جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


چارلی چاپلین نابغه سینمای کمدی


چارلی چاپلین نابغه سینمای کمدی
«چارلی (چارلز) چاپلین» نابغه سینما ۱۶آوریل سال ۱۸۸۹میلاد در لندن متولد شد. پدر و مادرش بازیگر تئاتر بودند و خود نیز، در نخستین سالهای زندگی، بازیگری را شروع كرد .چارلی در سن ۲۱ سالگی به نیویورك رفت و بلافاصله در یك نمایش كمدی درخشید و سال بعد قراردادهای مهمی با تهیه كنندگان بست و در سال ۱۹۱۳برای نخستین بار بازی در فیلمی را به عهده گرفت . چاپلین تنها یك بازیگر نبود، او فیلمنامه می نوشت، كارگردانی می كرد ، تهیه كننده بود و در نهایت برای فیلم موسیقی هم ساخت .
این نابغه سینما پس از توفیق آثارش ، یك كمپانی تهیه فیلم ایجاد كرد كه در سال ۱۹۱۸با شركت چند تن از هنرپیشگان معروف بصورت كمپانی عظیم «یونایتد آرتیستز» درآمد . با تولد سینمای ناطق ، هالیوود دچار بحران بزرگی شد و بسیاری از هنرمندان معروف در مدت كمی افول كردند. اما چاپلین تسلیم نشد .
او تصمیم گرفت همچنان فیلم صامت بسازد. استدلال او این بود كه اساس كار او پانتومیم (بازی بدون كلام) است .معروفیت چاپلین باعث شد كه او با بسیاری از شخصیت های بزرگ زمان خود چون گاندی، انیشتین و برنارد شاو ملاقات كند و مورد ستایش آنان قرار گیرد.به گزارش ایرنا چاپلین درآغاز دهه ۵۰به همراه گروهی بزرگ از روشنفكران و هنرمندان از آمریكا اخراج شد و در سوئیس اقامت گزید. او فقط یكبار در اواخر عمر برای دریافت اسكار افتخاری به آمریكا بازگشت. چاپلین به داشتن افكار دست چپی متهم بود و در دوران «مك كارتیسم» مغضوب واقع شد و تا مدت ها حق ورود به آمریكا را نداشت.
● فیلم های چارلی چاپلین:
▪ «زندگی سگی»:
این فیلم در ۱۴آوریل سال ۱۹۱۸میلادی ساخته شد و فیلمنامه نویس و كارگردان آن خود چاپلین بود. «زندگی سگی» در واقع نخستین فیلم از آغاز دومین دوره فعالیت سینمایی چاپلین است. این فیلم روایت زندگی مردی تنها و درمانده است. انزوای چارلی دراین فیلم واقعا دردناك است. ادنا پورویانس، سیدنی چاپلین، تام ویلسن، آلبرت استین، هنری برگمن به همراه چاپلین دراین فیلم ۳۵میلیمتری سیاه و سفید و ۳۰دقیقه ای ایفای نقش كردند.
▪ «پیش فنگ»:
این اثر در ۲۰اكتبر سال ۱۹۱۸با همكاری عوامل فیلم «زندگی سگی» ساخته شد.این فیلم در استودیو چاپلین (فرست نشنال) تهیه شد.بسیاری از تماشاگران سینما، این فیلم را بهترین شاهكار چاپلین قبل از فیلم «جویندگان طلا» می دانند و این فیلم كمدی هنوز تنها فیلم جدی الهام گرفته شده از حوادث جنگ جهانی اول به شمار می رود.
▪ «پسر بچه»:
«پسربچه» نخستین فیلم بلند چاپلین است، در این فیلم دیگر جهان پیش پا افتاده یك مامور پلیس یا رباخوار كه به صورت كاریكاتور ارایه شده به چشم نمی خورد، بلكه یك اثر جدی تر از دنیای چاپلین و آمیخته از درام واقعی او است. «پسربچه» با فیلم زندگی سگی ارتباطی مستقیم دارد با این تفاوت كه در این فیلم چاپلین به جای سگ از یك پسر بچه واقعی بازی می گیرد.
▪ «طبقه بیكاره»:
چاپلین پس از پایان فیلم پسربچه، دو كمدی كوتاه ساخت كه حاوی صحنه های سرگرم كننده است كه از جمله بهترین صحنه های هنر چاپلین به شمار می رود. فیلم ۲۰دقیقه ای طبقه بیكاره سال ۱۹۲۱میلادی با مضمونی اجتماعی بر محور دنیا و دنیاداری ساخته شد.
▪ «روز پرداخت»:
فیلم روز پرداخت نیز در سال ۱۹۲۲توسط چارلی نوشته و با بازی سازی او عرضه شد. این فیلم هم ۲۰دقیقه بود.
▪ «زایر»:
فیلم ۴۳دقیقه ای زایر در سال ۱۹۲۲تهیه شد. در این فیلم، چارلی به هجو مامور پلیس می پردازد. چاپلین دراین فیلم می خواهد برای رفتن به دیولز كالج سوار قطار شود، بلیت می خرد، او به جای اینكه در كوپه مستقر شود، زیر واگن جا می گیرد، این فیلم ۴۳دقیقه ای از آثار قابل اعتنای این هنرمند برجسته است.
▪ «جویندگان طلا»:
فیلم ۷۲دقیقه ای جویندگان طلا سال ۱۹۲۵توسط چاپلین ساخته شد و برخی «جویندگان طلا» را شاهكار چاپلین دانسته اند.در این فیلم چاپلین در جستجوی عشق است و همسفرش در پی طلا، اما سرانجام طلا پیدا می شود و چارلی با عشق وعده دیدار دارد كسی به درون می آید و آن چارپایی است. چارلی نومید و مایوس همه چیز را رها می كند.
▪ «سیرك»:
سیرك در سال ۱۹۲۵میلادی و در استودیو یونایتد آرتیست تهیه شد. در میان فیلم های بزرگ چاپلین، «سیرك» از همه موزون و جاافتاده تر است. در این فیلم چارلی در نقش دلقك ظاهر می شود و با دقت و ظرافت به بازی می پردازد. در این فیلم زنی كه پدر وحشی اش (مدیر سیرك) به قصد كشت او را كتك زده به چارلی پناه می آورد.
▪ «روشنایی شهر»:
این فیلم كه از جذابترین آثار چاپلین است در سال ۱۹۲۸ساخته شد.چارلی دراین فیلم می كوشد كه نابینایی دختر جوانی را شفا بخشد، ولی تلاش های وی بدون نتیجه می ماند. چارلی دراین فیلم گرچه مثل معمول لباس پوشیده اما بیش از گذشته، خوش لباس شده است. ولگرد فیلم پسر بچه و زندگی سگی دراین فیلم به كارمند دون پایه بیكاری تبدیل شده.چاپلین، بزرگ مرد سینمای كمیك، سال ۱۹۷۷دراوج رفت و نامه ای ماندگار كه ترسیم گر اخلاق در زندگی است، از او خطاب به دخترش به یادگار ماند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید