جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


باغچه سیار کنار پنجره


باغچه سیار کنار پنجره
هیچ گاه تصور نکنید که چون نمای زیبای یک جنگل، چمن زار و یا حتی یک باغ کوچک پر از گل را بیرون از پنجره خانه خود ندارید، نمی توانید زیبایی و رایحه گل ها را به فضای خانه خود بیاورید. یکی از سریع ترین و راحت ترین راه ها برای پرکردن فضای خانه از رایحه گل های مختلف، نصب جعبه های پر از گل در بیرون پنجره خانه هاست، با انتخاب درست گل ها و گیاهان می توانید رنگ های مختلف و زیبایی را به خانه خود بیاورید. اما از آنجا که هیچ چیز بدون زحمت به دست نمی آید شما باید مراحل مختلفی را طی کنید تا بتوانید با درست کردن گلدان های متفاوت گل ها را میهمان خودکنید.
ابتدا باید اندازه پنجره ای را که می خواهید برای آن جعبه گل و گیاه نصب کنید، بگیرید. این جعبه ها در ابعاد مختلف موجود هستند و می توان آنها را به صورت آماده خرید. در صورتی که وقت بیشتری دارید و مهارت کارکردن با اره برقی و چوب را دارید خودتان می توانید جعبه مورد علاقه خود را بسازید و می توانید از طرح های مختلفی که در بازار برای ساختن این جعبه ها وجود دارد نیز کمک بگیرید. فراموش نکنید که برای ساختن چنین جعبه هایی ابزارهای زیر را لازم دارید. قلم موی رنگ، دستکش کار، بتونه، میخ، چند قطعه چوب، سمباده، متر.
ابتدا طول پنجره را اندازه بگیرید تا ابعاد جعبه خود را دقیقا متناسب با پنجره تان بسازید. در مورد خانه های قدیمی باید دقت بیشتری به خرج دهید چون ابعاد پنجره ها گرچه به ظاهر یکی است، اما با هم کمی فرق دارند.
برای اطمینان طول جعبه خود را تا جایی که می توانید طولانی فرض کنید. تمام درزها و شکاف ها را با سیلیکون و بتونه بگیرید. این عمل استحکام جعبه شما را نیز بیشتر می کند. اگر در جعبه ای که انتخاب کرده اید هیچ سوراخ زهکشی وجود ندارد، از هر دو طرف یک تا دو سوراخ در سطح آن ایجاد کنید. بدون این منافذ گیاهان زیبای شما زود می پوسند.
اگر قصد دارید آن را رنگ کنید ابتدا از بتونه استفاده کنید، چون جعبه شما در معرض مواردی چون باران و نور آفتاب و باد قرار می گیرد بتونه کمک خواهد کرد تا علاوه بر طول عمر بیشتر بهتر بتوان روی چوب نقاشی کرد. هنگامی که بتونه خشک شد، رنگ مورد نظر خود را بزنید. بهتر است رنگی را انتخاب کنید که با لوازم خانه تان هماهنگ باشد. تمام قوه تخیل خود را برای رنگ آمیزی جعبه به کار بگیرید.
یکی از مزایای ساختن جعبه ها این است که مطابق سلیقه خود به آن مدل دهید و سایز آن را دقیقا مطابق با پنجره انتخاب کنید. طرح های بسیار زیادی برای ساختن این جعبه ها وجود دارد که به صورت رایگان در اینترنت قابل دسترسی است. سعی کنید الوارهای خود را از چوب درخت سرو، انتخاب کنید.
مزیت استفاده از چنین الوارهایی این است که هنگام تماس با خاک مرطوب و یا هر رطوبتی، مقاومت خود را حفظ می کند و هنگام نصب بر پنجره ترک نمی خورد.
پس از انجام تمامی این مراحل می توانید جعبه را با استفاده از زنجیر به پنجره وصل کنید و یا حتی با جوش دادن ۲ پایه فلزی در زیر پنجره جعبه تان را روی آنها و درست مقابل پنجره قرار دهید.
در مرحله بعد، مقداری کود گیاهی را با خاک مخلوط کنید. کودهای مختلف خاک شما را همیشه مربوط نگه می دارد و دیگر نیازی به آب دادن دائم آن نخواهید داشت. مقداری سنگ نیز در سوراخ های ته جعبه خود بریزید تا هنگام آب دادن، خاک ها شسته نشوند و بیرون نریزند.
پس از اضافه کردن خاک به داخل جعبه، گل ها و گیاهان مورد نظر خود را در آن بکارید. چنین گلدان هایی هم زیبایی را وارد اتاق شما می کند و هم به چشم نواز شدن نمای خارجی منزلتان کمک می کند.
با گسترش این ایده شما حتی می توانید در باغچه منزل خود سبزیجات، درختان میوه، گوجه فرنگی و ریحان بکارید و زیبایی مکان زندگی خود را دو چندان کنید.
ترجمه آزاده هاشمی
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید