پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


صندوق شیشه‌ای


صندوق شیشه‌ای
بر اساس آخرین آمار سازمان تأمین اجتماعی قریب شش میلیون نفر بیمه شده تأمین اجتماعی در كشور وجود دارند كه با فرض خانوار چهارنفره بالغ بر سی میلیون نفر تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار دارند. آمال و آرزوی این سی میلیو نفر در یك «صندوق شیشه‌ای» بنام صندوق تأمین اجتماعی نهفته است.
این صندوق كه حاصل دسترنج حداقل شصت میلیون سال تجربه است (با فرض دارا بودن حداقل دهسال تجربه كار برای هر بیمه شده) در معرض طوفانهای شدید سیاسی بخصوص در دهه پس از پایان جنگ تحمیلی می‌باشد چرا كه هرگاه دولت از هر جا قطع امید كرده به خانه بیمه‌شدگان سراسیمه و بدون دق‌الباب وارد شده و دسترنج آنان را مورد تعرض قرار داده است. از مشاركت این صندوق شیشه‌ای در طرحهای طولانی فاقد بازده گرفته تا وام‌های تكلیفی اعطایی به این یا آن وزارتخانه و یا … باعث شده كه تندبادها این ظرف شیشه‌ای را در معرض شكست قرار دهند. بی‌تردید هر آنچه هم برخی مدیران اقتصادی این صندوق فراهم آورده‌اند در قبال این تندبادها توان ایستادگی نخواهد داشت. صندوق شیشه‌ای مدتها آماج مصوبات دارای بار مالی نظیر معافیت نانوایان، معافیت كارگاههای كمتر از ۵ نفر، شمول بیمه به قالی‌بافان، بازنشستگی پیش از موعد و اخیراً هم لایحه بازسازی و نوسازی صنایع بوده است لایحه بازنشستگی پیش از موعد كه آثار آن در كمتر از پنجسال آینده گریبانگیر صندوق خواهد شد و همچنین لایحه نوسازی و بازسازی صنایع كه هنوز آثار زیان‌بار بیمه‌ای آن محاسبه نشده آن‌چنان ضرباتی را به صندوق شیشه‌ای وارد خواهد آورد كه هزار من چسب و سریش قطعات شیشه‌ای صندوق ردیف نخواهد شد.
● راستی دولت را چه می‌شود؟!
بازنشستگی پیش از موعد و كاهش سن بازنشستگی برای مشاغل سخت و زیان‌آور در همه‌جای دنیا مرسوم است اما كاهش یكباره سن بازنشستگی برای همه بیمه‌شدگان در حالیكه نرخ امید به زندگی در كشور افزایش یافته نه تنها غیرمنطقی بلكه موجب فروپاشی صندوق شیشه‌ای كارگران می‌شود. دولت برای حل مشكلات اقتصادی كشور نباید لحظه‌ای و بخشی‌نگر باشد زیرا بخشی‌نگری و دفع‌الوقت مشكلات بجای حل ریشه‌ای آن، مصیبت برای كشور بهمراه خواهد داشت.
چرا جامعه كار و تولید مرتباً در معرض هجوم سیاستهای نادرست اقتصادی دولت می‌گردد. بیمه‌شده‌ای سی سال دسترنج بیمه‌ای خود را به امانت در صندوق می‌گذارد تا بلكه پس از بازنشستگی این صندوق بتواند توشه معیشت او و افراد تحت تكفل را فراهم آورد اما بناگاه با یك تصمیم سیاسی توشه و معیشت آتی بیمه‌شدگان دستخوش تندباد سیاستهای اقتصادی می‌گردد بهٔطوری كه بیمه‌شده بخت‌برگشته فارغ از توشه باید به گوشه‌ای پناه ببرد و سر در لاك معیشت فرو برد. بنظر می‌رسد اگر قرار باشد اصلاحات ساختاری اقتصادی صورت گیرد راهكاری غیر از دستبرد به صندوق شیشه‌ای جامعه كار و تولید باید مد نظر قرار گیرد زیرا اصلاح قانون تأمین اجتماعی در راستای توسعه اقتصادی كشور وقتی مفید فایده خواهد بود كه امنیت آتی جامعه كار و تولید نیز حفظ گردد كه در غیر اینصورت از چاله درآمدن و به چاه فرو رفتن خواهد بود. اجازه ندهیم صاحبان تفكر عاریتی تعدیل اقتصادی كه مستوجب مجازات ملت هستند نارنجك ناامنی به صندوق شیشه‌ای بیمه‌شدگان پرتاب نمایند كه براده‌های شیشه‌ای این صندوق چشم مخالفان جامعه كار و تولید را كور خواهد كرد.
منبع : موسسه فناوری اطلاعات و ارتباطات علمی پارس درگاه


همچنین مشاهده کنید