جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نور و رنگ


نور و رنگ
به طور كلی رنگهای روشن نسبت به رنگهای تیره اثر تحریكی زیادی داشته و فعالیت عمومی را در انسان و حتی در حیوانات افزایش میدهد . لذا رنگهای روشن و نزدیك به سفید ، ضمن افزایش فعالیتهای عمومی بدن باعث پیشرفت كار و فعالیتهای شغلی و حرفه ای میگردد . و بر عكس رنگهای تیره نظیر سورمه ای و آبی تیره به جهت كاهش فعالیت انعكاسی ناشی از نور اثر محرك كاهندگی داشته و باعث كم شدن فعالیت میشود .
به طوریكه میدانیم طیف نور سفید از نورهای بنفش ، نیلی ، آبی ، سبز ، زرد ، نارنجی ، و قرمز تشكیل شده است . از طرفی نور سفید خورشید در ساعات مختلف روز كیفیتهای مختلفی پیدا میكند .
هنگامی كه آفتاب در آسمان صاف و بدون ابر درخشان است نور سفید طبیعی ، گرم و تحت سلطه اشعه قرمز خواهد بود و وقتی كه در پشت ابر ناپدید گردد همین نور ، سرد شده و برتری با اشعه آبی است .
بشر همیشه در جستجوی كپی برداری از طبیعت است . به همین جهت از آغاز اختراع لامپ فلوئورسنت پودرهای شیمیایی مختلف و مخلوط آنها را در لامپ فلوئورسنت مورد آزمایش قرار دادند كه تا حد مقدور به طیف نور سفید طبیعی نزدیك شود .
دكتر"مونوفوكس" معتقد است علت اینكه در روز فعالیت بدن افزایش می یابد . این است كه نور از طریق تحریك قسمت قدامی غده هیپوفیز فعالیت مغزی و عمومی را در انسان و حیوان افزایش میدهد .
با این دید به سادگی میتوان نتیجه گرفت كه استفاده از رنگهای روشن و نور مناسب در محیطهای آموزشی تا چه حد در افزایش فعالیتهای خاص ذهنی و هوشی تاثیر داشته و باعث افزایش جهشهای مغزی میگردد .
همانطور كه گفته شد ، استفاده از رنگهای روشن و نور مناسب در محیطهای آموزشی در افزایش فعالیتهای خاص ذهنی و هوشی تاثیر داشته و باعث افزایش جهشهای مغزی میگردد .
اثر رنگ بر دانش آموزان تا به حدی است كه باید حتی رنگ كاغذ وقلم را نیز مد نظر قرار داده و بر طبق اصول خاص خود عمل نمود . به عنوان مثال میدانیم كه اگر كاغذ سفیدی را روی میزی با زمینه سیاه قرار داده و روی آن بنویسیم یا بخوانیم چشم ما زود خسته خواهد شد .
اصولاً رنگهای تیره بر سطح سفید بهتر جلوه گر شده و باعث سهولت در عمل چشم گردیده ، و از خستگی اعصاب آن جلوگیری میكند . و بالعكس استفاده از رنگهای روشن در زمینه سفید باعث خستگی سریع چشم شده و چشم جهت انجام عمل تشخیص و تطابق در خواندن و نوشتن دچار فشار میشود .
لذا از استفاده مستمر از رنگهای آبی ، قرمز ، و سبز توصیه نمیشود . البته فراموش نشود كه استفاده از بعضی رنگها در متن باعث جلب توجه و متمركز شدن خواننده گشته و دقت را بالا میبرد .
نكته ای كه در مورد رنگ قرمز یا همان نور قرمزِ منعكس از اجسام قرمز رنگ وجود دارد ، بالا بودن طول موج آن و درنتیجه قدرت كشش زیاد این نور نسبت به دیگر نورها می باشد . كه همین اثر تحریكی رنگ قرمز است كه در چراغ راهنمایی استفاده شده و باعث جلوگیری از بروز حوادث میگردد .
برگرفته از كتاب رنگ و تربیت نوشته مهدی علی اكبرزاده
منبع : سایت انجمن اپتومتری خراسان


همچنین مشاهده کنید