دیگری مصرف کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید .
● آیا زنانی که ساندیمون مصرف می کنند می توانند باردار شوند ؟
زنانی که ساندیمون دریافت می نمایند ( به خصوص بعد از پیوند ) و می خواهند باردار شوند باید راجع به خطرات احتمالی آن با پزشک خود مشورت نمایند .
اگر شما ساندیمون مصرف می کنید و فکر می کنید که باردار هستید باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید در غیر این صورت سلامتی شما و کودکتان به خطر خواهد افتاد .
مادرانی که ساندیمون دریافت می نمایند نباید به کودکشان شیر بدهند چون این دارو وارد شیر هم می شود .
● چگونه ساندیمون را مصرف کنیم ؟
موفقیت درمان به طور قابل ملاحظه ای به رعایت دقیق دستورات پزشک درمورد مقدار دارو بستگی دارد . شما ممکن است ساندیمون را به صورت کپسول یا شربت و بر اساس مقداری که پزشک معین کرده است ، مصرف کنید .
ساندیمون دو بار در روز، به فاصله ۱۲ ساعت تجویز میشود و مقدار آن بین بیماران مختلف ، متفاوت است . پزشک شما هر گاه که لازم باشد سطح خونی سیکلوسپورین را اندازه گیری کرده و مقداری را که با شرایط شما متناسب است ، معین می نماید .
هرگز کمتر یا بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید . اگر فکر می کنید که دارو خیلی زیاد یا خیلی کم بر شما اثر دارد ، موضوع را ابتدا با پزشک خود در میان بگذارید .
● توصیه های عملی
▪ کپسول
ـ تا موقعی که برای خوردن دارو آماده نیستید ، کپسول را از محفظه آن خارج نکنید در غیر این صورت سطح کپسول خشک می شود و ممکن است اثر آن کم شود .
ـ بویی که هنگام باز کردن محفظه دارو به مشام می رسد عادی است و نشان دهنده هیچ اشکالی در کپسول ها نیست .
ـ کپسول ها باید کاملا سالم بوده و شکل اصلی خود را حفظ کرده باشند .
ـ کپسول ها را نجوید . برای خوردن کپسول ها ازهر نوشیدنی که دوست دارید استفاده کنید اما هرگز ساندیمون را با آب گرپ فروت میل نکنید .
ـ ساندیمون به صورت کپسول های ۲۵ ، ۵۰ و ۱۰۰میلی گرمی در دسترس می باشد .
▪ محلول های خوراکی
ـ نصف لیوان را با آب سیب ، پرتقال یا هر میوه دیگر غیر از گرپ فروت و نوشابه های الکلی پر کنید . همیشه از همان نوشیدنی که اول انتخاب کرده اید استفاده کنید .
ـ قطره چکان را از پوشش محافظ آن خارج کرده و برای برداشتن مقدار داروی تجویز شده استفاده کنید . سپس محلول ساندیمون را داخل لیوان آب میوه بریزید .
ـ هرگز اجازه ندهید که قطره چکان با نوشیدنی تماس پیدا کند .
ـ خوب هم بزنید و بلافاصله محلول حاوی دارو را بنوشید . ( اجازه ندهید که محلول ته نشین شود ) .
ـ قسمت بیرونی قطره چکان را با ا ستفاده از دستمال کاغذی خشک ، پاک کنید وآن را به داخل پوشش محافظ برگردانید . هرگز قطره چکان را با آب ، الکل یا سایر مایعات نشویید .
● عوارض جانبی احتمالی ساندیمون چیست ؟
در بعضی موارد اثرات زیر گزارش شده اند :
ـ لرزش آرام دست ها
ـ افزایش مختصر رشد موهای بدن
ـ ورم یا التهاب لثه ها
ـ افزایش فشار خون
ـ خستگی
موارد زیر گاهی اوقات پیش می آیند :
ـ زرد شدن خفیف سفیدی چشم
ـ سردرد
ـ واکنش های پوستی مثل ایجاد دانه های قرمز
ـ احساس گرما یا حتی سوزش در کف دست ها و پاها
ـ در بعضی موارد نادر ممکن است فرد دچار گرفتگی عضلانی و ضعف شود .
شدت التهاب لثه ها به شرایط دندان های بیمار بستگی دارد . اگر فرد بهداشت دهان و دندان هایش را رعایت کند به خوبی از بروز چنین عوارضی پیشگیری می شود .
اگر دچار تورم لثه ها شدید از دندانپزشک بخواهید که با پزشک شما تماس بگیرد .هنگامی که ساندیمون مصرف می کنید نسبت به عفونت ها حساس تر می شوید . بنابراین اگر دچار تب ، زخم گلو ، سرماخوردگی یا آنفولانزا ، کورک و موارد دیگر شدید یا احساس ناخوشی عمومی کردید فورا به پزشک اطلاع دهید .
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید