جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


مدیریت وقت


مدیریت وقت
کنترل وقت خود را در دست گرفته و وقت بیشتری برای خود و خانواده‌تان بیافرینید. حتی کوچکترین اعضاء خانواده می‌توانند در این برنامه شرکت کنند. فضا را در خانه خود سازماندهی کنید. یک جدول برنامه‌ریزی و یا دفتری برای این کار تهیه نمائید. تقویمی طراحی کنید و در این مورد که کدام کار از اهمیت بیشتری برخوردار است تصمیم‌گیری کرده و آنها را زودتر انجام دهید.
● تصمیمات و برنامه‌های خود را یادداشت کنید:
▪ از یک دفتر برنامه‌ریزی و یا جدول استفاده کنید. دفتری انتخاب کنید که جای زیادی برای نوشتن داشته باشد. تقویمی که طراحی کرده‌اید باید به جای یک روز، یک هفته را نشان دهد. کودکان می‌توانند در طراحی و تزئین آن کمک کنند.
▪ پروژه‌ها و کارهائی را که باید انجام پذیرد، نامگذاری نمائید. چیزهائی را که مهمتر هستند علامت بزنید. اینها بخش ضروریات را تشکیل می‌دهند. سعی کنید در این موارد واقع‌گرا باشید.
▪ کارهائی احتمالاً انجام خواهند پذیرفت که ”قابلیت انجام‌پذیری“ را داشته باشند.
▪ وظایف و کارها را در دفتر برنامه‌ریزی و تقویمتان علامت بزنید.
▪ تکمیل و انجام برخی امور وقت زیادی می‌گیرد. روزهائی را که تصمیم به انجام کاری دارید نیز مشخص نمائید. روز اتمام کار را نیز تعیین کنید. در برخی خانواده‌ها به‌جای نوشتن از تصویر استفاده می‌شود.
▪ دفتر برنامه‌ریزی و تقویم را در جائی نگاه دارید که گم نشود.
▪ مطمئن شوید که همه افراد مرتبط، به آن دسترسی داشته باشند.
● بر روی کار تمرکز کنید
فضا را برای انجام کار، تمیز و سازماندهی کنید. سعی کنید عوامل پرت‌کننده حواستان را از محل دور نمائید. اگر امکان داشت ابزار و تدارکات لازم را در محل و قبل از شروع فراهم آورید.
از قدم‌های کوچک شروع کنید. یک کار بزرگ را به قطعات کوچکتر تقسیم نمائید و برای تمام کردن هر بخش کار کنید. وقتی همه خانواده با یکدیگر کار کنند هر فرد بر روی بخشی کار می‌کند که میزان آن مناسب او است.
هنگامی‌که پروژه بزرگی برنامه‌ریزی میظشود به قدر کافی بخوابید و اگر ممکن است زودتر به رختخواب بروید. در طی روز خواب کوتاهی داشته باشید (۱۵-۱۰ دقیقه خواب برای بزرگسالان کفایت می‌کند).
● عوامل مزاحم را محدود سازید.
به ملاقات‌کنندگان و تلفن‌کنندگان با صراحت بگوئید که کاری را باید تمام کنید. یاد بگیرید تا به افرادی که وقت و یا توانائی شما را در طی این کار می‌خواهند، ”نه“ بگوئید. شما می‌توانید مؤدب و در عین حال قاطع باشید.به کودکان بیاموزید که شما برای تکمیل پروژه به وقت خود نیاز دارید. کودکان نیز حق دارند برای پروژه‌ها خود زمان‌بندی نمایند.
● موفقیت را جشن بگیرید
اعضاء خانواده را برای اتمام هر بخش از این پروژه ستایش کنید. حتی تکمیل یک کار عادی می‌تواند جشنی را در پی داشته باشد. موفقیت در مدیریت زمان موجب احساس اعتمادبه‌نفس در همه اعضاء خانواده می‌شود.
منبع: www.urbanext.uiuc.edu
منبع : روزنامه آفتاب یزد


همچنین مشاهده کنید