جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بایسته‌های اتحاد ملی


بایسته‌های اتحاد ملی
قرآن كریم به عنوان كتاب مبنا و راهنمای زندگی بشر، در آیات متعدد، بخصوص آیات ۱۰۳ سوره آل عمران و ۲۱۳ سوره بقره تصریح دارد كه شما مردم، امت واحدی هستید و در سایه وحدت آفریده شده اید، پس از تفرقه و جدایی دوری كنید و به دستور خدا و كتاب او، تحت لوای وحدت اسلامی، اجتماع كرده تا بتوانید حق را زنده، آزادی را پایدار و برادری و برابری را برقرار كنید.
وقتی كه پیغمبر خدا(ص) به همراهی پدرزن و یار غار خویش ابوبكر و در دنبال یاران و پیروان چندین ساله از بیم آزار قریش، زادگاه خود شهر مكه را ترك می كرد و برای حفظ جان خود و كرامت مسلمین، به سوی یثرب متواری گردید، در بین خیل دشمنانی كه از این رخداد خشنود و آن را یك پیروزی برای خویش تلقی می كردند، هیچ كسی گمان نمی برد كه هشت سال دیگر شهر مكه و بتخانه عظیم آن، در برابر پیغمبر(ص)، همچون شكست خورده ای به زانو درخواهد آمد حتی بیست سال از این ماجرا نخواهد گذشت كه دعوت محمد(ص) از كرانه های بیابان عربستان هم خواهد گذشت و مداین و بیت المقدس و دمشق و اسكندریه را نیز تسلیم هیبت و تواضع خود خواهد نمود، اما این حادثه كه در ذهن هیچ احدی نمی گنجید، با مدد و اعجاز وحدت و همدلی، اتفاق افتاد و انسان های متفرق و بی انگیزه را به امتی واحد و مقتدر تبدیل كرد.
▪ آنگاه كه حضرت امام(ره) در اوج قدرت و جبروت شیطانی رژیم جهنمی و تا بن دندان مسلح محمدرضا پهلوی به عنوان مظهر اقتدار خاورمیانه ای آمریكا، از نابودی سلسله پهلوی و استقرار حكومت اسلامی، سخن به میان آورد، مستان قدرت و شكم بارگان سرسپرده، این استراتژی الهی را به سخره گرفته و آن را شعاری بیهوده و رویایی و دست نیافتنی تلقی كردند.
حضرت امام خمینی(ره)، با اكسیر وحدت و اتحاد امت، تبر ابراهیمی برداشت و بت فرعونی طاغوت زمان را فرو ریخت تا افسانه شكست ناپذیری استبداد ستمشاهی را به جهانیان نشان دهد.
▪ و در هنگامی كه استكبار جهانی، با هدف نابودی انقلاب اسلامی ایران، صدام لعنتی را تجهیز و به جنگ با حكومت نوپای ما فرستاد، هیچكدام از استراتژیست های سیاسی و نظامی دنیا قبول نداشتند كه روزی این هجوم نابرابر، به نفع ملت ایران پایان یابد و دوران ذلت سردار قادسیه فرا رسد و جمهوری اسلامی ایران همچنان توانا و سربلند به حیات پربار خود ادامه دهد، لكن وحدت ملی، این ناممكن را ممكن ساخت تا عظمت ملت ایران به الگویی برای مبارزین سراسر عالم تبدیل شود.
▪ و اینك كه سال ۸۶ از طرف مقام معظم رهبری به عنوان اتحاد ملی و انسجام اسلامی مزین شده است و در برهه ای حساس از عمر مبارك نهضت عظیم امام خمینی(ره) كه دشمنان اولیه این نهضت، به بهانه انرژی هسته ای و دفاع كاذب از حقوق بشر، با ایجاد جنگ روانی، فضای منطقه را مشوش نموده اند، لازم است با تكرار حماسه وحدت ملی، انقلاب اسلامی خویش را از این فراز تاریخی نیز به سلامت عبور دهیم.
اما این وحدت ملی، مستلزم بایسته هایی است كه ذیلا به آنها اشاره می گردد.
۱) بزرگان، مدیران، متولیان و صاحب منصبان، از هرگونه منازعات سیاسی و باندی و تبارگرائی های حزبی، خودداری كرده و در كمال صداقت به مردم خدمت كنند و با اجرایی نمودن تئوری عدالت در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، رفاهی و سیاسی، عملا مردم را به سوی وحدت سوق دهند و آنها را به آتیه دلگرم نمایند.
۲) اگر عده ای بر قطار قدرت سوار و به سوی مقصد خویش بتازند و پیادگان را به دنباله روی و حفظ وحدت موعظه نمایند، این رویه عین تفرقه است و یقینا اتحاد ملی را در پی نخواهد داشت، لذا پیشنهاد می شود، با احساس مسئولیت شرعی و رعایت منافع ملی، و با دوری از هرگونه اقداماتی كه زمینه دشمنی را مهیا می كند و احترام خاص برای اندیشه های مختلف و استفاده از تمام افكار و استعدادهای بالقوه صرف نظر از گرایش های سیاسی، بستر لازم را برای اجرایی شدن پیام نوروزی مقام معظم رهبری را آماده سازیم.
۳) با مراجعه و مطالعه دقیق قانون اساسی و بازخوانی متفكرانه اندیشه های حضرت امام و تفسیر درست كلمات مقام معظم رهبری و تجدیدنظر در بعضی از برداشت های سطحی از این منابع معتبر، به دور از مصلحت های تنگ حزبی، به نقش، نظر، نقد، جایگاه آراء، منافع و مطالبات قانونی مردم بیش از این عنایت شود تا زمینه امیدواری و انسجام عمومی مهیا گردد.
۴) اصحاب جراید، مطبوعات، رسانه ملی، گویندگان، نویسندگان، مسئولان، مبلغین، وعاظ و تریبون های عمومی، از هرگونه اظهارنظرهای تعصبی و غیرمسئولانه خودداری و در یك فرآیند منطقی، عملكرد نظام اجرایی و كمبودها و نیازهای مردم را منعكس و واقعیات جامعه را بیان و با حفظ امنیت ملی، از ابراز هرگونه مطالب غیرواقعی و مصلحت گروهی دوری نمایند، تا اعتماد و افكار عمومی بیشتر و بهتر در جامعه تقویت شود.
۵) در یك عزم عمومی و اراده ملی، اجرای قانون، معیار همه اعمال و اقدامات قرار گیرد، حق هر كس، گروه، قوم، منطقه، استان و تمام شئون اجتماعی برابر قانون داده شود، هیچكس خود را فراتر از قانون تلقی نكند، با قانون شكنان بدور از توجه به شخصیت حقیقی و حقوقی افراد برخورد جدی به عمل آید، در ادارات و نهادهای دولتی، تكریم ارباب رجوع و ارائه خدمت صادقانه و بدون تبعیض به مردم در اولویت اول قرار گیرد. بازرسین ویژه ای با سلامت كامل نفس، روند اجرای درست قانون پیگیری، متخلفان تنبیه و عناصر خدمتگزار در دستگاه های اداری تشویق شوند، تا بدینسان، مردم، دولت و نظام اجرایی را بهتر حامی خود بدانند و به آن احساس نزدیكی نمایند، آن موقع وحدت خود به خود شكل می گیرد.
۶) به منظور اجرایی شدن پیام نوروزی مقام معظم رهبری، ستادی متشكل از افراد خبره و صاحب نظر با مشاركت كلیه نهادهای مرتبط با اعتبارات، اختیارات و شرح وظایف مشخص تشكیل شود و در یك برنامه ریزی دقیق دراز و كوتاه مدت، تمام واقعیت های موجود جامعه، و عناصر وحدت ساز و آسیب های وحدت سوز را شناسایی و در كمال صداقت و به دور از هرگونه تعصب و تنگ نظری به دنبال درمان آن برآیند، این ستاد می تواند، با تعامل شفاف نخبگان و كارشناسان و مشاركت عامه مردم، در یك جهت فرهنگی، در راستای نهادینه شدن مظاهر وحدت ملی و انسجام اسلامی، گام های بلندی بردارد.
به امید اینكه با تلاش و صداقت متولیان، مشاركت اقوام مختلف مردم و تأسی از پیام راهگشای نوروزی رهبر عزیز انقلاب شاهد اتحاد ملی و انسجام اسلامی در جهان باشیم.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید