ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۳ / Monday, 14 July, 2014
ترک تحصیل، چرا و به چه علت؟

ترک تحصیل، چرا و به چه علت؟شناخت علل ترك تحصیل مثل دیگر مسائل پیشرفت تحصیلی هنوز هم به دلیل این كه متاثر از عوامل ریشه‌ای و ماهوی چون خود دانش آموز، خانواده، مدرسه و جامعه‌ای است كه محصل در آن زندگی می‌كند، جزء مسائل دشوار محسوب می‌شود.
مطابق تحقیق انجام شده، دانش آموزان دلایل متفاوتی را برای ترك تحصیل بیان داشته‌اند: دلایل مربوط به مدرسه ۷۷ درصد، دلایل خانوادگی ۳۴ درصد، دلایل كاری ۳۲ درصد (بركتولد و همكاران، ۱۹۹۸.)
خاص ترین دلایل هم: عدم علاقه به مدرسه ۴۶ درصد، مردودی ۳۹ درصد، عدم ارتباط خوب با معلم ۲۹ درصد، پیدا كردن كار ۲۷ درصد بودند. اما این دلایل همه` آن چه را كه باعث ترك تحصیل دانش آموزان می‌شود، بیان نمی‌كنند، به ویژه علل و عواملی را كه از قبل بر رفتار و تمایلات دانش آموزان تاثیر گذاشته و باعث شده‌اند كه تصمیم به ترك مدرسه بگیرند.
● عوامل مؤثر در ترك تحصیل
▪ جنبه فردی:
بخش عمده‌ای از تحقیقات تجربی موید این نكته‌اند كه یكی از مهم ترین عناصرجابه جایی دانش آموز است: چه جابه جایی محل اقامت (تغییر محل سكونت ) و چه جابه جایی تحصیلی (تغییر مدرسه)، خطر ترك تحصیل را افزایش می‌دهد. ( آستن و مك لاناهان ۱۹۹۴.) تحقیقات نشان می‌دهد اكثر دانش‌آموزانی كه از دبیرستان جدا شده‌اند، حداقل یك بار قبل از انصراف، جابه جا شده بودند. در حالی كه اكثر آن‌هایی كه فارغ التحصیل شده بودند، این كار را نكرده‌اند (رامبرگر ۱۹۹۸.) عامل دیگر، پیشرفت تحصیلی است. تحقیقات زیادی نشان داده اند كه بنیه علمی‌ضعیف، محركی قوی برای ترك تحصیل بوده است ( لارسن ۱۹۹۸.) هم چنین مشخص شده است كه حتی بعد از كنترل ( به دلیل مشكلات تحصیلی و سوابق دانش آموزان ) و بهبود بنیه دانش آموزان، باز هم نتوانسته‌اند از ترك تحصیل آنان جلوگیری كنند.
تحقیقات نشان داده است كه بنیه` علمی‌اولیه و دل مشغولی اولیه به تحصیل در دوره دبستان و راهنمایی، به پیش بینی ترك تحصیل در دبیرستان كمك می‌كنند. رودریك (۱۹۹۳) در تحقیقی نشان داد كه تفاوت در نمرات علمی‌ از ابتدای سال چهارم شروع می‌شودو قبل از ترك مدرسه، وضعیت نامطلوب نمرات دانش آموزان مشخص می‌گردد. یكی دیگر از عواملی كه توجه زیادی را به خود جلب كرده است مردودی است. برخی تحقیقات اخیر نشان داده است كه مردودی، تاثیرات زیادی بر كیفیت تحصیلی می‌گذارد. (الكساندر۱۹۹۴)، تمام مطالعات تجربی انجام شده موید این است كه مردودی حتی در سطوح پایین تر تحصیلی به طرز محسوسی بر تمایل به ترك تحصیل تاثیر گذار است. ( گلداسمیت و وانگ ۱۹۹۹)
▪ جنبه اجتماعی
الف) عوامل خانوادگی:
بیشتر تحقیقات معطوف به ویژگی‌های ساختاری خانواده‌ها از قبیل وضعیت اقتصادی - اجتماعی است. وضعیت اقتصادی - اجتماعی كه با سطح سواد و درآمد والدین سنجیده می‌شود، عامل مهمی‌در پیش بینی موفقیت تحصیلی و رفتار ترك تحصیل است. این تحقیقات نشان داد دانش آموزانی كه تنها یك سرپرست دارند یا تحت تكفل پدر یا مادر ناتنی‌اند، بیشتر از دانشآموزانی كه دارای دو سرپرست (پدر و مادر واقعی‌اند) ترك تحصیل می‌كنند. تا كنون تحقیقات كمی‌در جهت شناخت مسائلی كه در آن ساختار خانواده باعث ترك تحصیل می‌شود، انجام شده است. طبق نظریه سرمایه گذاری، والدین بر اساس اهداف و محدودیت‌شان درباره مقدار زمان و منابعی كه برای فرزندشان صرف می‌كنند، تصمیم می‌گیرند و این مسأله می‌تواند بر تمایل بچه‌ها به تحصیل و كسب مهارت‌های علمی‌آن‌ها تاثیر بگذارد.(هاو من، ولف، ۱۹۹۴) سرمایه انسانی (سطح سواد والدین ) وسرمایه مالی ( در آمد والدین) نمی‌توانند عوامل كافی برای پیدا كردن ارتباط بین زمینه` خانوادگی و موفقیت تحصیلی باشند.
توانایی اجتماعی كه منظور از آن رابطه‌ای است كه والدین با فرزندانشان، خانواده‌های دیگر و مدرسه دارند، مستقل از تاثیر سرمایه انسانی - مالی می‌تواند بر موفقیت تحصیلی تاثیر بگذارد (كلمن ۱۹۸۸.) دانش آموزانی كه والدینشان فعالیت‌های آن‌ها را تنظیم می‌كنند، از آنان حمایت معنوی می‌كنند، آنها را به تصمیم‌گیری‌های مستقل تشویق می‌كنند و در مسائلشان خود را درگیر می‌نمایند، احتمال ترك تحصیل‌شان كمتر است. ( آستن و مك لاناهان ۱۹۹۱۱.)
ب) عوامل مدرسه‌ای:
در این زمینه چهار ویژگی مدرسه دخیل اند: تركیب دانش آموز، امكانات مدرسه، مشخصه‌های ساختاری مدرسه و فرآیندها و شیوه‌های مدرسه.)
▪ امكانات مدرسه: یكی از تحقیقات نشان داد هر چه دانش آموزان معلم‌ها را بهتر درك كنند، نرخ ترك تحصیل پایین می‌آید.
▪ ساختار مدرسه:
تحقیقات موید آن هستند كه اندازه مدرسه و عمومی‌یا خصوصی بودن آن، بر ترك تحصیل تاثیر می‌گذاردد.
▪ شیوه‌ها و خط مشی‌های مدرسه:
تحقیقات نشان می‌دهند كه مدرسه برد به روش بر انصراف دانش آموزان از تحصیل تاثیر می‌گذارد. یك راه به طور غیر مستقیم و از طریق خط مشی‌های عمومی‌و اموری است كه برای بهبود بهره‌وری كل مدرسه طراحی شده است. این خط مشی‌ها و امور كاری و سایر مشخصه‌های مدرسه می‌توانند منجر به انصراف داوطلبانه دانش آموزان شود.
راه دیگر، خط مشی‌های صریح و تصمیم‌گیری‌های آگاهانه است. این قوانین می‌توانند در ارتباط با مواردی مثل كسب نمرات پایین، غیبت زیاد، بی انضباطی و.... باشند كه منجر به اخراج، بلاتكلیفی و تعویض اجباری مدرسه می‌شوند.
▪ گروه همسالان:
نبود امكانات، فقر مالی، شرایط سكونت و فراهم كردن كار و اشتغال بعد از اتمام تحصیلات و... پیشرفت بچه‌ها و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهند و احتمال این كه این گونه افراد ترك تحصیل كنند، بیشتر است.
● نتیجه‌گیری
ترك تحصیل روندی است كه به مرور زمان شكل می‌گیرد. از این دیدگاه، علایم خطر برای دانش‌آموزانی كه در معرض ترك تحصیل قرار دارند، از سال‌های دبستان به چشم می‌خورد كه زمان زیادی را برای مداخله عوامل فراهم می‌آورد.
افراد ترك تحصیل كرده كه دوباره به مدرسه بر می‌گردند، معمولا تحصیلات دبیرستان خود را از طریق یكی از روش‌های جایگزین به پایان می‌رسانند. در ده سال گذشته شمار دانش آموزانی كه با این روش‌ها دبیرستان را تمام كرده‌اند، افزایش یافته است. این روند در آینده به سبب مردودی و افزایش امتحانات خروجی دبیرستان‌ها سرعت خواهد گرفت.
ترك تحصیل تنها به دلیل ضعف تحصیلی دانش آموزان نیست بلكه بیشتر از مشكلات اجتماعی و تحصیلی در مدارس ناشی می‌شود و عواملی چون ضعف امكانات خانواده‌ها، مدارس و جوامع بر این مشكلات می‌افزایند.‌
الهه صراطی
دبیر - كارشناس علوم تربیتی راهنمایی

همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
شعر و ادب    سعدی    دیوان اشعار    غزلیات   
روانشناسی    مبانی و مفاهیم روانشناسی    هوشیاری و ادراک    فرآیندهای حسی    انواع حواس    حس بینائی   
خانه و خانواده    گل و گیاه   
روانشناسی    مبانی و مفاهیم روانشناسی    هوشیاری و ادراک    ادراک    نظام های بازشناسی و مکان یابی    توجه   
شعر و ادب    سنائی    دیوان اشعار    قصاید   
آموزش    تکنولوژی آموزشی    ارتباط در آموزش    خصوصیات و ویژگی های فرستنده و گیرنده پیام   
سرگرمی    تعبیر خواب   
شعر و ادب    صائب تبریزی    گزیده اشعار    غزلیات   
شعر و ادب    مولوی    مثنوی معنوی    دفتر سیم از کتاب مثنوی   
تغذیه    تغذیه در دوران های مختلف زندگی    دوران کودکی (پیش دبستان و دبستان)    میزان توصیه شده غذایی   


کلمات در حال جستجو
دلواپس    خط قرمز    مذاکرات هسته ای    مذاکرات وین    توافق جامع    آلودگی هوا    آب و هوا    تهران    ریزگرد    بانک    بنگاه داری    پول    موجودی سرمایه    بانک مرکزی    سرمایه    جان کری    ظریف    روحانی    مجلس    دولت    رکود   



کیوسک بین‌المللی «تابناک»
ادعاهای وزیر خارجه انگلیس درباره مواضع ایران در مذاکرات هسته‌ای
ادعاهای وزیر خارجه انگلیس درباره مواضع ایران در مذاکرات هسته‌ای
عدم موفقیت وزرای خارجه گروه 1+5 در پیشبرد مذاکرات هسته ای، تأکید مقامات ایرانی و آمریکایی بر باقی بودن اختلافات مهم در مذاکرات، دومین روز دیدار و گفت و گوی جان کری با محمد جواد ظریف، اظهارات وزیر خارجه انگلیس درباره مواضع هسته ای ایران و تحلیل یک روزنامه پاکستانی از توافق هسته ای ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

جام‌جهانی فوتبال؛
آلمان قهرمان جام‌جهانی فوتبال شد
آلمان قهرمان جام‌جهانی فوتبال شد
آلمان با گل دقیقه ۱۱۳ بازیکن جوان و ۲۲ ساله‌اش، ستاره چهارم را بر پیراهن خود دوخت. آن‌ها جام رویایی خود را با قهرمانی در برزیل به پایان رساندند تا نخستین تیم اروپایی باشند که در آمریکای جنوبی قهرمان جهان شده باشند.

قدرت دیپلماسی عمومی ایران با بازیگری چهره‌های فرهنگی؛
هنرمندان ایران یکصدا مقابل کودک‌کشی در غزه
هنرمندان ایران یکصدا مقابل کودک‌کشی در غزه
واکنش‌ها به این بیانیه‌ها و چند بیانیه دیگر از سوی دیگر قشرهای فرهنگی، خلاصه نشده و بسیاری از هنرمندان نظیر بهرام رادان، امیر جعفری، باران کوثری، چکامه چمن چاه، مهدی پاکدل، آنا نعمتی و... ‌انفرادی نیز در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک، توئیتر و اینستاگرام به راه‌های گوناگون این حملات وحشیانه به مردم مظلوم فلسطین را محکوم کردند‌‌.

لحظه به لحظه با دوازدهمین روز «وین ۶»؛ 02:47 دوشنبه
ظریف: یک هفته کار بسیار سنگین در پیش روی ماست
ظریف: یک هفته کار بسیار سنگین در پیش روی ماست
«لوران فابیوس» و «فرانک والتر اشتاین مایر» وزرای خارجه فرانسه و آلمان پس از مذاکره با دیگر همتایان خود در پایتخت اتریش، وین را به مقصد کشورهای متبوعه خود ترک کردند... ظریف پس از دیدار با وزرای کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه، دیدار جدگانه‌ای با جان کری وزیر خارجه آمریکا برگزار کرد و درباره مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو کرد. ظریف پس از این نشست گفت که این مذاکره فردا نیز ادامه می‌یابد.

مجلس - 33 سال بعد از تصویب قانون فعالیت احزاب، جمعیت ها و انجمن های سیاسی در 7 شهریور 60 که البته شمولش به فعالیت های صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی هم رسید،نمایندگان مجلس نهم طرح نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی را بازبینی کرده تا جایگزین آن کنند.
بازرگانی - بررسی ها نشان می دهد سهم هر ایرانی از درآمدهای نفت و گاز کشور 5 میلیون و 60 هزار تومان درسال است.
تئاتر - علی رفیعی می‌گوید با این نیت عضویت در شورای مشاوران هنری تئاترشهر را پذیرفته که بتواند کمکی کند، هرچند معتقد است این شورا راه به جایی نخواهد برد.
آسیب‌ها - سازمان پزشکی قانونی استان تهران به تازگی آماری را منتشر کرده که نشان از افزایش تعداد مراجعین نزاع و مرگ ناشی از سلاح سرد طی دوماه اخیر در تهران دارد
بیستمین دوره جام جهانی - برزیل؛
رسانه‎های برزیلی از برکناری اسکولاری خبر دادند
رسانه‎های برزیلی از برکناری "لوییس فیلیپه اسکولاری" از سمت سرمربیگری تیم فوتبال برزیل خبر داده‌اند.
۱۳۹۳/۴/۲۳ - ۰۹:۱۳
بیستمین دوره جام جهانی - برزیل؛
جایزه بازی جوانمردانه جام جهانی به تیم ملی فوتبال کلمبیا رسید
تیم ملی فوتبال کلمبیا که تا مرحله یک چهارم نهایی رقابتها هم بالا آمد و در آنجا مغلوب برزیل میزبان شد جایزه بازی جوانمردانه جام جهانی 2014 را از آن خود کرد.
۱۳۹۳/۴/۲۳ - ۰۴:۵۱
مهر منتشر کرد؛
گزارش تصویری از قهرمانی آلمان در جام بیستم/
تیم ملی فوتبال آلمان، فاتح جام جهانی 2014 برزیل، نخستین تیمی اروپایی بود که در قاره آمریکای جنوبی این مسابقات بزرگ را فتح کرد. آنها همچنین پس از ایتالیا و اسپانیا، سومین ...
۱۳۹۳/۴/۲۳ - ۰۴:۴۳
بیستمین دوره جام جهانی - برزیل؛
ماریو گوتزه: نمی دانم چطور حسم را توصیف کنم/ رویا برای ما به حقیقت پیوست
زننده تک گل پیروزی بخش تیم ملی فوتبال آلمان در دیدار فینال جام جهانی 2014 بعد از بازی گفت از خوشحالی در پوست خود نمی گنجد و حتی نمی تواند احساس باورنکردنی اش را با کلام ...
۱۳۹۳/۴/۲۳ - ۰۴:۳۹


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved