شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


چیستی رشد سیاسی


چیستی رشد سیاسی
استاد عزت الله فولادوند که امروز با کوله باری از تجربه، دهه هفتادم زندگی اش را سپری می کند سال هاست که سعی در افزودن آگاهی های جامعه دارد. این چهره نامی در ۱۳۶۳ کتابی به نام «رشد سیاسی» نوشته سی. ایچ داد، استاد علوم سیاسی در انگلستان به ترجمه وی انتشار یافت که با اقبال دانش پژوهان روبه رو شد و به چاپ های بعدی نیز رسید. اکنون آن کتاب با افزوده هایی از دانشمندان معتبر امروزی درباره موضوع بحث پیش چشم خوانندگان است.
«مراحل و عواملو موانع رشد سیاسی» متنی اساسی برای آشنایی با مفاهیم بنیادی بحث رشد و مدرن سازی سیاسی است.
در سه دهه اخیر، برای ذکر تنها چند نمونه برجسته، جنگ ویتنام با نخستین شکست آمریکاییان پایان یافت، انقلاب اسلامی وضع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران را از بیخ و بن دگرگون ساخت، مائو از دنیا رفت و چین، پرجمعیت ترین کشور جهان، راهی دیگر در پیش گرفت و دستکم از نظر اقتصادی به مقام یکی از ابرقدرت های جهان رسید، کمونیسم در روسیه و اروپای مرکزی و شرقی از هم پاشیده، اتحادیه اروپا با ۴۵۰ میلیون جمعیت به وجود آمد، دیکتاتوری های آمریکای لاتین یکی پس از دیگری رخت بربستند و جای به حکومت های انتخابی دموکراتیک سپردند، اسلام به صورت نیرویی چشم پوشی ناپذیر در معادلات بین المللی آغاز به عرض اندام کرد، در خود کشورهای اسلامی حوزه های فکری و علمی رقیت مدعی هویت های تازه شدند، تکنولوژی اطلاعات و ارتباط همه مرزهای سنتی را درنوردید و انقلابی شاید بزرگ تر از انقلاب صنعتی برپا کرد که به هیچ وجه هنوز تبعات کامل آن آشکار نیست و نسلی جوان در سراسر دنیا پا به عرصه هستی نهاد که اکنون در نهادها و ارزش های سنتی و مدرن پیشین چون و چرا کند و بیش از هر نسلی در گذشته، به قول آلدوس هاکسلی، خواهان «جهانی جسور و جوان» است.
هریک از این تحولات شگرف نتایجی داشته که زندگی هزاران میلیون از جهانیان را دگرگون ساخته است و مجموع این پیامدها در این مدت کوتاه (به مقیاس تاریخ)جهان را به لرزه درآورده است. مسائلی که در پی آنها پیش آمده شایان بررسی هایی عمیق و دقیق است که از حد گزارش های خبری و تفسیر وقایع روز درمی گذرد و توان صاحب نظرانی است که عمری را در گره گشودن از آنها صرف کرده باشند.
از مقایسه فهرست مطالب بخش اول و بخش دوم کتاب آشکار خواهد شد که در مدتی که میان آن دو فاصله بوده است چه مسائل جدید و پیچیده ای توجه متخصصان را جلب کرده است و چه ابعاد بی سابقه ای از مبحث رشد سیاسی پدیدار شده است که یا پیشتر وجود نداشته یا تا امروز از نظر پنهان بوده است.
در این کتاب خواهیم دید که دانشمندان علوم اجتماعی از ۵۰ سال پیش با چه مسائلی دست و پنجه نرم کرده اند. افزون بر تجدید چاپ رشد سیاسی، در بخش افزوده ها به مقالات زیر برمی خوریم؛ جنبه های رشد سیاسی، لوشن پای؛ ریشه های دموکراسی، کارلز بوآ؛ رشدنیافتگی سیاسی، میک مور؛ جامعه شناسی مدرن سازی، رانلد اینگلهارت؛ راه های مدرن سازی سیاسی، م.گ. اشمیت و تعارض و همگرایی فرهنگ ها در قرن بیست و یکم، سموئل هانتیگتن.
گروه نویسندگان/ ترجمه؛ عزت الله فولادوند
ناشر؛ ماهی/ چاپ اول؛ ۱۳۸۶
۲۰۰۰ نسخه/۲۳۴ صفحه
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید