چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

گرانیگاه وحدت و انسجام اسلامی


گرانیگاه وحدت و انسجام اسلامی
هرگاه از وحدت واتحاد و یکی بودن سخن به میان می‌آید، ذهن به سمت و سوی پیوندها و مشترکاتی سوق داده می‌شود که به واسطه آنها این وحدت حاصل می‌شود. حال که بر دو راهبرد و دو مقوله اتحاد ملی و انسجام اسلامی تاکید شده باید دید چه اشتراکات و چه پیوندهایی وجود دارند که این اتحاد را در عرصه ملی و انسجام و همبستگی را در عرصه کشورهای اسلامی موجب می‌گردند؟
ایران به عنوان کشوری اسلامی و با قدرت استراتژیک سیاسی، اقتصادی و نظامی چه هنگامی که در گیرو دار شدیدترین بحران‌های داخلی بوده و چه در مقطعی که تحت هجوم ایادی استکبار جهانی هشت سال جنگ تحمیلی را پشت سر می‌گذراند و یا در برهه‌ای که به سازندگی خرابی‌های جنگ مشغول بود و یا اکنون در اوج اقتدار و عزت و به عنوان کانون امنیت در منطقه خاورمیانه، یک خط مشی اصولی و غیرقابل تغییر داشته که عبارت از ایجاد وحدت و انسجام بین ملت‌ها و دولت‌های مسلمان بوده است.
آری! شعار جمهوری اسلامی وحدت کلمه بین مسلمانان بوده است، به گونه‌ای که حتی در اصل یازدهم قانون اساسی نیز چنین آمده است: “به حکم آیه کریمه ان هذه امتکم امه واحده و اناربکم فاعبدون [انبیاء- آیه ۹۲] همه مسلمانان یک ملت‌اند و دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است سیاست کلی خود را بر پایه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد و کوشش پیگیر به عمل آورد تا وحدت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام را تحقق بخشد.”
به واقع می‌توان گفت ایران گرانیگاه و نقطه ثقل وحدت جهان اسلام بوده است. ابتکار ایران در برگزاری اجلاس‌های متعدد وحدت اسلامی، تلاش برای تبلیغات رسانه‌ای در خصوص وقایع مختلف جهان اسلام (افغانستان، فلسطین، بوسنی، عراق و...)، نامگذاری ایام ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول به عنوان هفته وحدت، کمک‌های مادی و معنوی به امت اسلامی در اقصی نقاط جهان، نامگذاری جمعه آخر ماه رمضان به عنوان روز جهانی قدس، تلاش‌های پیگیر برای پویایی و تکاپوی سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی، نامگذاری سال ۱۳۸۵ به عنوان سال پیامبر”اعظم” (با توجه به اینکه وصف “اعظم” برای پیامبراسلام بیشتر در میان اهل سنت مرسوم بوده و هست) و غیره همه و همه در زمره تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای تعمیق پیوندها و انسجام ملل اسلامی بوده‌اند.
در اندیشه امام خمینی(ره)، وحدت کلمه ضروری‌ترین نیاز برای امت مسلمان معرفی شده است. مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز با حساسیت ویژه‌ای در طول سالهای زعامت و ولایت خویش مسائل جهان اسلام را دنبال نموده‌اند و در بزنگاه‌های خاص، خط مشی‌ها و نقطه نظرات کلیدی و راهبردی برای ایجاد حساسیت در میان اندیشمندان و صاحب‌نظران مسلمان مطرح ساخته‌اند.
به بیان دیگر رهبری و زعامت معظم له فراتر از مرزهای ایران را در بر می‌گیرد واکنون تمام اقشار بیدار و روشنفکران آزادیخواه و گروهها و دستجات در جهان اسلام سرحلقه هرگونه خیزش و انسجام اسلامی در سرتاسر جهان اسلام را منبعث از رهنمودها و دستورالعمل‌های رهبر جمهوری اسلامی ایران می‌دانند. هشدارها و نصایح هوشمندانه رهبر انقلاب اسلامی در هر زمانی حساسیت‌های فراگیری را ایجاد نموده و توانسته به میزان بسیار تعیین کننده‌ای مخاطرات توطئه‌ها و دسیسه‌های شوم استکبار جهانی را به حداقل کاهش دهد.
تهدیدهایی چون تجزیه کشورها، دامن زدن به اختلافات مذهبی و فرقه‌ای، سوءاستفاده از مقوله آزادی، حمایت از بنیادگرایی خطرناک، پشتیبانی از تروریست‌های وابسته به غرب که در کشورهای اسلامی فعالیت می‌کنند، طرح خاورمیانه بزرگ، گسترش اقتصادی و نظامی رژیم صهیونیستی و موارد دیگر در زمره عمده‌ترین مخاطرات آسیب‌زا برای پیوند و همبستگی جهان اسلام بوده‌اند که از سوی رهبر انقلاب مرور تاکید قرارگرفته‌اند.
به هر میزان اتحاد و همگرایی کشورهای اسلامی پررنگ شود فرصت‌های بی‌شماری برای اظهار وجود و قدرت نهایی امت اسلامی در برابر زیاده‌خواهی‌ دنیای زر و زور مهیا خواهد شد. اشتراکات اعتقادی و مذهبی و پیوندهای فرهنگی عمیق بین مسلمانان چنان پرقدرت و موثر هستند که هرگونه اختلاف در روش و شیوه را کم رنگ می‌سازند.
اما متاسفانه دشمنان جهان اسلام با تبلیغات روانی و القائات اغواگرانه خود توانسته‌اند در مقاطعی حساس این اشتراکات را چنان به محاق بفرستند که تفرقه و جنگ مذهبی بین فرقه‌های اسلامی شعله‌ور شده و به تضعیف ابهت و موقعیت بی‌بدیل مسلمانان در جهان مبدل گردد. البته باید اذعان داشت در مقطع فعلی موج بیداری و خیزش فرهنگی و بالندگی دین اسلام در گوشه و کنار دنیا در هیچ دوره‌ای سابقه نداشته و همین امر باید در سال ۱۳۸۶ از تمام جهات تقویت شود.
بهره‌گیری از این فرصت می‌تواند احیای انگیزه‌های همگرایانه و اشاعه ارزش‌های اسلامی را در تمام کشورهای مسلمان‌نشین در پی داشته باشد. استفاده حساب شده از ظرفیت عظیم حج، ماه مبارک رمضان، رسانه‌های جهان اسلام، اندیشمندان و دانشگاهیان، سازمان کنفرانس اسلامی، همایش‌های دینی و قرآنی و... می‌توانند اتحاد وانسجام اسلامی را تقویت کنند.
‌ابراهیم پولا‌دی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید