شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

نصرا.. سجادی


نصرا.. سجادی
سجادی شانزدهمین رئیس فدراسیون فوتبال كشورمان بود كه مسئولیت اداره فوتبال ایران را از پاییز سال ۱۳۶۳ به حكم رئیس وقت سازمان تربیت بدنی یعنی اسماعیل داوودی شمسی بر عهده گرفت و ۲ سال تمام تا پاییز سال ۶۵ این مسئولیت را بر عهده گرفت. در دوران ۲ ساله مدیریت سجادی در فدراسیون فوتبال حوادث مختلفی در فوتبال كشورمان به وقوع پیوست كه این حوادث را با هم مرور می كنیم.
● بر پایی لیگ قدس
در سال ۱۳۶۴، اولین دوره لیگ فوتبال بعد از انقلاب با عنوان لیگ استانی قدس با شركت ۱۳ استان برتر فوتبال كشور برگزار شد كه با قهرمانی تیم فوتبال منتخب تهران الف به پایان رسید. مسابقات فوتبال لیگ استانی قدس ۴ سال برگزار شد و بعد از چهار سال در سال ۱۳۶۸ و در دوران مدیریت محمدرضا پهلوان اولین دوره لیگ باشگاهی بعد از انقلاب برگزار گردید.
● جام ملتهای آسیا
تیم ملی فوتبال در آذر ماه ۱۳۶۳ به سنگاپور رفت تا در مسابقات فوتبال مرحله نهایی جام ملت های آسیا شركت كند. در این مسابقات ایران، آغازی بسیار قدرتمند داشت ابتدا چین و امارات مغلوب ایران شدند اما تیم ایران ، در گام بعدی با هند و سنگاپور مساوی كرد و در نیمه نهایی این رقابت ها هم مغلوب تیم فوتبال عربستان شد و از قهرمانی محروم شد.
● مربیان تیم ملی
نصرا.. سجادی برخلاف بهروز صحابه اعتقادی به وجود سرمربی در تیم ملی نداشت، بنابراین از محمود یاوری و ناصر ابراهیمی خواست تا هر دو به عنوان مربی در تیم ملی فوتبال كار كنند. یاوری بعد از این اتفاق از سر مربیگری تیم ملی فوتبال كنار رفت و ناصر ابراهیمی به اتفاق مسعود معینی مربیان تیم ملی شدند اما بعد از مسابقات جام ملت های آسیا ، نصرا.. سجادی فریدون عسگرزاده را به عنوان سر مربی تیم ملی و ناصر ابراهیمی را به عنوان مربی منصوب كرد. تیم ملی با این ۲ در مسابقات جام بین المللی دهه فجر شركت كرد. بعد از این مسابقات عسگرزاده و ابراهیمی از مربیگری تیم ملی استعفا دادند و پرویز دهداری سرمربی تیم ملی فوتبال كشورمان شد.
● جام جواهر لعل نهرو
در زمستان سال ۶۳ تیم ملی فوتبال در مسابقات جام جواهر لعل نهرو شركت كرد. در این مسابقات ایران با تیم های قدرتمند یوگسلاوی و اتحاد جماهیر شوروی سابق به رقابت پرداخت.
● جام بین المللی دهه فجر
در بهمن و اسفند سال ۱۳۶۴، جام بین المللی دهه فجر با شركت ۲ تیم داخلی و ۵ تیم خارجی در تهران برگزار شد. در این مسابقات تیم های ملی الف و ب ایران و منتخب خوزستان و تیم های غنا، رومانی، لهستان، روسیه و پاكستان حضور داشتند. ایران الف مقابل تیم امید لهستان در دیدار فینال شكست خورد و به مقام دوم این دوره رسید.
● بازی های آسیایی سئول
تیم ملی ایران در مهر ماه سال ۱۳۶۵ به مدیریت سجادی و مربیگری دهداری در بازی های آسیایی ۱۹۸۶ سئول شركت كرد. در این رقابت ها ایران در مرحله یك چهارم نهایی رقابت ها حذف شد. بعد از این بازیها بود كه ۱۴ بازیكن با تجربه تیم ملی بخاطر اختلاف در تیم ملی فوتبال استعفا دادند. سجادی در پاییز سال ۶۵ از فدراسیون فوتبال كنار رفت. او در سازمان تربیت بدنی قائم مقام پست ریاست شد و جای خود را به علی محمد مرتضوی داد.
● سوابق مدیریتی
سید نصرا.. سجادی قبل و بعد از ریاست فدراسیون فوتبال ابتدا كارشناس مسئول در آموزش و پرورش تهران شد. سپس مدیر كل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش بود. قائم مقامی سازمان تربیت بدنی، تدریس در دانشگاه و بالاخره معاونت تندرستی و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش از دیگر مسئولیت های او بوده است.
منبع : سایت فدراسیون جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید