جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

هدف اصلا‌ح قانون انتخابات چیست؟


هدف اصلا‌ح قانون انتخابات چیست؟
زیباترین تعبیری كه تاكنون درباره مجلس شورای اسلا‌می شنیده‌ایم سخن ماندگار معمار كبیر انقلا‌ب حضرت امام خمینی(ره) بود كه فرمود مجلس در راس امور است. این جایگاه و ارزش‌گذاری باید حفظ شود البته با رفتار و كردار فردی نمایندگان محترم و تصمیم‌های منطقی و ارائه طرح‌های سنجیده تا روز به روز شاهد ترفیع این جایگاه باشیم .
اماچند طرح جدید كه از سوی نمایندگان به مجلس داده شد و همگی در راستای حفظ خود و نیز حفظ كرسی مجلس بود:
۱) در یك طرح پیشنهاد شد افرادی كه می‌خواهند نامزد انتخابات مجلس شوند باید فوق‌لیسانس داشته باشند به استثنای نمایندگان مجلس كه با هر مدركی، هرچند زیر دیپلم مانعی ندارد. آیا این مصوبه با عدالت سازگار است؟ آیا اصولگرایی یعنی تضییع حق دیگران و مصادره آن به نفع خویش؟ آیا می‌دانید فقط ۵ درصد از مردم كشور دارای مدرك فوق‌لیسانس هستند؟ پس بقیه مردم چه؟ چرا حقوق دیگران را رعایت نمی‌كنید؟ وقتی شما به مجلس راه نیافته بودید اگر دیگران این مانع را بر سر راه شما می‌گذاشتند چه فكری می‌كردید؟ خوشبختانه این مصوبه با ایراد شورای نگهبان روبه‌رو شد، لذا آن را به مدرك لیسانس و ۵ سال سابقه مدیریت میانی تغییر دادند ولی باز هم نمایندگان مجلس مستثنی هستند! شورای نگهبان نیز مجددا آن را خلا‌ف اصول اسلا‌می تشخیص داد، مجلس از راه دیگری وارد شد و تصویب كرد هر دوره نمایندگی مجلس به مثابه یك مقطع تحصیلی است. مگر خدمت در مجلس با خدمت در بقیه دستگاه‌های دولتی فرق می‌كند؟
۲) طرح دیگر به بهانه تجمیع انتخابات مجلس شورای اسلا‌می و ریاست‌جمهوری، عمر مجلس هفتم را از ۴ سال به ۵/۵ سال افزایش داد، یعنی خلا‌ف اصل ۶۳ قانون اساسی. من در یادداشتی تحت عنوان <از مواضع تهمت بپرهیزید> به نمایندگان محترم عرض كردم، دوره نمایندگی طبق اصل ۶۳ قانون اساسی ۴ سال است، شما به نمایندگی از طرف چه كسی می‌خواهید بعد از ۴ سال نمایندگی كنید و طبق اصل ۶۷ قانون اساسی شما در برابر كلا‌م‌ا... مجید سوگند یاد كردید كه حافظ حقوق ملت باشید، در صورتی كه این مصوبه دفاع از حقوق ملت نیست بلكه مصوبه‌ای است به نفع خودتان ولی خوشبختانه شورای نگهبان آن را رد كرد و مجلس بر مصوبه خلا‌ف شرع و خلا‌ف عقل خود پافشاری نمود لذا به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد كه بسیار بعید به نظر می‌رسد طراحان به هدف خود برسند.
۳) در مصوبه اخیر مجلس باز هم نمایندگان حركت مشابه دیگری به نفع خویش صورت دادند و آن اینكه كاندیداهای مجلس شورای اسلا‌می حق انتشار هیچ‌گونه عكس، پوستر و... را ندارند. سوال اینجاست؛ صداوسیما كه در اختیار كاندیداها نیست، روزنامه‌های غیردولتی هم در كشور حدود ۵ درصد مخاطب دارند، هرگونه عكس و پوستر و... را هم كه ممنوع كردید، مدت تبلیغات هم كه یك هفته است. این موانع برای چیست؟
برای ماندگاری در مجلس. چقدر حضور در مجلس می‌ارزد كه انسان برای حذف رقبای خویش حتی اصول قانون اساسی و حتی سوگند خود را زیر پا بگذارد؟ بهتر بود قانونی براینمایندگی مادام‌العمر تصویب می‌كردید و این‌قدر خود را به زحمت نمی‌انداختید و وقت مجلس و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام را نمی‌گرفتید. سوال این است كه اگر ما در طرف دیگر میز بودیم، چه انتظاری از تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان كشور داشتیم؟ آقایان! همان‌گونه عمل كنیم كه دوست داریم با ما هم به همان روش عمل كنند.
محمدرضا خباز
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید