پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


مدیریت زمان


مدیریت زمان
مدیریت زمان موضوعی است كه همه ما چه در زندگی شخصی و چه در زندگی حرفه ای نیاز داریم با آن روبرو شویم تا در زندگی موفق گردیم. مفهوم مدیریت زمان، مدیریت بر زمان نیست بلكه مدیریت بهینه برنامه ها و فعالیتهایی است كه در بستر زمان صورت می پذیرد.
حتی با مدیریت زمان هم پی خواهیم برد كه نمی توان هر كاری را سروقت انجام داد، اما برخی از كارها وجود دارند كه باید سروقت انجام شوند و كارهایی هستند كه می توان به تاخیر انداخت ، بنا براین زمانی می توانیم یك مدیریت زمان ایجاد كنیم كه واقعاً بدانیم چه انتظاری از زندگی خود داریم.
حضرت علی (ع) می فرمایند: فرزند زمان خویشتن باش
سنكا می گوید: به یاد گذشته خوش باشیم ، حال را به خوبی بگذرانیم و درباره آینده از مال اندیشی خودداری نكنیم
لرد آویبوری می گوید: روزگار نسبت به كسی كه بداند وقت خودرا چگونه مصرف كند فوق العاده مهربان است .
از تفاوتهای مهم و بارز دوران كودكی و نوجوانی این است كه فكركودكان معطوف به زمان حال است در حالیكه نوجوانان به سرعت نگاه خودرا به گذشته و آینده متوجه می نمایند وافق دید خود را گسترش می دهند بنابراین باید به جوانان بیاموزیم كه فرصتها هرگز درانتظار ما نمی مانند، به فرموده رسول اكرم(ص)فرصتها همچون ا برها میگذرند پس باید ما آنها را دریابیم بنابراین نسل جوان زمانی موفق خواهند بود كه لحضه ها را شكار كنند.
به یك تعبیر مدیریت زمان در واقع همان مدیریت بر خویشتن است و جالب است بدانید مهارتهایی كه ما برای اداره كردن دیگران نیازمندیم همان مهارتهایی است كه برای اداره كردن خود نیازمندیم مانند توانایی و مهارت در برنامه- ریزی، تفویض اختیار، سازماندهی، رهبری و كنترل .
● از نظر مدیریت زمان كارها به چهاردسته تقسیم می شوند:
۱) كارهای مهم و فوری: این كارها خود به خود انجام می گیرند
۲) كارهای مهم و غیرفوری: این دسته از كارها افراد موفق و ناموفق را مشخص می كند و افراد ناموفق معمولا" كار را به تعویق می اندازند
۳) كارهای فوری و غیرمهم: این كارها در جهت اهداف انسان نیستند ولی انجام می شوند
۴) كارهای كم اهمیت و غیر ضروری : برخی از افراد به خاطر ناتوانی در انجام كارهای مهم و فوری، خود را به این كارها سرگرم می كنند
"موفقیت در مدیریت زمان وابسته به تشخیص كارهای مهم است "
● راههای كسب موفقیت در مدیریت صحیح زمان:
▪ از كارهای غیر مهم صرف نظر كنیم
▪ كارها را اولویت بندی كنیم
▪ راهزنان وقت را بشناسیم
▪ راههای ایجاد وقت را یاد بگیریم
● راهزنان وقت عبارتند از:
▪ صحبتهای كم اهمیت
▪ مطالعه مطالب كم اهمیت و غیرضروری
▪ تلفنهای غیر ضروری
▪ نداشتن انضباط كاری
▪ سستی و بی ارادگی در تصمیم گیری
▪ ناتوانی " نه " گفتن به خواسته های نابجا
▪ نداشتن تمركز حواس
▪ عادت امروز و فردا كردن
▪ قبول و یا تحمیل بیش از حد مسئولیت و كار
▪ عدم برنامه ریزی مناسب
● راههای ایجاد وقت عبارتند از:
▪ زنده كردن وقت مرده
▪ انجام كارها به طور همزمان
▪ تنظیم كردن وقت خواب
▪ عقب انداختن كارهای غیر مهم
▪ " نه " گفتن به درخواستهای غیر مهم
● دلایل عدم استفاده از مدیریت زمان:
▪ عدم شناخت مدیریت زمان
▪ سستی و تنبلی به دلیل عدم وجود هدف و انگیزش لازم برای برنامه ریزی موثر
▪ علاقه به كار در شرایط بحران و تنگی وقت
● مزایای استفاده از مدیریت زمان:
▪ با مدیریت زمان تعیین می كنید كه كدام یك از كارهایی كه انجام می دهید مهمتر است این عمل كمك می كند به برخی از فعالیتها اولویت زیادی داده و برخی از فعایتها را حذف كنید
▪ مدیریت زمان كمك می كند كه از طریق حذف مزاحمتها و فعالیتهای غیر ضروری مدت زمانی را كه واقعاً كار می كنیم افزایش دهیم
▪ مدیریت زمان موجب كاهش استرس شده و همین امر موجب بهبود سلامت روحی و جسمی می شود
● چگونه از وقت خود بیشترین بهره را ببریم؟
▪ هرچه هدفها شفاف تر باشد، كارایی در رسیدن به آنها بیشتر می شود
▪ اولویتهای حقیقی خود را در زندگی و كار تعیین كنید
▪ برنامه ریزی كنید: هر دقیقه برنامه ریزی برابر با۱۰ دقیقه صرفه جویی در انجام كار است
▪ قبل از شروع كار، مقدمات آن را فراهم كنید
▪ تمرین مرتب مهارتها باعث كاهش زمان انجام كار و افزایش كارایی می شود
▪ استعدادهای منحصر به فرد خود را تقویت كنید
▪ خود را تحت فشار قرار دهید تا كارهای بیشتر و بهتری را در مدت زمان كمتر انجام دهید و بدین ترتیب به شخصی كارآمد تبدیل خواهید شد
▪ همواره فردی خوشبین و سازنده باشید
● نكاتی پیرامون مدیریت موفق زمان:
▪ برای برنامه ریزی ، زمان بگذارید
▪ اهداف رامشخص ساخته و مكتوب كنید
▪ اولویتها رامشخص كنید
▪ تهیه برنامه زمانی انجام كارهای اولویت دار
▪ بر اهداف تاكید كنید نه بر فعالیتها
▪ هر روز حداقل یك هدف عمده را برای خود قائل شده و بكوشید تا آن را محقق سازید
▪ هر روز وقت خود راچنان زمان بندی كنید كه ابتدا مهمترین كارها راانجام دهید
▪ اطمینان حاصل كنید كه اولین ساعت روز كاری شما سودمند باشد
▪ هرگاه شروع به انجام كاری كردید سعی كنید بدون وقفه آن را به پایان رسانید
▪ ما بین فعالیتها برای خود وقت استراحت نیز در نظر بگیرید
▪ به خود و اولویت بندی كه انجام داده اید اعتماد داشته باشید
▪ به هیچ فردی اجازه ندهید وقت شمارا تلف كرده و برای خود مصروف كند و بیاموزید درصورت لزوم با صراحت" نه" بگویید
▪ از تمام لحظات زندگی خود به نحو احسن استفاده كرده و در انتظار رویدادهای خوشایند در زندگی باشید
▪ هنگام نیاز از فرد آگاهی راهنمایی بخواهید
▪ هدر دهنده های وقت را به حداقل برسانید
● كلام آخر :
دستیابی به موفقیت در زندگی منوط به اجرای اصل " حذف و انتخاب " است ، انتخاب بین اعمال با ارزش و فعالیتهای بی ارزش . طبق قانون ۲۰/۸۰ سعی كنید از ۲۰% زمان خود برای انجام ۸۰% كارهایتان استفاده كنید.
تهیه وتنظیم : پروین كرملو
منبع : سایت سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید