سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


رسم زیبای هدیه دادن و هدیه گرفتن


رسم زیبای هدیه دادن و هدیه گرفتن
«هدیه دادن» و «هدیه گرفتن» از كارهای جالبی است كه در تمام دنیا به مناسبت‌های مختلف انجام می‌شود و از هر جنس و رنگ و سن كه باشید، این كار باعث ایجاد ارتباطات عمیق‌تر و بهتر بین شما و دهنده یا گیرنده هدیه می‌شود.
خیلی‌ها هدیه گرفتن را دوست دارند و عده‌ای دیگر هم بر عكس، از دادن هدیه بیشتر لذت می‌برند. شاید به نظر كمی عجیب آید اگر همین كار ساده كه با نیت دوستی و همدلی بیشتر انجام می‌شود، خودش عامل دلخوری و ناراحتی به حساب آید!
تا به حال با خودتان فكر كرده‌اید كه اگر قرار باشد به دوست یا طرف تجاری یا... در كشوری دیگر برخورد كنید، چه هدیه‌ای برای او مناسب است و آیا اصلا از گرفتن هدیه لذت خواهد برد یا خیر؟!
اشاره مختصر به آداب و رسوم مربوط به گرفتن و دادن هدایا در برخی كشورها اهمیت این موضوع را بیشتر مشخص خواهد كرد!!
نحوه دادن و گرفتن هدیه، زمان دادن آن، نوع و حتی نحوه كادوپیچی آن نیز بسیار مهم و قابل توجه است:
● چینی‌های دودستی
چینی‌ها هم مانند بسیاری از مردم مشرق‌زمین به دادن و گرفتن هدیه اهمیت زیادی می‌دهند. آنها معتقدند كه دریافت هدیه باید با دو دست انجام شود و گیرنده آن باید در هنگام دریافت، كف دست‌های خود را بالا نگه دارد و تا زمانی كه قدردانی و تشكر را به حد وفور در كلام و اجزای صورت خود نشان نداده اند، نباید هدیه را به زمین بگذارند! باز كردن هدیه در جلوی روی شخصی كه آن را تهیه كرده است، در فرهنگ و آداب چینی‌ها كار خوشایند و صحیحی به‌نظر نمی‌رسد و می‌گویند در صورتی كه گیرنده از صمیم قلب و به‌راستی از هدیه خوشش نیاید با تغییر حالتی كه در چهره او ایجاد می‌شود باعث كدورت خاطر فرد دهنده هدیه می‌شود.
نكته جالب اینكه زمان دادن هدیه به یك چینی باید انتظار داشته باشید كه او تعارف زیادی بكند و در شروع هدیه را قبول نكند اما اصرار كنید حتما موفق خواهید شد!!
● هدایای نامناسب
▪ هرگز به سراغ ابزار و وسایل تیز و برنده مثل قیچی، چاقو و... نروید. این وسایل را مظهر و نماد قطع ارتباط و دوستی می‌دانند.
▪ ساعت: جالب است بدانید كه معادل انگلیسی ساعت در گویش چینی كلمه «مرگ» است و بهتر است به سراغ این هدیه نروید.
▪ دستمال: این هدیه هم نمادی از گریستن، عزاداری و غم و ناراحتی به حساب می‌آید.
▪ هرگز از یك كالا به تعداد ۴ تهیه و به‌عنوان هدیه به یك چینی تقدیم نكنید، چون عدد ۴ هم در نظر آنها خوش‌یمن و خوشایند نیست. البته توجه داشته باشید كه یك عدد یا تعداد فرد از جنسی هم مقبول نیست و بهتر است هدایا زوج باشد. مثلا ۲ عدد كتاب و...
اگر مشكل تهیه هدیه را پشت‌سر گذاشتید از كادوپیچی غافل نشوید! هدیه مورد نظر را هرگز در كاغذ سفید، سیاه یا آبی نپیچید، چون نزد چینی‌ها، رنگ‌های ذكر شده بوی مرگ و غم دارد. در عوض سراغ قرمز، زرد یا صورتی بروید تا شادی را به دوست چینی خود هدیه كرده باشید. البته هرگز پیام دوستانه خود را با خودكاری با جوهر قرمز روی هدیه تهیه شده ننویسید، چون غیرمستقیم سفارش و دعوت به قطع رابطه كرده‌اید!!
● هدایای مناسب:
بهترین هدیه بین مردم كشورهای مختلف معمولا سوغات و هدایای خاص یك سرزمین است. حتی دادن نوار یا CD از موسیقی‌های مربوط به یك كشور یا عكس‌هایی از جاذبه‌ها و مناظر طبیعی.
● در هندوستان چه خبر؟
هدیه دادن گل معمولا بین تمام مردم در نقاط مختلف دنیا كار جالب و پسندیده‌ای است اما باید دقت شود كه از چه گلی و به چه تعدادی استفاده می‌شود. برای مثال در هندوستان گل یاس را برای مراسم تدفین و عزاداری استفاده می‌كنند و بهتر است در مناسبت‌های دیگر به سراغ این گل نرفت.
مساله دیگری كه باید بسیار به آن توجه شود، عدم استفاده از كالاهای چرمی یا كالاهایی است كه از اجزا و اعضای بدن حیوانات ساخته شده است. این هدایا هر چند گرانقیمت و باارزش هم باشد در میان مردم هند طرفداری ندارد و اسباب ناراحتی ایشان را فراهم می‌كند.
در كشور هندوستان و برای مردم این سرزمین هم نباید از كاغذهایی به رنگ سیاه یا سفید برای بسته‌بندی هدایا استفاده كرد! سراغ سایر رنگ‌ها بروید!
● باید و نبایدها در ژاپن
ژاپنی‌ها هدیه دادن را راه محترمانه و مناسبی برای برقراری ارتباط می‌دانند. آنها معمولا در نخستین آشنایی و شروع ارتباط هدایایی را رد و بدل می‌كنند و نكته مهم و قابل توجه این است كه در تهیه هدیه هرگز به سراغ كالاهای خاص و خیلی گرانقیمت نمی‌روند و پس از تهیه كادویی مناسب حتما آن را با كاغذ كادویی مناسب كه به رنگ‌های روشن و یا رنگ سفید نباشد، كادوپیچی كرده و در حالی كه آن را با دو دست تقدیم می‌كنند، دائما به كم‌ارزشی هدیه و ارزش واقعی گیرنده آن اشاره می‌كنند (چیزی شبیه به تعارفات معمول در كشور خودمان!)
البته ژاپنی‌ها هم مانند چینی‌ها هرگز ۴ قلم از یك كالا را هدیه نمی‌دهند چون عدد ۴ را عدد خوبی نمی‌دانند و نشانی از مرگ در آن دیده می‌شود.
● تایلندی‌های عشق سه
تایلندی‌ها با عدد ۳ رابطه خوبی دارند. آنها ترجیح می‌دهند ۳ قلم از یك كالا را هدیه داده یا هدیه بگیرند و برای كادوپیچی كردن هدایا هم معمولا از كاغذهایی با رنگ روشن و روبان روشن استفاده می‌كنند.
▪ نكته مهمی كه باید توجه داشت این است كه:
«هرگز كاغذ كادویی هدیه دریافتی از یك تایلندی را جلوی چشمان او پاره نكنید و سعی كنید با دقت و حوصله آن را باز كنید تا به كاغذ كادویی آسیبی نرسد و دوست تایلندی حركت شما را بی‌احترامی تصور نكند.
● دست راستی‌های مالزی
در اینجا هدایا را فقط با دست راست تقدیم می‌كنند و معمولا از رنگ‌های قرمز و سبز به‌عنوان كاغذ كادویی استفاده می‌شود.
● دستمال ایتالیایی
▪ ایتالیایی‌ها هم مانند ما رسم دارند در اولین حضور خود در خانه یك دوست، هدیه‌ای برای او تهیه كنند.
▪ رسم است كه گیرنده هدیه معمولا هنگام دریافت آن و بلافاصله هدیه‌ای را كه معمولا با دقت و ظرافت بسیار بسته‌بندی شده باز نكند.
ایتالیایی‌ها معمولا ترجیح می‌دهند شیرینی، شكلات، كتاب و یا صنایع دستی كشوری دیگر را به‌عنوان هدیه دریافت كنند.
▪ آنها نیز از گرفتن و دادن هدایای تیز و برنده‌ای همچون كارد احساس رضایت ندارند و آن را نوعی تبادل احساسات منفی و ناخوشایند می‌دانند.
گرچه در این كشور هم گل و هدیه دادن آن بسیار مورد توجه و پسندیده به‌نظر می‌رسد اما در دادن انواع گل توجه بسیاری می‌شود و برای مثال «گل رز»را فقط مخصوص روابط عاشقانه می‌دانند.
▪ هرگز به كسی دستمال هدیه نمی‌دهند، چون آن را نشان غم و اندوه می‌دانند.
▪ برای كادوپیچی به سراغ رنگ سیاه یا طلایی هم نمی‌روند، چون این رنگ‌ها هم مناسب مراسم عزاداری است. به همین جهت از رنگ ارغوانی كه بسیار خوش‌یمن و محبوب است استفاده می‌كنند.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید