سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


فرآیندی به نام گفت وگو


فرآیندی به نام گفت وگو
هدف از انجام مصاحبه شناخت و درک منظور و رفتار دیگران است. مصاحبه گر از فرد سوال می کند تا وی را بهتر بشناسد و بتواند در فکر وی نفوذ کند. مصاحبه جرات بسیار می خواهد. پایه و اساس مصاحبه و جرات انجام آن، اعتماد است.بدین مفهوم که آنچه مصاحبه شونده در مصاحبه می گوید، باید پذیرفت و نباید سبک سنگین کرد یا ستود؛ تنها باید پذیرفت. انجام مصاحبه با کودکان خردسال مستلزم داشتن جرات فراوان است.
کودکان شاید ماهیت فرآیند مصاحبه و نتایج احتمالی آن را ندانند؛ با این همه، باز به دنبال حس مقبولیت هستند و می خواهند کسی به حرف های آنها گوش دهد و گفته هایشان را باور کند.مصاحبه با کودکان خردسال، مستلزم داشتن دانش و مهارت است؛ دانش نسبت به موانع کلامی ای که باید بر آنها غلبه کرد؛ دانشی نسبت به نوع اطلاعاتی که باید در مصاحبه به دست آورد و برخورداری از مهارت های لازم برای انجام این کار، دانشی نسبت به این اصل که مصاحبه گر به رغم داشتن نیت کمک کردن به کودک، ممکن است همیشه در این کار موفق نباشد. بدیهی است کتاب حاضر به تنهایی نمی تواند مهارت های لازم در انجام مصاحبه با کودک را به مصاحبه گر بدهد، بلکه تنها با انجام تمرین می توان به این مهم دست یافت.
هدف از نگارش این کتاب دادن دانش کافی به مصاحبه گر برای آشنایی با تمریناتی است که با انجام آن بتوان مهارت های لازم را در انجام مصاحبه با کودک کسب کرد.هر فصل از کتاب مرحله ای از فرآیند مصاحبه را معرفی می کند. فصل یکم به بررسی درک کودک از جهان و مهمتر از آن به کاوش تفاوت های بارز آن با نوع درک بزرگسالان می پردازد. درک دیدگاه های کودک نسبت به جهان ممکن است دشوار باشد، اما بسیار آموزنده خواهد بود و بدون آن سوالاتی که در مصاحبه مطرح می شود ممکن است موثر واقع نشود و پاسخ به آنها سوءتعبیر گردد. فصل دوم مصاحبه گر را برای انجام مصاحبه آماده می کند.
انجام مصاحبه موفق با کودک مستلزم نوعی طرح ریزی است. دستکم، پیش از انجام مصاحبه باید هدفی روشن از آب ترسیم کرد. در فصل سوم فنون متفاوت مصاحبه تشریح و مثال هایی نیز برای افزایش بهره وری از این فنون مطرح شده است.
در این فصل مناسب ترین ساختار مصاحبه براساس پروتکل های بین المللی نیز پیشنهاد شده است. در فصل چهارم نکاتی در خصوص جرح و تعدیل فنون استاندارد مصاحبه برای انجام مصاحبه تبیین شده است. فصل پنجم و آخر کتاب به تشریح مراحل پس از انجام مصاحبه، مخصوصا مرحله کسب اطلاعات از کودک و مصاحبه گر می پردازد. در این فصل برای غنا بخشیدن به مهارت های مصاحبه در آینده رونوشتی کامل از مصاحبه ای حقیقی بررسی و ارزیابی می گردد. منابع و مآخذ اصلی مورداستفاده در داخل متن و نیز در فهرست منابع در آخر کتاب مشخص شده است.
تدوین کتاب به گونه ای است که در قالب منبعی علمی مورد استفاده علاقه مندانی خواهد بود که دارای مشغله کاری بسیاری هستند. پیشنهاد نگارندگان کتاب به مصاحبه گرانی که در حرفه مصاحبه گری تجربه کافی ندارند این است که آن را از ابتدا تا انتها مطالعه کنند. هر دو نگارنده کتاب پیش از مبادرت به تحقیق در این زمینه به عنوان روان شناسی بالینی فعالیت کرده اند. تحقیق این دو به فنون مصاحبه و روش های ارتقای فنون مصاحبه با کودکان معطوف است.
در پیشینه فعالیت کاری این محققان آموزش ماموران پلیسی، مددکاران اجتماعی، وکلا و روان شناسان در زمینه مصاحبه با کودکان در کشورهای انگلستان، ایالات متحده، استرالیا و زلاندنو به چشم می خورد. نگارندگان در کشورهای مزبور همایش های تخصصی در زمینه مصاحبه با کودکان نیز برپا کرده اند.
کلر ویلسون ـ مارتین پاول/ ترجمه؛ سروش بهربرـ مهدی جاوید
ناشر؛ دانشگاه علوم انتظامی
چاپ اول؛ ۱۳۸۵
۳۰۰۰ نسخه/ ۱۶۸ صفحه
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید