جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

انتخاب مسیر مناسب به سرزمین بازی‌ها


انتخاب مسیر مناسب به سرزمین بازی‌ها
● نکاتی چند در خصوص اسباب‌بازی‌ها
▪ سرگرمی را جستجو کنید که موردعلاقه فرزندان باشد.
استفاده از اسباب‌بازی کاملاً یک نیاز فردی است و هر کودک نیازها و علائق خاص خویش را می‌طلبد و بدیهی است که کلید موفقیت آن، کنکاش در علائق کودکان و نه محصور شدن در تمایلات و خواستهٔ آنها می‌باشد. دلایل مختلفی کودکان را برای دستیابی به یک سرگرمی خاص هدایت می‌نماید. اگر کودکان یک اسباب‌بازی و یا سرگرمی را از طریق صفحهٔ تلویزیون و یا در میان همسالان و هم‌بازی‌های خود دیده باشند، آن وقت است که موضوع بحث در خصوص آن اسباب‌بازی همه چیز را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.
▪ سرگرمی‌هائی را که با مراحل رشد کودک سازگاری دارد را انتخاب نمائید.
بعید به‌نظر می‌رسد که والدین بتوانند سرگرمی و یا اسباب‌بازی را به فرض اینکه برای فرزندشان کارآئی داشته باشد، انتخاب بنمایند. در خصوص انتخاب هر سرگرمی، حتی در صورتی‌که کودکان با توجه به نیازهای شخصی به طرف آنها جلب و اصرار به تهیه آن دارند. والدین می‌بایست به توصیه‌های موارد استفاده و بهره‌مندی آنها که به لحاظ شرایط سن و رشد کودکان، توسط سازندگان آن سرگرمی‌ها مورد اشاره قرار گرفته است، توجه کافی بنمایند. برای والدین سطح سنی کودکان در انتخاب اسباب‌بازی‌ بسیار تعیین‌کننده و ثمربخش است. زیرا اولیاء با این بینش، سازندگان سرگرمی‌ها را در امر برخورداری از یک دیدگاه و ارتباط تنگاتنگ برای ساخت یک وسیله مفید و سودمند، یاری نموده، راه‌گشا و راهنما خواهد بود. در چنین مواردی حتی اگر رشد کودک شما با سن واقعی او متناسب نباشد، طبقه‌بندی سطح سنی می‌تواند در تصمیم‌گیری شما جهت تهیه هر نوع اسباب‌بازی مؤثر و مفید واقع گردد.
▪ اسباب‌بازی و سرگرمی‌هائی را که ایمن، بی‌خطر و از لحاظ شکل‌پذیری نامحدوده بوده و از بهترین مواد اولیه ساخته شده که باعث تحریک و تهییج در بازی‌های فکری، ذهنی و جسمی کودک می‌گردد را جستجو نمائید.
هنگامی‌که انتخاب اسباب‌بازی مناسب برای کودکان فرا می‌رسد. آن زمان شکل یافتن سرگرمی مناسب در بین قفسه‌هائی که مملو از اسباب‌بازی‌های الکترونیکی و یا از پیشرفته‌ترین تکنولوژی مکانیکی برخوردار بوده و به نوعی باعث جلب‌نظر کودکان می‌گردد. آشکار می‌شود این پدیده بدین‌خاطر است که ما در حال گذار از عصر اسباب‌بازی‌های ساده به عصر تکنولوژی برتر می‌باشیم و بدین لحاظ یافتن و انتخاب آنها را برای کودکان مشکل و مشکل‌تر می‌نماید.
▪ به‌ویژه برای کودکانی که دارای نیازهای اختصاصی هستند، اسباب‌بازی‌هائی را جستجو نمائید که از قابلیت‌های تنظیم، تغییر و چندگانگی برخوردار باشند.
برخی از کودکان و اولیاء در برخورد و انتخاب اسباب‌بازی، نیاز به یک حمایت و کمک فکری جنبی نیز دارند. در عین حال کودکان با وجود نیازهای فردی هنوز به همان فوائدی که یک اسباب‌بازی و یا سرگرمی ارائه می‌دهد اکتفا می‌نمایند. و در مقابل برخی دیگر سرگرمی‌هائی را نیاز دارند که آن خصوصیات در سایر اسباب‌بازی‌های موجود در فروشگاه‌ها وجود ندارد. اما در اغلب اوقات صفات ممیزه مشخصی در کلیه اسباب‌بازی‌ها که مورد استفاده اکثریت کودکان باشد یافت می‌گردد.
▪ و بالاخره اسباب‌بازی‌هائی را انتخاب نمائید که تحرک و افزایش انگیزه کودکان را در بازی با آن وسایل مجدانه ارتقاء بخشد.
با توجه به شیوع چاقی در دوران کودکی در خانواده‌های معاصر و سبک زندگی ماشینی آنها که باعث عدم تحرک کودکان می‌گردد، والدین می‌بایست اسباب‌بازی و سرگرمی را جستجو نمایند که کودکان را در مصاف با سرگرمی‌های انفعالی که آنها را تحت‌تأثیر ساختار خود قرار داده است به فعالیت فیزیکی و خلاقیت هر چه بیشتر رهنمون سازد.
مجموعه وسایل خیاطی، جعبه‌های شنی (نوعی سرگرمی) و سایر تجهیزات اسباب‌بازی زمینی فرصتی را در اختیار کودکان قرار می‌دهد تا در طول مدت بازی با یکدیگر همفکری، همکاری و مشارکت نمایند.
زمان فراغت، نه تنها برای بهداشت فکری و ذهنی کودکان بلکه برای سلامت جسم آنها نیز سودمند است. ولیکن متأسفانه برخی از آنها امروزه کمتر از ان بهره می‌گیرند، زیرا بیشتر وقت خود را در مقابل صفحه تلویزیون و یا کامپیوتر صرف می‌نمایند اولیاء باید توجه داشته باشند که بازی و سرگرمی برای کودکان از ضروریات است و می‌بایست برای کودکان فرصت برقراری ارتباط معنی‌دار یا سرگرمی‌های مناسب فراهم آید.
بهتر است با توجه به شرایط رشد و سن کودکان، سرگرمی‌ها و اسباب‌بازی‌هائی در اختیار آنان قرار گیرد که بتوانند بر آن وسایل مدیریت نمایند. بدین معنی که با توجه به نیازها و تفکرات ذهنی خود، در به‌وجود آوردن و خلق آثار و اشکال مختلف نقش سرپرستی ایفاء نمایند و این خود نقش وسایلی را که به لحاظ طراحی و برنامه‌ریزی یک‌بعدی به‌وجود آمده در ساختارشان، کودک را موظف به پیروی از آن می‌نمایند را منتفی می‌سازد.
مترجم: مهدی رسائی
منبع : ماهنامه کودک


همچنین مشاهده کنید