شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

شناخت نیازها ی کودکان


شناخت نیازها ی کودکان
آنچه كه مبنای بحث های بعدی را فراهم می سازد،شناخت نیازهای كودك است.در واقع اطلاعات كاربردی كه بایستی به مادران انتقال یابد،در چهار چوب شناخت نیازها معنی دار مـی گردد.متخصصـین تغذیه همیشه با طرح نمودن جداول و اصطلاحات تغذیه ای به صورتی كاملاٌ تخصصی استرس را از مادران دور كرده اند ولی حقیقت این است كه تا مادران تن به یادگیری این مفاهیم ندهند هرگز در قدمهای بعدی موفق نخواهند بود.بنابراین سعی ما بر این است كه به ساده ترین شكل،این بحث را به خانواده ها منتقل نمائیم.
نیازهای تغذیـه ای بدن در افراد بزرگ سال یعنی بالای ۱۸ سال فقط برای حفظ اعمال بدن و حفظ تعادل و سلامتی است در حالی كه در كودكان علاوه بر سلامتی مسا‏ٌله رشد نیز بشكل بسیار مهم و ضروری مطرح می شود و این اولین تفاوت بیـن كودك و بزرگسال را آشكار می كند و بدیهی است كه توجه كافی به این موضوع رشد كودك را از همه جـهات تحت الشعاع قرار خواهد داد.
با كمی توجه می توان مشاهده كرد كه میزان رشد در كودكان برحسب سن متفاوت است كه در یك سالگی و دوران بلوغ بیشترین حد رشد نزد كودكان انجام می پذیرد.
قدرت جذب روده ای نوزاد و كودك در جواب گوئی به این مراحل از رشـد كافی نیست و این مهم ترین جمله بحث تغذیه می باشد.درك این جمله پنجره ای را بروی شماباز می كند كه هر مادری را تشنه یافتن جواب هزاران سؤال خواهدنمود.مادران و پدرانی كه خواهان حفظ سلامت كودك دلبند خود هستند از شـناخت و مطالعه تغذیه كودكان غافل نمی مانند.
● مواد مغذی مورد نیاز :
انرژی یا كالری،پروتئیـن،كربو هیـدرات،چربـی،ویتامین ها و امـلاح كلیدآگاهـی و دریافت این بحث حیاتی است .
- انرژی میزان قوت و قدرتی است كه كودك از مصرف خوراكی ها بدست می آورد.
- پروتئین ماده معدنی و مورد نیاز اساسی و مهمی است كه كودك برای رشد و سلامتی به آن نیازمند است.با دیدن این كلمه معمولاٌ به یاد گوشت و حبوبات می افتید.
- كربو هیدرات،مواد انرژی زائی است كه عوام آن را به عنوان نشاسته ای تجربه كرده اند و قند،شیرینی،نان،برنـج با این هویت خود را به عموم شناسانده اند.
- چربیها آشكار ترین بخش شناخته شده مباحث تغذیه ای می باشد.
- ویتامین ها و املاح هر مادری را به یاد یك سیب زرد یا گیلاس سرخ یا هویج زرد یا تربچه گلی و انواع مـیوه مـی اندازد و شادابی خود و كودكش را مدیون گیاه و درخت می داند.
۱ ) انرژی:
بالاترین مقدار نیاز به انرژی برای كودك هنگام تولدمی باشد و مقدار آن در زمان بلوغ به یك رشد سعودی می رسد كه در جدول زیر این موضوع مشخص شده است البته با توجه به اینكه همه كودكان در یك سن خاص به بلـوغ نمی رسند میزان افزایش انرژی در آن دوره آورده شده است.
۲) پروتئین:
موضوع پروتئین از اهمیت بالایی بر خوردار است.پروتئین هم مانند انرژی و به مشابه آن از زمان تولد تا دوران بلوغ تغییرمی كند كه بیشترین نیاز در هنگام تولد است.
یعنی به ازای هر كیلوگرم وزن بدن نوزاد ۲ تا ۴ گرم پروتئین مورد نیاز می باشد و باید توجه داشت مصرف بیش از این حد باعث افزایش غلظت اوره در بدن می گردد كه خطرات زیادی را به دنبال خواهد داشت این موضوع بایستی مورد توجه مادرانی كه فرزندان خود را شیر نمی دهند قرار بگیرد و بدون مشـورت پزشك كودكان یا متخصصین تغذیه اقدامی انجام ندهند.
۳) ویتامین ها و املاح :
چنانچه كودك از نظر مواد غذایی به خوبی تحت حمایت قرار گیرد،استفاده از ملكول های ویتامینـی و املاح، مورد نیاز نمی باشد ولی از آنجایی كه معمولاٌ این پرسش تغذیه ای به علت آگاهی های محدود مادران نیست،برای شناسایی كمبوها حداقل هر شش ماه یكبار مشاوره با پزشك كودكان و متخصص تغذیه را الزامی می سازد.
۴) چربی:
چربی ها با توجه به اینكه به صورت خالص به مصرف نمی رسند معمولاٌ به صورت آشكار و پنهان در میان غذاها به مصرف می رسند و مقدار آن را در رژیم غذایی معمولاٌ به صورت متوسط ۲۵% از انرژی كل رژیم محاسبه می كنند.
محاسبه میزان یك غذایی نرمال برای كودكان، نیازمند تخصص فنی ویژه ای است كه متخصصین تغذیه در ایـن مورد شمارا یاری می دهند و ما سعی كرده ایم مطالب را بنحوی ارایه كنیم تا شما نیازمند یك محاسبه ویژ ه نشوید و حدود را رعایت كنید ولی محاسبه قد و وزن كودك از مسایل بسیار مهم و قابل توجه است كه با كنترل قد و وزن كودك خودو مقایسـه آن با كارت رشد ( كه معمولاٌ تمـامی مادران با آن آشنا هستند ) می توانید به موفقیتی مهم،یعنی مشخص كردن وضعیت كودك درزمان حال و رفع نقایص بااستفاده ازاطلاعات متخصصین دست یابید.
چون بحث ما درارتباط با گروه سنی ۲ تا۶ سال می باشد میزان قد و وزن برای سن در زیر آورده می شود.
سن / وزن ایده آل به كیلو گرم / قد به سانتی متر
۱ - ۳ / kg ۱۳ / cm ۹۰
۴– ۶ / kg ۲۰ / cm۱۱۲
● جمع بندی بحث
با مطالعه و دقت در این بحث شما می توانید طبق مثال زیر حدوداٌ وضعیت كودك خود را ارزیابی كنید.
▪ مثال :
یك كودك پسر ۴ ساله با قد ۱۰۰ سانتی مترو وزن ۱۵ كیلو در چه وضعیتی قرار دارد و احتیاجات او چیست؟
۱) قدایده آل ۱۱۲ سانتی متر
۲) وزن ایده ال ۲۰ كیلو گرم
۳) انرژی مورد نیاز:هر كیلو گرم ۱۰۰ كالری انرژی نیاز دارد
۴) پروتئین مورد نیاز:هر كیلو گرم ۴ ـ ۲ گرم پروتئین
۵) ارزیابی كلی كاهش رشدـ احتمالا فقر پروتئین آیا این اطلاعات برای كودك غذا می شود؟
این سئوالی است كه در ذهن شما جان گرفته است.مطمئن باشید كه دنباله بحث های بالا را بصورت جدی پیگیری كنید.به سادگی جواب آن را خواهید یافت.
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید