جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

روبوبریل


روبوبریل
با وجود اینکه خدمات رایگان جدیدی که برای تبدیل اتوماتیک متن به حروف بریل (حروف مخصوص نابینایان) راه اندازی شده است در مرحله آزمایشی است، اما از محبوبیت بسیاری برخوردار شده است.
این سرویس جدید که اتحادیه اروپا نیز در تاسیس آن دخیل داشته است، روبوبریل (RoboBraille) نام دارد توسط یک سازمان دانمارکی آغاز شد و اکنون در ۵ کشور اروپایی دیگر شرکایی یافته است.
هر فردی که علاقمند به استفاده از این خدمات باشد، میتواند متن مورد نظر خود را به صورت ساده، RTF ،html یا Word Document به این یک سایت اینترنتی ای-میل نموده و پس از چند دقیقه آن را به صورت فایل صوتی MP۳ یا بریل الکترونیک دریافت کند.
بریل الکترونیک توسط صفحه نمایش لمسی - ابزاری که به کامپیوتر وصل شده دارای یک سری میله های ریز سنجاق مانند هستند که با بالا و پایین رفتن حروف بریل را میسازند - یا توسط چاپگر بریل روی کاغذ منتقل و خوانده میشود.
لارس بالیو کریستنسن (Lars Balieu Christensen) رهبر این کنسرسیوم در مصاحبه با شبکه BBC گفت: "در حدود دو یا سه سال قبل به این نتیجه رسیدیم که ساختن حروف بریل برای کاربران عادی کاری بسیار پیچیده است. شخص باید چیزهای بسیار زیادی درباره تبدیل بریل، حروف و نشانه های بریل و چیدمان آن بداند."
آقای کریستنسن که مدیر یک کمپانی دانمارکی تولید لوازم کمکی برای معلولان هم هست، گفته است که او و همکارانش به این نتیجه رسیده اند که این روند باید بسیار ساده تر شود.
"ما میخواستیم سیستمی را برقرار کنیم که به طور کامل خودکار عمل کند و کاربر به غیر از نشانی ای-میل، به هیچ اطلاعات دیگری نیاز نداشته باشد."
● زمان آزمایش
علی رغم اینکه سایت روبوبریل در حال حاضر قدر به تشخیص و تبدیل متن ساده، RTF، html و Word format است، اما تیم کریستنسن قصد دارند فرمت PDF را نیز به آن اضافه کنند.
این کنسرسیوم شامل کالج ملی سلطنتی نابینایان بریتانیا و همچنین سازمانهایی از ایتالیا، ایرلند، پرتقال و قبرس است. کمیسیون اروپا با فراهم نمودن بیش از ۵۰۰,۰۰۰ پوند این ایده را به مرحله آزمایشی رسانده است که قرار است تا پایان سال جاری به نتیجه نهایی برسد.
چنین پیش بینی میشود که این سرویس تا سال آینده تکمیل شده و برای کاربران شخصی و سازمانهای غیر انتفاعی رایگان باقی بماند. به نظر کریستنسن، سرمایه راه اندازی روبوبریل میتواند توسط کمکهای مردمی و سازمانی تامین شود. از طرفی این سرویس میتواند برای تهیه برچسبهای دارویی به خط بریل از تولید کنندگان دارو دستمزد دریافت کند.
او میگوید تعداد زیادی سازمان و انستیتوی بزرگ وجود دارند که به تهیه اطلاعات خود به شکل بریل نیازمندند و آنها نیز میتوانند جزو مشتریان سرویس غیر رایگان روبوبریل باشند.
این کنسرسیوم علاوه بر گسترش تعداد کشورها و زبانهای موجود در سرویس خود، قصد دارد تعداد کاربران خود را با ارایه خدمات به افرادی که به دلایل مختلف مانند ناتوانی در خواندن یا dyslexia، قادر به مطالعه نیستند، افزایش دهد.
خدمات روبوبریل قادر به پردازش ۱۴۰۰۰ تقاضا در روز است اما کاربران آن درحال حاضر روزانه ۴۰۰ تقاضای تبدیل برای آن ارسال میکنند. مخارج این سرویس با این حد توانایی سالانه ۱۳۵۰۰۰ پوند خواهد بود و از نظر کریستنسن و همکارانش برای اینکه این سرویس به مدت دو سال به خوبی دوام بیاورد، کافی است.
اکنون که دومین مرحله آزمایش آغاز میشود، تولیدکنندگان روبوبریل امیدوارند قبل از فعال شدن رسمی آن در سال آینده، تعداد بیشتری از افراد به آزمودن این سرویس بپردازند.
news.bbc.co.uk
منبع : سایت فریا


همچنین مشاهده کنید