جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


با کمترین هزینه یک دفتر کار کوچک در خانه داشته باشید


با کمترین هزینه یک دفتر کار کوچک در خانه داشته باشید
شما می‌توانید از مزایای یك دفترخانگی بهره‌مند شوید. هنوز راه‌هایی وجود دارند كه گوشه یكی از اتاق‌ها را به یك دفتر كار كوچك اما كارآمد تبدیل كنید. كامپیوتر را بی‌شك می‌توان جزو لاینفك زندگی در عصر حاضر دانست چرا كه این دستگاه مفید را می‌توان در اغلب خانه‌ها یافت. چه به منظور انجام كارهای جدی و چه به دلیل حفظ ارتباط با دنیای اینترنت و استفاده‌های آموزشی. كامپیوتر، امروز در لیست وسایل متداول در خانه‌ها جای گرفته است. از این رو نیاز جدیدی در خانه‌های آپارتمانی و كوچك برای یافتن مكانی مناسب جهت جای دادن یك دستگاه كامپیوتر و وسایل و لوازم جانبی آن شكل گرفته است. در خانه‌های كوچك با تعداد محدود اتاق خواب‌ها اغلب امكان اختصاص دادن یك اتاق به اتاق كار برای قرار دادن میز تحریر و یا میز كامپیوتر و ایجاد یك دفتر كار خانگی وجود ندارد و به ناچار باید از بخشی از فضای یكی از اتاق‌ها اعم از اتاق خواب یا اتاق پذیرایی و نشیمن برای این منظور استفاده كنیم اما جای دادن این وسیله در یكی از اتاق‌ها باید به گونه‌ای باشد كه به دكوراسیون و زیبایی ظاهری اتاق خدشه وارد نكند. اگر نمی‌توانید از مزایای یك دفترخانگی بهره‌مند شوید، هنوز راه‌هایی وجود دارند كه گوشه یكی از اتاق‌ها را به یك دفتر كار كوچك اما كارآمد تبدیل كنید، بدون آنكه به نمای ظاهری اتاق صدمه بزنید. زمانی كه قصد دارید گوشه‌ای از یك اتاق را برای ساخت دفتر كار كوچكتان انتخاب كنید و چنانچه مایلید در این دفتر كار به پروژه‌های نیمه‌تمام كاری و یا امور جدی بپردازید سعی كنید خلوت‌ترین اتاق را برای این منظور در نظر بگیرید. به‌خصوص اگر در منزل كودكی دارید، كم رفت‌و‌آمدترین اتاق خانه را انتخاب كنید تا هنگام كار از سكوت و آرامش كافی برخوردار باشید.
فضایی در منزل را در نظر بگیرید كه از نور كافی و متعادل برخوردار باشد. اگر اتاقی كه می‌خواهید دفتر كار كوچكتان را در آن بسازید كه از نور مستقیم شدیدی در طول روز برخوردار است، بهتر است برای پنجره‌های آن پرده‌های مناسبی تهیه كنید تا در مواقع لازم میزان نوری كه به درون اتاق می‌تابد قابل كنترل باشد.
در اولین گام برای ساخت این دفتر كار كوچك فضای مورد نیازتان را محاسبه كنید، از قبیل سطوح كافی برای جای دادن كلیه لوازم جانبی و آنچه مایلید در این فضا در دسترس باشد. غیر از لوازم ضروری مورد نیاز در این فضا جایی نیز برای برخی اشیای مورد علاقه مانند یك قاب عكس یا یك گلدان كوچك در نظر بگیرید. افزودن این اشیای كوچك به دفتر كار خانگی در ایجاد شادی و آرامش در روحیه شما تاثیر بسزایی دارد. داشتن فضای كافی برای نگهداری از وسایل مورد نیاز، كلید رسیدن به یك دفتر كار مرتب و منظم است. از این رو از میزهای كشودار استفاده كنید و در فكر نصب طبقات كوچك برای قرار دادن كتاب‌ها و سایر وسایل مورد نیاز باشید. پس از انتخاب مكان قرارگیری دفتر كار در گوشه‌ای از خانه و محاسبه سطح كار مورد نیاز باید در فكر راهی برای پنهان كردن آن در مواقعی كه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد باشید. چرا كه نمای این دفتر كار كوچك با میزی مملو از خرده‌ریزهای گوناگون، مانیتور، صفحه كلید و دیگر لوازم كامپیوتر در گوشه‌ای از پذیرایی یا اتاق خواب چندان زیبا نیست. از این رو بهتر است هنگام انتخاب میز كامپیوتر از میزهایی كه به صورت كمدهای دردار و به این منظور ساخته می‌شوند، بهره بگیرید. خوشبختانه این نوع میز كامپیوترهای كابینتی در كشور ما نیز ساخته می‌شوند و ابعاد و تعداد طبقات آنها متناسب با اندازه مانیتور و دیگر قسمت‌ها و لوازم جانبی مانند پرینتر طراحی شده است. یك تخته كشویی نیز در این میزها به عنوان جای صفحه كلید تعبیه می‌شود. این نوع میزهای دردار به شما این امكان را می‌دهند كه پس از پایان كار كلیه وسایل كارتان را از نظرها پنهان كنید و از دفتر كار شلوغ شما تنها نمای یك كمد مرتب و كوچك در كنار اتاق باقی بماند. در این صورت تنها صندلی شما باقی می‌ماند كه بهتر است دارای پایه‌های چرخ‌دار بوده تا به راحتی قابل جابه‌جایی باشد. پس از بستن درهای كابینت می‌توان صندلی را در كنار آن یا در گوشه مناسبی از اتاق قرار داد. گاه ممكن است شما در یكی از اتاق‌های منزل مثل اتاق خوابتان كمدهای دیواری داشته باشید كه از نظر اندازه و عمق قابل تبدیل به یك دفتر كار كوچك و جای مناسبی برای قرار دادن كامپیوتر و سایر وسایل جانبی آن باشد. در این صورت كافیست با نصب طبقات مناسب و در صورت امكان چند كشوی كوچك در این كمد دیواری، مكان مناسبی برای قرار دادن كامپیوترتان بسازید. علاوه بر ساختن طبقات، لازم است با نصب چراغ‌های سقفی در داخل كمد، نور كافی جهت كار در این فضا تامین شود كه این امر نیز با یك سیم‌كشی تمیز روكار به راحتی قابل اجرا خواهد بود. چنانچه امكان خرید میز كامپیوتر دردار و یا تبدیل كمد دیواری به جای مناسبی برای قراردادن كامپیوتر و وسایل آن ندارید، می‌توانید به روش‌های ساده‌تر و كم‌هزینه‌تری نیز جای مجزایی برای كامپیوترتان بسازید.
در گوشه‌ای از اتاق یك میز كامپیوتر كوچك دو طبقه قرار دهید. میزتان را از نوعی انتخاب كنید كه ضمن آنكه ابعاد كوچكی دارد با استفاده بهینه از فضای عمومی در زیر میز از طبقات و كشوهای متعدد برخوردار باشد تا بتوانید جهت جای دادن لوازم و وسایل كارتان از فضایی كه میز اشغال می‌كند، بیشترین بهره را ببرید. درست در بالای میز و با فاصله كافی از آن برای ارتفاع مانیتور یك یا دو تخته به صورت طبقات كوچك نصب كنید.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید