جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ضرورت تمرین وحدت در داخل


ضرورت تمرین وحدت در داخل
پیامبران رازدانانی هستند كه در عین رازدانی، دو جنبه ناسازگار زندگی را به هم می‌آمیزند. هم روشن و هم نورانی‌اند و هم برای روشن كردن و نورانی كردن دیگران پا به عرصه دعوت می‌گذارند. یقیناً حضرت محمد(ص) رحمتی برای تمامی جهانیان و <رحمه‌للعالمین> است و نه فقط رحمتی در گستره جغرافیای مسلمانی.
بدون تردید آمایش عرصه‌های فكری و اعتقادی از دشمنی، نفرت، تفرقه و فاصله گرفتن از برداشت‌های فرقه‌ای، نگرش‌های تاریخی و ذهنیت‌های كلیشه‌ای، بسته و متصلب است كه خواهد توانست سیره آن رسول دوستی و مهربانی را از غبارها، خرافات و حجاب‌ها و... پاك گرداند. تبیین سیره نظری و عملی آن حضرت، به دور از پیرایه‌های فرقه‌ای، قومی، زبانی، جغرافیایی و تقلیل ندادن حضرتش به پیامبر یك فرقه و یا مذهب از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر امروز دنیای اسلا‌م است. تحقق اسلا‌م پیامبر(ص) به دور از پیرایه‌های معمول باعث خواهد شد كه هیچ‌كس به جرم اینكه همچون حكومتگران و فرمانروایان نمی‌اندیشد، دگراسلا‌م و یا فلا‌ن‌مذهب و فرقه تلقی نشود و حكم به نامسلمانی، شرك و كفر او صادر نكنند و بپذیرند كه پایه‌های اصلی مسلمانی بر دو بال توحید و نبوت پیامبر استوار است.
بنابراین اسوه قرار دادن حضرتش، رمز و راز اصلی همگرایی و همبستگی و انسجام در دنیای گسسته و چندپاره مسلمانان است و تأسی به آن حضرت است كه می‌تواند قطار وحدت را به حركت درآورد و از مسیرهای سخت و سنگلا‌خی و ناهموار تاریخی‌نگری و قشری‌گری و تعصبات كشور به سلا‌مت عبور دهد و به جای گفتمانی دگرساز، گفتمانی اسلا‌می، محمدی و قرآنی كه پیام‌آور رحمت، مهربانی و دوستی است جایگزین نماید.بدون تردید اتحاد ملی در داخل و انسجام اسلا‌می در بیرون مرزها هركدام پیش‌نیازهایی دارند كه چنانچه آن پیش‌نیازها و مقدمات فراهم نگردد نمی‌توان به اتحاد در داخل و انسجام اسلا‌می در بیرون مرزها امید بست. به نظر می‌رسد اولین پیش‌نیاز انسجام اسلا‌می، طراحی و پیاده كردن الگویی كوچك از اتحاد و انسجام در داخل ایران است تا این الگوی كوچك وحدت و انسجام اسلا‌می در داخل تمرین و به نمایش گذاشته شود. آنگاه است كه می‌توان منادی جدی وحدت در جهان اسلا‌م بود و با چنین تمرینی شیپورهای تفرقه در سطح ملی و فراملی را خاموش كرد. آنچه كه در ایجاد وحدت ملا‌ك است تسامح‌گرایی و طرد شیوه‌هایی همچون تهمت، تكفیر و شرك‌آمیز خواندن سایر فرق و خود را تنها منادی تمامی حقیقت دانستن است. به زعم جورج زیمل جامعه‌شناس تسامح‌ناگرا Intolerant هسته اصلی هر سازمان مذهبی و... است. بدین معنا كه هر گروه و یا فرقه خاص، تنها و تنها خود را مالك بدون رقیب حقیقت دانسته و دیگران را نقطه مقابل حقیقت.بدان امید كه با تمرین مستمر وحدت در یك پروسه درازمدت، درخت وحدت به بلندای آسمان‌ها تناور گردد.
محمدعلی مشفق
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید