شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بیماری‌های پوست و رانندگی


بیماری‌های پوست و رانندگی
پژوهشگران آمریكایی به رانندگانی كه به مدت طولانی و سالیان دراز رانندگی می‌كنند، در مورد خطر ابتلا به سرطان پوست هشدار داده‌اند.
این پژوهشگران تابش نور خورشید از پنجره كنار راننده را علت اصلی افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست دانسته‌اند. اشعه ماوراء بنفش موجود در تشعشعات خورشیدی باعث ایجاد آسیب‌هایی در پوست انسان می‌شود. شیشه جلو خودرو‌ها معمولاً از نفوذ درصد بسیاری از اشعه ماوراء بنفش خورشید جلوگیری می‌كند اما شیشه پنجره‌های كناری این ویژگی را به مقدار كم دارا می‌باشند. پژوهشگران "دانشكده پزشكی سن لوئی" آمریكا در تحقیقی كه بر روی ۸۹۸ زن و مرد مبتلا به سرطان پوست انجام دادند متوجه شدند در عده زیادی از مردان مورد مطالعه میزان گسترش سرطان پوست رابطه‌ای مستقیم با بخش‌هایی از بدن داشته كه در حین رانندگی بیشتر در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش خورشیدی قرار دارد. شیشه جلوی اغلب خودروها دارای پوششی است كه از عبور اشعه‌های ماوراء بنفش خورشیدی جلوگیری می‌كند. برای كاهش خطر ابتلا به سرطان پوست در میان رانندگان ضروری است كه شیشه پنجره كنار راننده از نوع دودی یا فیلتردار انتخاب شود.
در این میان برخی كارشناسان و متخصصان می‌گویند تابش آفتاب به پوست در حین رانندگی نمی‌تواند به طور قطعی باعث سرطان پوست شود زیرا میزان اشعه ماوراء بنفشی كه راننده‌ها در معرض آن قرار دارند، زیاد نیست. این كارشناسان توصیه می‌كنند رانندگان مشخصات پوست خود را خوب بشناسند و هنگامی‌كه در معرض مستقیم آفتاب قرار می‌گیرند، از آن مراقبت كنند و اجازه ندهند پوستشان دچار سوختگی ناشی از اشعه آفتاب شود زیرا پوستی كه در آفتاب سوخته باشد، در معرض خطر بیشتری از ابتلا به سرطان پوست قرار خواهد داشت.
● سرطان پوست چیست؟
سرطان پوست بیماری‌ای است كه در آن سلول‌های بدخیم از بافت پوست منشأ می‌گیرند و به طور نامنظم و رو به رشدی زیاد شده و بدون این كه موجب عكس العمل تدافعی در سیستم ایمنی بدن شوند، از آن عبور می‌كنند. مهمترین عامل در سرطان پوست، جهش در دی‌.‌ان‌.ای سلول بر اثر تابش اشعه ماوراء بنفش است. اشكال گوناگونی از سرطان پوست وجود دارد كه هر یك نشانه‌ها و عوارض خاص خود را دارند. شایع‌ترین اشكال سرطان پوست عبارتند از:
۱) سرطان سلول‌های بنیانی:
شایع‌ترین نوع سرطان پوست است و نسبت به دیگر اشكال سلول‌های سرطانی پوست خطر كمتری دارد. علت اصلی این سرطان، تابش شدید نور خورشید و قرار گرفتن بدن از جمله صورت، گوش‌ها، گردن، سر، شانه‌ها و پشت، تماس با مواد شیمیایی مانند آرسنیك و مواد رادیو اكتیو، جراحتهای باز، سوختگی و خالكوبی می‌باشد.
۲) سرطان سلول‌های فلسی :
این سرطان دومین شكل شایع سرطان پوست به شمار می‌رود و قادر است تمام بدن از جمله لایه‌های مخاطی را در بر گیرد. علت اصلی آن نیز تابش نور خورشید به اعضای بدن، زخم‌های باز، تابش اشعه ایكس و تماس با مواد شیمیایی مانند آرسنیك و فرآورده‌های نفتی می‌باشد.
۳) سرطان ملانوما :
این سرطان از خطرناك‌ترین انواع سرطان پوست به شمار می‌رود.‌
محمدرضا میرغلامی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید