جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


مسئولیت اداره خانواده بر عهده هر دوی ماست


مسئولیت اداره خانواده بر عهده هر دوی ماست
درگیری های مالی در زندگی مشترك از جمله مسائلی است كه در بسیاری مواقع مشكل ساز می شود. زوجین در مورد اینكه پول و درآمد خود را خرج چه چیزهایی كنند و یا اینكه در هر مورد چقدر هزینه كنند دچار اختلاف نظر می شوند و از آنجایی كه در مواردی این هزینه ها سلیقه ای و شخصی نیز می باشد و طرفین در مورد آن توافق نكرده اند می تواند منجر به بروز اختلافات شود.
یكی از زوجینی كه من می شناسم هم در حدود یك سال پس از ازدواج دچار این مشكلات شدند. خانم ۲۹ ساله و شاغل و آقا هم ۳۳ ساله و شاغل بودند.
درآمدشان تقریبا خوب بود اما جالب است كه بدانید باز هم مشكل داشتند. آنها مبالغ زیادی هم وام گرفته بودند و باید قسط آن را می دادند و در ضمن گله داشتند كه دائما در حال پرداخت
صورت حسابها و هزینه های زندگی هستند و نمی توانند درآمد خود را آن گونه كه دوست دارند خرج كنند.
آقا از این شكایت داشت كه خانم راضی نمی شود و دائما اهداف كوتاه مدت خود را دنبال می كند و خانم نیز از این شكایت داشت كه آقا خرج چیزهایی می كند كه لزومی ندارد و در بسیاری موارد با او مشورت نمی كند و همین امر موجب بروز مشكلات دیگری نیز در رابطه آنها شده بود.
از قدیم می گفتند نباید از یكدیگر جدا شوید تا مرگ شما را از هم جدا كند اما مدتی است كه باید گفت نمی خواهید از هم جدا شوید اما مسائل مالی میان شما فاصله می اندازد و در مواردی نیز متاسفانه موجب بروز مسائل و كمبودهای عاطفی شده و نهایتا علت طلاق برخی از زوجین می باشد.
مشكلات و درگیری های اقتصادی بین زوجین امروزه از علل مهم طلاق بشمار می رود.
البته بدیهی است كه قرار نیست زوجین برای هر مبلغ ناچیزی كه خرج می كنند به یكدیگر گزارش دهند و فهرست تهیه كنند. اما لازم است كه برای حفظ استقلال طرفین مبلغی توافقی برای هر یك اختصاص داده شود تا آن فرد با آن پول به سلیقه خود برنامه ریزی كند. برای مثال ممكن است یك نفر مایل باشد پول خود را بیشتر صرف خرید كتاب یا تهیه نوارهای موسیقی كند و فرد دیگری مایل باشد بیشتر خرج خرید خوراكی یا لباس كند.
زوجین باید توجه داشته باشند كه در مورد كلیات و اولویت بندیها باید توافق وجود داشته باشد اما در مورد مسائل شخصی طرفین با بودجه ای كه اختصاص داده شده باید آزادانه حق انتخاب داشته باشند وگرنه پس از مدتی احساس فشار و محدودیت زیاد كرده و حس استقلال طلبی هر یك از آنها موجب بروز رنجش و سردی در روابط و نهایتا دوری عاطفی و كناره گیری از طرف مقابل می شود و در موارد پیشرفته تر نیز موجب درگیریهای لفظی و رفتاری می شود.
اما وقتی یكی از زوجین در امور خصوصی طرف مقابل بیش از حد دخالت می كند این رابطه سالم به هم می خورد. برای مثال خانم به آقا می گوید كه چرا این قدر كتاب می خری یا چرا بلیط برای مسابقه فوتبال می خری. به جایش خرجهای واجب تر كن. یا آقا به خانم می گوید چرا لباس سال گذشته ات را نمی پوشی و باز لباس خریدی. زوجین باید توجه داشته باشند با احترامی كه به نظر و عقیده یكدیگر می گذارند موجب تمایل بیشتر همسر خود به محبت و صمیمت می شوند و بالعكس.
در ضمن شما نمی توانید كسی را مجبور كنید كه به گونه ای كه به نظر شما درست است زندگی خود را برنامه ریزی كند. البته حق دارید نظر خود را به شیوه ای ملایم و محترمانه بیان كنید اما انتخاب باطرف مقابل است.
نكته دیگری كه قابل توجه است عادات خرج كردن طرفین است كه البته این موضوع تا حدی به فرهنگ خانواده ها برمی گردد. وقتی یكی از همسران بدون فكر به آینده و دیدن دورنما فقط قصد خرج كردن دارد اما فرد دیگر در خانواده ای بزرگ شده كه پول تو جیبی ماهیانه اش را باید طوری خرج می كرده كه تا آخر ماه باقی بماند بروز مشكلات طبیعی است اما باز هم بسیاری از آنها را می توان از طریق جلسات مذاكره و توافق با یكدیگر متعادل تر و هماهنگ تر ساخت.
نكته دیگر كه بسیار حائز اهمیت است احساس تعهد و مسئولیتی است كه به واسطه ازدواج بر گردن هر دو نفر است. برخی افراد با وجود ازدواج هنوز نمی خواهند خود را مسئول دانسته و طوری برنامه ریزی كنند كه به نفع زندگی مشترك و خانواده شان باشد و از این رو زندگی مشترك را محدودیتی برای خرج كردن می دانند و یا برخی از طرفین احساس می كنند كه با ازدواج می توانند هرچه پول می خواهند از همسرشان گرفته و بدون حساب خرج كنند. در صورتی كه این طور نیست.
قبل از ازدواج باید بپذیرید كه شما دیگر فقط مسئول زندگی خودتان نیستید بلكه مسئولیت اداره یك خانواده را دارید و باید به فكر منافع كلی خانواده باشید. چنانچه بتوانید این گونه فكر كنید. بسیاری از هزینه ها یا مشكلات مالی خود به خود برطرف می شود و دیگر نیازی به مشاجره نمی باشد.
و نهایتا اینكه زوجین باید بیاموزند كه احساس خود را در قبال مسائل مالی خانواده و یا نحوه خرج كردن پول به گونه ای دوستانه با همسرشان در میان بگذارند.
چرا كه در غیر این صورت یكی از طرفین مدتی مسائل را در خود نگاه می دارد و چیزی نمی گوید. اما آنچه در وجودش جمع شده نارضایتی و بی اعتمادی نسبت به طرف مقابل خواهد بود كه با مرور زمان، فشرده شده و ناگهان مانند یك دیگ بخار شروع به فوران می كند. و باید به یاد داشت كه در هنگام فوران آن با خشم زیادی نیز همراه است و هر عملی كه در هنگام خشم انجام شود عكس العمل و نتیجه ای نامطلوب به دنبال خواهد داشت.
پس بیایید از همین حالا مسائل مالی زندگی را به همراه همسرمان به جلو ببریم تا علاوه بر اینكه احتیاجاتمان در خانواده پاسخ داده می شود از اینكه به نیازهای همسرمان نیز بها می دهیم لذت ببریم.
پویا فخرآبادی
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید